ANNONSE

MOTOR

De sikreste bilene

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 21.02.2015

SIKKER: Mercedes-Benz C-klasse var den sikreste bilen i sin klasse. (Foto: EuroNCAP)


Enda strengere krav til sikkerhet har gjort det vanskeligere å oppnå fem stjerner EuroNcaps kollisjonstester. Trafikk­forsker Rune Elvik mener at testene øker sikkerheten på biler generelt.

Totalt ble 40 biler smadret i ­laboratoriene til EuroNCAP i 2014, samtidig som instituttet skjerpet kravene for å få fem stjerner. Blant annet ble det lagt større vekt på førerassistenter og utstyr som er med på å hindre at ulykker skjer, eller som reduserer skadeomfanget. Ingen biler uten autobrems får toppscore.

– I løpet av de siste 15 årene har bilene blitt mye sikrere. En av grunnene til det er utviklingen av EuroNCAP testene. Disse ­testene viser hvilke biler som klarer seg best i en kollisjon, samtidig som resultatene er kostnadsfritt tilgjengelige for alle, sier Rune ­Elvik som er forskningsleder for trafikksikkerhet ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Men ikke alle leser kollisjonstester.

– Jeg har ikke hørt om Euro­NCAP, men er opptatt av sikker­het i bil, sier Vegard Engell som sjekker luften i dekkene på ­bilen sin da vi treffer ham på en ­bensinstasjon utenfor Oslo.

– Øker sikkerheten

Mercedes-Benz C-klasse, ­Nissan Qashqai, Volkswagen Golf Sportsvan, Land Rover ­Discovery Sport og Skoda Fabia var bilene som fikk høyest score i sine respektive kategorier av alle bilene Euro­NCAP testet i 2014.

– Vi gratulerer disse produ­sentene. De viser en vilje til å tilby den beste sikkerheten, som nå betyr at de har gode systemer for å hindre og begrense ulykker, samtidig som de beskytter godt når ulykken er ute, sier Michiel van Ratingen hos EuroNCAP.

Han mener teknologi­utviklingen hos testvinnerne vil sørge for at sikkerheten på andre biler også vil øke, og får støtte av Elvik.

– Sikkerhet har blitt en konkurranse­faktor mellom bilprodusentene. Alle vil unngå å havne på jumboplass i disse ­testene, sier Elvik.

Dyre biler er sikrere

Et av funnene i fjorårets tester er at man ser tydeligere forskjeller i sikkerhetsnivået på store, dyre biler og på mindre biler. Alle de store familiebilene som ble testet, fikk fem stjerner, mens Skoda Fabia var den eneste av 14 små­biler som fikk toppscore.

Det samme gjelder for mindre fleksibiler. Her fikk over halvparten av de testede bilene bare tre stjerner. Volkswagen gikk til topps med Golf Sportsvan.

Mye av årsaken til sikkerhetsforskjellen mellom store og mindre biler er at EuroNCAP i 2014 innførte strengere krav til assistanse­systemer i bilene som ble testet. Ifølge EuroNCAP er det fortsatt mange produsenter som sliter med å gjøre kostbart utstyr som dette til standard i ­rimelige biler.

Få elbiler testet

Bare fem av de 40 bilene EuroNCAP testet i 2014, var biler med alternative drivlinjer. Best av disse bilene var Lexus NX 300h, som er en hybridbil. El­bilen Tesla Model S klarte seg også svært godt i testene fra Euro­NCAP, men ble likevel slått med en knapp margin av Lexus.

De sikreste ­bilene i 2014

Her er bilene som var sikrest i sin klasse i EuroNCAPs tester i fjor:

• Store familiebiler: ­Mercedes-Benz C-klasse

• Små familiebiler: 
Nissan Qashqai

• Små flerbruksbiler: 
VW Golf Sportsvan

• SUV: Land Rover ­Discovery Sport

• Småbiler: Skoda Fabia


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no