ANNONSE

MOTOR

Velg rett – unngå tap

Tekst: Jan Harry Svendsen



Publisert: 10.01.2015

VELG RIKTIG: Kjøper du en stor premiumbil, for eksempel en Audi A7 
(her i RS-utgave), er det viktig å velge farge og utstyr med omhu for å få mest mulig igjen for den når du skal selge. (Foto: Audi) 


Listene over ekstrautstyr kan være lange – og de kan være fristende. Men det gjelder å velge klokt, ellers risikerer du å kjøpe en potensiell tapsbombe.

Du kjenner følelsen. Den når du frenetisk blar i bilbrosjyrer eller sitter på nett og selv spesifiserer din egen bil. Den gode følelsen av at du nå kan få bilen akkurat slik du selv vil ha den, med de rette fargene og utstyret du alltid har drømt om.

Kryssene kan bli mange og de kan bli kostbare – også om du velger bort utstyr som bilen ­burde ha hatt.

Forskjeller

Noen fasit for rett valg av utstyr finnes ikke, men det finnes noen retningslinjer. Det man må tenke på er å velg utstyr som gjør at bilen får et så lavt verditap som mulig.

– Med mange fristende utstyrspakker er det også lett å bruke mer penger enn hva man strengt tatt trenger. Men det verste er likevel å velge feil utstyr eller utstyr som ikke er relevant, sier markedsdirektør Marius Paus i biladministrasjons­selskapet ­LeasePlan.

Han peker på at det er store forskjeller i hvilket utstyr man bør velge om man kjøper en bil i kompaktklassen kontra en større, mer luksuriøs bil.

– Handler om å finne kunden

Derfor bør man ha dagen den nye doningen blir en bruktbil til salgs i tankene når man ­spesifiserer den.

– Salg av bruktbil handler om å finne kunden som vil ha akkurat den bilen du har for salg. Ofte er det slik at jo bedre utstyr bilen har, jo flere interesserte kjøpere får man. Det kan igjen gi ­høyere salgspris, men det betyr likevel ikke at man får igjen alt man har lagt ut for utstyret, forklarer Paus.

Faren er at hvis man sparer på normalt utstyr ender man opp med en bil ingen vil ha.

Elektronikk selger

Blant normale familiebiler har nivået på utstyr økt voldsomt bare på de siste årene. Utstyr som tidligere var forbeholdt rene luksus­biler finner man i dag også på helt ordinære familiebiler.

– Vi ser at behovet for utstyr på biler som Volkswagen Golf, ­Skoda Octavia, Mazda CX-5 og Ford S-Max er ganske likt. Her er det viktig å passe på å få med blant annet bluetooth-tilkobling og ryggesensorer. Navigasjons­utstyr er typisk utstyr som er greit å ha, men som ikke nødvendigvis øker bilens verdi i bruktmarkedet den dagen bilen skal selges. Velger du en dieselbil er det også lurt å bestille med en parkeringsvarmer. Det koster lite å få med når man bestiller bilen som ny, men er desto dyrere å ­ettermontere, sier Paus.

– Unngå innstegsmodellene

Mange bilmerker opererer med ferdige pakker. Det gjør det ­enklere å utstyre bilen riktig, men gir deg som kunde mindre valgfrihet.

– På de bilene som ­kommer med ulike utstyrsnivåer fra ­fabrikk, mener vi at man skal unngå innstegsmodellen. De ­aller best utstyrte utgavene bør man vurdere om er nødvendig. Ofte har de mye utstyr som man fint klarer seg uten, eller som en potensiell bruktbilkjøper ikke er villig til å betale noe ekstra for, sier Paus.

Assistentsystemer

Assistentsystemer er i vinden om dagen. EuroNCAP trekker poeng dersom bilen ikke har ­relevante sikkerhetsassistenter, og bil­journalister skriver side opp og side ned om biler som kan unngå kollisjoner, fikse køkjøringen selv eller parkere på egen hånd.

Ofte er dette utstyr som så langt har vært forbeholdt luksus­biler, men nå kommer det i ­stadig større grad også på mindre biler. Mange har mye av dette som standard, men bør man ­velge det med om det ikke er en del av standardutstyret?

– Det er helt åpenbart at det kommer til å bli mer og mer ­fokus på utstyr som dette, men vi har ennå ikke merket at det har blitt noen stor etterspørsel etter dette i bruktmarkedet, sier Paus.

Større bil øker kravene

Jo større og mer luksuriøs bil du velger deg, jo større blir også ­kravene til utstyr.

– Biler i premiumklassen har større krav til utstyr enn hva standardmerkene har, sier Paus.

Han peker på at det ofte er viktig med oppgradert stereo og navigasjonssystem i slike biler. Oppgraderte seter er også viktig, og da inkluderer det skinn eller alcantara. Velger man for ­eksempel en BMW 5-serie vil det være viktig med blant annet M-pakke – som gir bilen et mer sportslig og påkostet inntrykk.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no