ANNONSE

MOTOR

Verdens beste ­motorer

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 24.01.2015

Sitter en av verdens beste motorer i din bil? Vinnere er kåret blant vanlige personbiler, elbiler og sportsbiler.

Motorutviklingen er rivende. Se bare på dieselmotorene, som har hatt en enorm utvikling de siste årene. Eller hva downsizing har gjort med bensinmotorene – i dag får vi tresylindrede, en liters motorer, med godt over 100 hestekrefter og med dreiemoment som i en rekkesekser før i tida.

Samtidig kommer ny teknologi under panseret. Elbiler kjenner vi godt her hjemme, men er noen av de gode nok til å få en pris? Og hva med brenselsceller?

60 000 dollar

Nå har Wards Auto, som er en av de største informasjons­kanalene for bilbransjen i USA, kåret de ti beste motorene i 2014. Og blant vinnerne finner vi både el­biler, muskelbiler og helt vanlige person­biler.

Wards setter strenge krav til hvilke motorer som kan bli ­nominert. For det første må ­bilene være laget for folk flest, noe de regulerer ved å sette et tak på hva bilen får koste. Grensen er 60 000 dollar, eller om lag 450 000 norske kroner etter dagens kurs. Dernest skal motorene være nye, eller kraftig modifiserte i forhold til forgjengeren. Vinnerne fra forrige kåring er automatisk med videre.

BMW slår Tesla

I år ble det nominert 27 nye motorer, mens ti var med fra året før. Dermed var 37 motorer nominert, og blant vinnerne finner vi motorer som drives av både ­bensin, diesel, hydrogen og strøm.

Interessant er det likevel at det bare er en av forbrennings­motorene som ikke har turbo. Det er V8eren i Chevrolet ­Corvette Stingray.

BMW vinner med sin elmotor i i3. Ifølge juryen seirer motoren på grunn av sin svært lineære kraftutvikling og sin brede og flate momentkurve. Dermed slår altså elbilen BMW i3 Tesla på hjemmebane.

Pris til Volvo

Nylig har Volvo sluppet en helt ny motorgenerasjon. Den ­heter VEA, og motorene er både blitt mer effektive og langt mer ­moderne enn de som erstattes. Det gir uttelling, og motoren i Volvo S60 T5 er en av motorene som går til topps i kåringen. Wards er spesielt godt fornøyd med motorens kraftutvikling, jevne gange, og at den kan kjøres med lavt forbruk.

Til topps går også ­Hyundai Tucson. Bilen drives av en brensels­celle som ved hjelp av en ­kjemisk reaksjon mellom oksygen og hydrogen utvikler elektrisitet. Denne elektrisiteten driver igjen en elektrisk motor, mens «eksosen» er vanndamp. Ward tildeler prisen til Hyundai fordi motoren er svært ualminnelig, men også fordi ingeniørene hos Hyundai har klart å få en såpass avansert bil til å bli så lettkjørt.

Ikke første gang

Første gang «Ward's 10 Best ­Engines» ble delt ut var i 1994. Flest priser har BMW med totalt 32 utmerkelser. Volkswagen Group og General Motors (GM) deler andreplassen. Begge har fått 29 priser, mens Ford tar tredje­plassen med 28 utmerkelser i denne høythengende kåringen.

Selve prisutdelingen skjer under den store bilutstillingen, NAIAS, i Detroit i januar.

Vinnerne

• 127 kW elmotor i BMW i3.

• 6,2 liter V8 i Chevrolet Corvette Stingray.

• 6,2 liter V8 kompressormotor i Dodge Challenger SRT Hellcat.

• En liter, tresylindret, turbo­motor i Ford Fiesta.

• 100 kW brenselscelle 
i Hyundai Tucson FCV.

• 1,5 liter, tresylindret, turbo­motor i Mini Cooper.

• Tre liter, V6, turbodiesel 
i Ram 1500 EcoDiesel.

• To liter, rekkefirer, turbo 
i Subaru WRX.

• 1,8 liter, rekkefirer, turbo 
i Volkswagen Golf.

• To liter, rekkefirer, turbo 
i Volvo S60.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no