ANNONSE

REISE

Storbypuls i Seoul

Tekst: Anders Wingqvist 

Foto: Fredrik Schenholm


Publisert: 20.12.2014

URBANT: Bydelen Gangnam gir oss maksimal storbyfølelse med neon, skyskrapere, trafikk og folkevrimmel.


I Sør-Koreas trendy hovedstad møtes gammelt og nytt – og ti millioner mennesker. Hvordan griper man en slik storby an? Vi startet med et måltid mat.

Med smarttelefoner fra ­Samsung og den endeløse konflikten med naboen i nord som hoved­temaer, er Sør-Korea konstant til stede i nyhetsstrømmen. For å utforske hovedstaden Seoul, ga vi oss ut på vandring sammen med Linus Rydberg. Han tar oss med til bydelen Itaewon, og vi kan snart slå fast at Seoul er en kupert storby.

– Den brede floden Han ­deler byen i to, og omgivelsene er ­preget av koller og berg. ­Floden er et vanlig referansepunkt for ulike bydeler og plasser, for ­eksempel Gangnam som ­betyr «bydelen sør for floden» og Namsan som betyr «fjellet nord for floden», forteller han.

Linus bor og arbeider i Seoul, og er her på en toårskontrakt i et stort, svensk selskap. Som så mange andre velutdannede utenlandske gjestearbeidere har han fått hjelp til å finne en leilighet til seg og familien i Itaewon. Denne bydelen ligger, i likhet med de fleste turistattraksjonene, nord for floden.

Alle griller

Det er vinter, og luften i Seoul holder rundt null grader. Det kjennes friskt å være i en asiatisk storby på denne årstiden, det er en helt annen opplevelse en et trettifem­graders Bangkok eller Kuala Lumpur. Etter noen ­minutters vandring er vi med ved det første målet, og berger oss inn i varmen.

Det oser av røyk i lokalet. ­Stemningen er fullpakket og livlig. Fra taket henger sylinderformede luftavtrekk av messing, store som elefantsnabler, ned over hvert bord. Og ventilasjonen er påkrevet – her er det nemlig griller med glovarmt kull nedsenket i alle bordplatene. Idet vi skal sette oss, dukker restaurant­personalet opp med store plastposer og peker på jakkene våre.

– Det er for at vi skal slippe at ytterplaggene tar til seg lukt fra alle grillene, forklarer Linus.

Det koreanske kjøkkenet har lenge vært et av Asias minst ­kjente, men er nå blitt super­trendy. Smakene er klassisk asiatiske, med innslag av hvitløk, ingefær, sesamolje og fiskesaus. I tillegg har man egne sauser som gjæret bønnepasta, sterk chilipasta og gochujang, og alltid flere små skåler med sideretter som kalles «namsul». I hjertet av denne matkavalkaden står ­grillen, som regel nedsenket i bordplaten, der små kjøttbiter blir tilberedt.

Ikke turistfokus

I dag er Seoul ikke bare Sør-Koreas økonomiske og ­kulturelle episentrum. Byen – som har 10 millioner innbyggere, og 25 hvis vi inkluderer forstedene – er også en viktig global aktør, med store selskaper som LG, Samsung og ­Hyundai, samtlige med hovedkontor i Seoul. Innbyggerne i Seoul har en økonomi på linje med nordeuropeere, og byen er verdens femte dyreste å bo i. Om fire år skal vinter-OL ­holdes her, noe som vil øke oppmerksomheten rundt verdensmetropolen ytter­ligere.

Selv om koreanerne generelt er veldig positive til vestlige ­turister, er ikke Seoul et typisk turistmål der ting er tilrettelagt for oss besøkende – og det er ­utmerket! Endelig er vi i en asiatisk by som står hundre prosent på egne bein, uten restaurant­menyer på skandinavisk.

Men det er fort gjort å bli litt stresset av Seouls enorme utvalg av attraksjoner. Hvordan skal man rekke å se, smake og oppleve alt det denne moderne asiatiske storbyen tilbyr?

Vi må velge, og Linus foreslår dette: En vandring blant te- og håndverksbutikkene i den koselige bydelen Insa-dong. Sneakers-shopping i mote-­bydelen Myeong-dong. En tur opp på Namsan-fjellet for å nyte utsikten. En kikk på vakt­byttet utenfor den sørlige hoved­inngangen til Gyeongbokgung, som er det største av de fem palassene fra Joseon-dynastiet på 1300-tallet.

Men først har vi en middag å avslutte.

– Kombe, sier vi og skåler med de små glassene fylt med ­koreansk Soju, en uoffisiell ­nasjonaldrikk med 20 prosent alkohol.

Linus benytter anledningen til å lære oss litt om koreansk ­etikette:

– Du skjenker aldri opp til deg selv, men til de andre rundt ­bordet. Alltid med to hender rundt flasken. Når alle har fått påfyll, gir du flasken, fortsatt med to hender, til en annen i ­selskapet. Vedkommende tar imot, så klar med to hender, og skjenker opp til deg.

Etter middagen tar vi en taxi sørover, over floden mot ­Gangnam.

– Vi skal sjekke utelivet. Det er her vi virkelig kommer til å oppleve Seouls storbypuls, lover Linus.

Reisefakta ­Seoul

• Sør-Korea utgjør den ­sørlige halvparten av Korea-halvøya, som omgis av om Gulehavet i vest, Koreasundet i sør og Japanhavet i øst. 

• Hovedstaden Seoul ligger i nordvestre Sør-Korea og er bygget i en forsenkning på begge sider av den store floden Han. Byen er omgitt av fjell. Det er rundt 10 millioner innbyggere i selve byen, 25 millioner i hele storbyregionen. 

• Reise dit: F.eks. med ­Finnair fra Oslo via ­Helsinki, fra kr 7300 én vei. Andre alternativer er KLM/Air France eller Lufthansa, via Amsterdam eller Frankfurt.

• Reise rundt: T-bane, taxi og buss – alt betales med plastkortet T-money, som du kan fylle på i butikker overalt i byen. Litt lengre innenriksreiser i Sør-Korea gjøres best og billigst med de eminente busslinjene. Tog finnes også.

• Spise: Velg koreansk! Start med klassikere som kimchi (syret, sterk salat), bibimbap (vakker og god blanding av grønnsaker med egg på toppen og ris under) og korean barbecue (hvert bord har sin egen grill). Smakene er klassisk asiatiske, med nasjonale variasjoner. Det serveres mange spennende side­retter, «namsul», til maten.

• Verdt å oppleve: Gangnam (bydel med folkeliv, høye bygninger, neon, kjent gjennom monsterhiten «Gangnam Style» med over 2 milliarder You Tube-visninger), Insadong (mer turistpreget, men koselig bydel med te- og håndverksbutikker), Itaewon (den internasjonale by­delen), Myeongdong (mote-bydelen), Gyeongbokgung-palasset, Han-floden (breddene er Seouls «Central Park», gå til fots eller lei sykkel).


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no