ANNONSE

HUS & HAGE

Ramme­betingelser

Tekst: Grethe Brandsø 

Foto: Lise Åserud/NTB scanpix


Publisert: 10.01.2015

TILPASSET: – De fleste vil ha rammet inn trykk, malerier og fotografier, 
sier rammemaker Tore Lønli. Her tilpasses et passepartout.


Vil du ta vare på kunst og minner? Da bør du ikke bare gå for en lekker innfatning, men også beskyttende materialer.

– De fleste kommer hit med ­malerier, trykk og fotografier. Men jeg kan ramme inn andre ting også – suvenirer for eksempel, eller minnerike T-skjorter og gamle barnesko, sier møbel­snekker og rammemaker Tore Lønli på Bærums Verk.

– Det er en fin måte å bevare gode minner på. Eller pynte opp noen litt kjedelige ting, tipser han og skrur på en gullinnfattet PC-skjerm.

Usynlig beskyttelse

Når bestemors trykk, podens ­første tegning eller julens familie­foto skal ivaretas, er det rimeligst å sette det i en ferdigramme av plast. Men vil du skåne disse tingene for framtida, bør du ­vurdere å lagre dem bak ekte glass.

– UV-stråler gjør at for eksempel trykk, grafikk og foto­grafier langsomt mister fargene og ­falmer over tid. Glass beskytter imidlertid noe mot ­disse ­strålene, forklarer Tore Lønli, og understreker:

– Men du bør uansett aldri henge bildene dine i direkte sollys!

Vil du ha ekstra god beskyt­telse mot bildemisfarging, kan du vurdere å bruke noe dyrere «artglass», som gir rundt 75 prosent beskyttelse mot UV-stråler, eller «museumsglass», som blokkerer over 90 prosent av strålene.

– Disse glasstypene er dessuten frie for reflekser, og du unngår dermed gjenskinn i bildene dine. Du vil faktisk ha problemer med å se at det er glass foran i det hele tatt, påpeker rammemakeren.

Rett oppheng

Når du skal velge rett ramme rundt bildet ditt, bør du sørge for at innfatningen både framhever og står godt til motivet.

– Ta gjerne utgangspunkt i fargene i bildet når du velger ramme, tipser Tonje Buer, ­galleriansvarlig og kunstnerkontakt hos Fineart.

– Sølv- og metallister står for eksempel fint til kalde farger, mens lister i gull og bronse går godt til varmere valører. Svarte rammer intensiverer bildets ­farger og egner seg dessuten godt til svart-hvitt-motiver, påpeker hun.

Mindre bilder kan med hell ha smale rammer, mens større ­bilder bør ha noe bredere lister. Profilerte rammer kan gi dybde og fremheve et klassisk motiv, mens en enkel dyp ramme kan gi det samme motivet en fin ­kontrast.

– Patinerte sølvlister og hvite boksrammer passer godt til den romantiske stilen, mens pop-art kommer best til sin rett i enkle svarte trelister eller aluminiumslister, mener Buer, og under­streker:

– Men det er lov å blande og mikse rammer – vær gjerne litt vågal!

Oppheng

• Når du skal henge opp bilder, kan være fint å samle dem i grupper, for eksempel formet som et kvadrat eller rektangel.

• Heng gjerne bilder over møbler. Det virker helhetlig og samlende. 

• Små bilder vises best i små rom, hvor de kan ses på nært hold. Du kan gjerne gruppere småbilder i par og unngå for stor avstand mellom dem. 

• Du bør henge bilder i øyehøyde, fra et sittende eller stående utgangspunkt. 

• Velg en linje som bildene skal følge – i overkant eller underkant av rammen. 

• Du kan sette bildene på en bildelist i stedet for å henge dem opp enkeltvis. Da får du automatisk en rett underkant, og du kan lett skifte «utstilling». 

• Over tid vil sollys falme bildene dine. Skal du henge opp bilder i solrike rom, bør du dermed vurdere museumsglass, som gir bildet god beskyttelsen mot UV-stråler. 

• Høy fuktighet og sterk varme er ikke gunstig for ­bilder. Unngå derfor våtsoner på kjøkkenet eller ­badet, og ikke heng bilder for nær ildsteder eller ovner.

Kilde: Fineart


Passepartout

Passepartoutet er den tilskårne kartongen rundt bildet ditt. Ordet kommer av det franske uttrykket «passe par tout», som betyr «passer overalt». Et passepartout skaper både dybde i bildet ditt og sørger for at det ikke blir liggende inntil glasset. 

– Hvis trykket eller fotografiet ditt blir klemt inntil glasset, kan det misfarges, forklarer rammemaker Tore Lønli.

– Og i likhet med kartongplaten bak bildet, er passepartoutet laget av syrefri papp. Dette er også for å beskytte trykket eller fotografiet fra å misfarges over tid, forklarer. 

Et passepartout bør være minst sju-åtte centimeter bredt, og når du velger farge, kan du gjerne ta gjerne utgangspunkt i arkfargen på trykket du skal ramme inn.

– Hvitt eller offwhite er nok det jeg bruker mest av. Det er et klassiske valg som fremhever motivet, tipser rammemakeren.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no