ANNONSE

Min mening

Hva flykonflikten egentlig dreier seg om

Min mening av Svein Kåre Edland, tidligere redaktør i Lokalavisen


Publisert: 07.03.2015

Pilotstreiken i Norwegian går nå på den 7. dagen. Ca 650 piloter streiker. I ­skrivende stund har ledelsen i selskapet satt en frist til kl 1500 torsdag for å få pilotene til forhandlings­bordet. Daglig opplever 35.000 reisende fortvilelse og kaos. Pilotene sier det ikke er en lønnskamp, men en kamp om prinsipper. Gjennomsnittslønnen for de norske pilotene er ca 1.100.000 pr år. Så kommer overtid og gunstige dietter i tillegg.

Vårt lille land

I mange sammenhenger snakker vi her i Norge om hva som skal skje etter oljen. Hva skal vi leve av i fremtiden? Hva er det som kan skape vekst og gode arbeidsplasser? Hva er det som kan være bærekraftige næringer? Politikerne ønsker å bevilge mye penger til forskning, og dermed bidra til at vi «finner opp kruttet» på ny i ulike næringer. Og dermed skape nye arbeidsplasser og opprettholde vår velstand. De fleste innser at på sikt kan Norge ikke leve av å bare selge til sine egne innbyggere. Selvfølgelig er det et problem at produkter og tjenester i Norge koster i mange sammenheng nesten det dobbelte av i mange andre land. Det kan vi ikke over tid leve med. Prisene må jo avspeile et lønnsnivå i landet, men samtidig kan vi ikke utvikle et kostnadsnivå som ikke er bærekraftig.

Knallhard bransje

Det finnes sannsynligvis ikke en eneste bransje i hele verden som er utsatt for mer ­konkurranse enn flybransjen. Med flyselskaper fra hele verden, og med svært ulikt kostnads­nivå, er det en steinhard kamp som sannsynligvis vil ha svært få vinnere. Bortsett fra kundene. I Norge har vi SAS og Norwegian. SAS er statseid av de nordiske landene og har fått tilført 10 milliarder av eierne de siste årene, og fremdeles taper de penger. I dag har SAS lagt frem et resultat på minus 836 millioner det første kvartalet. Norwegian tapte 1.6 milliarder i 2014. Når flyene koster over 1 milliard pr stk, og prisene er de samme for alle flyselskapene, ender det opp med at vinnerne er de som greier å holde kostnadene nede, og samtidig har god kontroll på selskapet. Det er dette streiken dreier seg om.

Fremtiden

De fleste har gjennom mange år heiet på Bjørn Kjos. Det synes jeg at vi fremdeles skal gjøre. Kampen står om hvem som skal bestemme hvor flyene skal gå, og hvem som ­jobber på flyene. Det må være selskapets ledelse. Felles for alle de etablerte flyselskapene er at ingen annen bransje har hatt flere streiker enn flybransjen. Jeg tror SAS enkelte år har hatt 8-10 forskjellige streiker fra ulike fagorganisasjoner. Fremtiden vil være enormt krevende for bransjen, og skal et flyselskap ha sjanse til å få finansiert sine nødvendige fremtidige flykjøp, er de nødt til å ha kontroll med selskapet. Og tjene penger. Det er ­dette Kjos har skjønt, og organisert pilotene i et eget selskap. Flyselskapet ­Norwegian leier da inn pilotene til å fly. Denne avtalen kan opphøre. Akkurat nå er det en rå maktkamp som foregår. Sett utenfra tar pilotene en virkelig pokersjanse. Jeg forstår at de kjemper en kamp for å beholde makt, høy lønn og påvirkning på driften, men jeg tror de ikke forstår hvor fort det går galt. Med daglige tap på 50-80 millioner, tåler ikke selskapet mye. Min prognose er at dersom selskapet hvor pilotene er ansatt ikke går konkurs nå, vil det sannsynligvis skje innen ett år eller to. Det er spennende dersom norske bedrifter lykkes i å etablere bærekraftig internasjonal virksomhet. Mye tyder på at Norwegian er i stand til det. Lykke til.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no