ANNONSE

Tidenes beste album

The Sun Sessions

Tidenes beste album ved Rolf Schreiner


Publisert: 07.02.2015

The Sun Sessions er et samlealbum av Elvis Presley, utgitt 22. mars 1976 på RCA Records. Albumet ble produsert av Sam Phillips, og består av flesteparten av Elvis’ innspillinger i Sun Studio i 706 Union Avenue i Memphis, Tennessee, fra juli 1954 til juli 1955. Sjangeren på musikken den gang ble kalt Rock’n’roll eller Rockabilly.

Presley ble født 8. januar 1935 i en fattig sørstatsfamile som sønn av den 18 år gamle Vernon Presley og 22 år gamle ­Gladys Presley. Elvis var den ene av et enegget tvillingpar, men broren Jessie Garon Presley som ble født 35 minutter før Elvis, var dødfødt – Elvis vokste derfor opp som enebarn. Han fikk mellomnavnet Aaron til ære for tvillingbroren.

Familien Presley bodde i Old Saltillo Road i småbyen ­Tupelo, Mississippi frem til 1948 da dårlig økonomi fikk dem til å flytte til Memphis. Familien var pinsevenner, og Elvis gikk ofte på møter i ulike menigheter i pinsebevegelsen. Han uttalte flere ganger at han lærte mye om sceneopptreden av ­predikantene i pinsebevegelsen.

Musikalsk talent

Elvis var svært sky som barn og sterkt knyttet til sin mor. Tenårene var vanskelige. Han hadde få venner på skolen, ble mobbet for sin spesielle klesstil og ble av mange jevnaldrende ansett som litt sær. Bare på ett område utmerket han seg – han viste tidlig talent for sang og musikk. Foreldrene sparte sammen penger og gav ham en gitar, og han lærte å spille piano i menigheten der Presley-familien vanket.

Da Elvis var 10 år, kom han på andreplass i talent­konkurransen Mississippi-Alabama Fair and Dairy Show. Han sang Old Shep – en sørgmodig ballade om en gutt og hunden hans. Elvis var en ivrig radiolytter og ble påvirket av rhythm and blues, men også av country og gospelmusikk.

Da han var rundt 18 år gammel livnærte han seg ved å kjøre lastebil for Crown Electrics mens han studerte til å bli elektriker. Han kjørte ved flere anledninger i 1953 forbi et skilt utenfor Sun Records hvor det sto «Innspilling av plate – $ 4». Han besluttet å gjøre et forsøk. Platen hadde to sanger: 
My Happiness og That’s When Your Heartaches Begin. Denne prøveplaten ble funnet på 80-tallet hjemme hos en bekjent av Elvis, og ble endelig utgitt i 1990 på The Great Performances.

Hvit mann – svart stemme

Den 4. januar 1954 kom han tilbake til Sun Studios for å spille inn enda en plate. På den la han I’ll Never Stand In Your Way og It Wouldn’t Be The Same Without You. Også denne privatinnspillingen er senere kommet til rette og blitt utgitt offisielt.

En ansatt i Sun Records, Marion Keisker, hørte ham synge, og hun forsto at gutten hadde en stemme som var utenom det vanlige. Han ble senere karakterisert som «Den hvite mannen med den svarte stemmen». Hun mente at platedirektøren Sam Phillips burde høre ham.

That’s All Right (Mama)

Phillips likte det han hørte, og sommeren 1954 satte han Elvis sammen med noen musikere han hadde i stallen. I månedsskiftet juni/juli møttes de første gang og 5. juli gikk de i studio. Etter en lang stund med mer eller mindre mislykkede forsøk på ballader, tok de pause. I løpet av pausen startet Elvis på Arthur Big Boy Crudups That’s All Right (Mama) med både sang og hardtslående gitarspill. Bandet slengte seg på, og Sam Phillips kom løpende inn i studio og lurte på hva de holdt på med. «Vet ikke», svarte en av musikerne. «Fortsett med det!» lød beskjeden fra Phillips som løp tilbake til kontrollrommet og satte i gang båndopptakeren.

Noen minutter senere var sangen i boks. Dagen etter spilte de inn Blue Moon of Kentucky. Dermed hadde Elvis countryfisert en blues-låt og bluesifisert en bluesgrass/countrylåt, og en nøkkel til fremtidig suksess var klar.

Den 19. juli 1954 ble singelen That’s All Right/Blue Moon of Kentucky sendt ut på markedet. Dette var ikke den første innspillingen av det som senere ble kalt Rockabilly, men det har i etterkant (senest i 2005) blitt karakterisert som den viktigste rockeplaten som er innspilt.

Plateinnspillingene til Elvis på Sun Studios har fått legendestatus for den kreativitet og nyskapning som preger musikken.

Albumets 39,47 minutter består av:

Side 1:

That’s All Right – 1:57

Blue Moon of Kentucky – 2:04

I Don’t Care if the Sun Don’t Shine – 2:28

Good Rockin’ Tonight – 2:14

Milkcow Blues Boogie – 2:39

You’re a Heartbreaker – 2:12

I’m Left, You’re Right, She’s Gone – 2:37

Baby Let’s Play House – 2:17

Side 2:

Mystery Train – 2:26

I Forget to Remember to Forget – 2:30

I’ll Never Let You Go (Little Darlin’) – 2:26

I Love You Because (versjon 1) – 2:33

Trying to Get to You – 2:33

Blue Moon – 2:41

Just Because – 2:34

I Love You Because (versjon 2) – 3:25

Medvirkende:

Elvis Presley – gitar, piano, sang

Scotty Moore – gitar

Bill Black – bass

Jimmie Lott – trommer

Johnny Bernero – trommer

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 opp en liste over de 500 beste albumene i historien – bygget på stemmene fra 100 musikkeksperter. Her er de første 100.


1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys 

3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan

17. Nevermind, Nirvana

18. Born to Run, Bruce Springsteen

19. Astral Weeks, Van Morrison

20. Thriller, Michael Jackson

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown

25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who

29. Led Zeppelin, Led Zeppelin

30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones

33. Ramones, Ramones

34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie

36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Waters, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley

56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles

60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses

62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones

64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince

73. Back in Black, AC/DC

74. Otis Blue, Otis Redding

75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies

81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin

84. Lady Soul, Aretha Franklin

85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen

86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd

88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly

93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan

98. This Year’s Model, Elvis Costello

99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone

100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no