ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Pust ut fettet

Tekst: Grethe Brandsø


Publisert: 21.02.2015

MOTBAKKE: Har du lagt på deg et par kilo i løpet av jula? Da må du løpe drøyt elleve mil – så fort at du blir andpusten, hvis du vil bli kvitt dem. Ta gjerne fart opp bakken, om du vil forbrenne noen ekstra kalorier. (FOTO: NTB scanpix)


I januar fråtset vi i slanke­tips. Men hva skjer egentlig når du går ned i vekt?

– Det meste av fettet du for­brenner, puster du ut, sier Jan Helgerud, professor i medisin ved NTNU i Trondheim.

– Kalorier frigjøres og for­brennes nemlig når du tar opp oksygen. Og dette utåndes igjen som karbondioksid (CO2) – forbrukt energi, forklarer han.

Nå trekker du kanskje pusten dypt og tenker på all julematen du har spist. Du blåser hardt og lenge ut, mens du ser for deg ­kiloene sveve lett ut i lufta. Men så enkelt er det dessverre ikke.

– Kroppen din bruker energi og forbrenner kalorier hele tida, også når du hviler, og alle avfallsstoffer fra forbrenning skilles ut som vann – kroppsvæsker – og CO2. Men jo større oksygenopptaket ditt er, det vil si kroppens evne til å levere oksygen til muskel­cellene, desto flere kalorier forbrenner du, sier Helgerud og utdyper:

– Altså må du sørge for ekstra oksygenopptak for å øke fett­forbrenningen. Det krever at du blir litt andpusten.

Kondis og styrke

Du kan med andre ord droppe lettvinte pusteøvelser i god­stolen. Om du vil om du vil forbrenne det ekstra juleflesket, bør du ­heller finne fram treningstøyet.

– For å øke oksygenopptak og fettforbrenning du må trene ­kondisjon. Og motoren du trenger for å øke kondisjons­utholdenheten, er muskler, sier Jan Helgerud.

Du bør derfor kombinere kondis- og styrketrening. Jo mer muskler du har, desto større ­mulighet får du til å ta opp ­oksygen – og frigjøre kalorier. Du trenger imidlertid ikke melde deg til OL-tjeneste, eller investere i kostbare treningsapparater for å svi av juleribba. For de fleste holder det med et par gode sko og en middels motbakke.

– Tren litt styrke og gå deg andpusten i oppoverbakke. Gå så hurtig at du blir sliten, i til sammen minst 15 minutter, to ganger i uka. Da vil du bedre kondisjonen din, øke oksygenopptaket og automatisk for­brenne lagret fett, sier Helgerud.

Dette forutsetter selvsagt at du ikke spiser flere kalorier enn du bruker.

Energidifferanse

Vekta di avhenger av differansen mellom inntak og bruk av energi. Og skal vi tro postdoktor Mads Rosenkilde Larsen, som forsker på trening og ernæring ved ­Biomedisinsk institutt ved Københavns Universitet, må du innta 12.000 ekstra kalorier for å legge på deg ett kilo rent fett – som sammen med vann og muskler tilsvarer cirka tre kilo kroppsvekt. I en hundregrams sjokolade er det om lag 500 ­kalorier, og for å få i deg de 12.000 ekstra kaloriene må du med andre ord spise 24 sjoko­lader – eller 2, 4 kilo.

– Så mye kan man selv­følgelig ikke spise på en enkelt dag, men det er fullt mulig i løpet av en uke, sier Rosenkilde Larsen til Videnskab.dk.

For å bli kvitt det samme ­kiloet med fett må du, ifølge den ­danske forskeren, løpe i 11 timer og 30 minutter, med en gjennomsnitts­hastighet på ti kilometer i timen – eller cirka 115 kilometer fordelt på 23 kjappe løpeturer. Husk at det i tillegg alltid er viktig med styrketrening og et sunt kosthold.

Slik øker du forbrenningen din

• Tren mer kondisjon: Oksygen­opptaket ditt vil øke og dermed også forbrenningen din.

• Tren mer styrke. Jo mer muskler du har, desto større mulighet har du for å øke kondisjonstrening og oksygenopptak. ­Muskler forbrenner dessuten mere energi enn fett. Hvileforbrenningen din vil også øke hvis du bygger muskler.

• Være mer aktiv i hverdagen – gå trapper og la bilen stå. All aktivitet har innvirkning på forbren­ningen din!


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no