ANNONSE

MOTOR

Rives bort

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 07.03.2015

HYDROGEN: Rundt 40 prosent av kjøperne av Toyota Miraj i Japan er privatkunder. Nå økes produksjonen. (Foto: Toyota)

På en måned har 1500 kunder i Japan bestilt Toyotas nye brenselcellebil. Det er over tre ganger flere enn forventet.

Toyota har lenge hevdet at biler med brenselceller vil være et vendepunkt for bilindustrien, og nå tvinges de altså til å øke produksjonen av Miraj etter at bilen har vært i salg i en måned. Enorm popularitet på hjemmebane, samt eksport av bilen til California, England, Tyskland og Danmark, er årsaken.

Vil ha mer fart

Toyota Miraj er verdens første serieproduserte bil med brenselceller, men flere bilprodusenter mener at denne type biler er viktige for å få ned utslippene fra biltrafikken. I tillegg til Toyota er Hyundai på trappene med en bil med brenselceller. Mercedes har også jobbet iherdig med forskning og utvikling av slike biler. Nylig offentliggjorde Toyota at de frigir 5.680 globale patenter knyttet til Miraj for å få fart på utviklingen av slike biler.

Nordmenn må vente

Brenselcellen utvikler strøm gjennom en kjemisk reaksjon mellom hydrogen og oksygen. I Miraj utvikler brenselcellen 114 kW, og driver en elmotor med en ytelse på 113 kW og 335 Nm i dreie­moment.

Ifølge Toyota skal det ikke ta lengre tid å fylle Miraj enn hva det tar å fylle en konvensjonell bil. Rekkevidden, med 122 liter hydrogen i tankene som lagres ved 700 bar, skal ifølge Toyota være 650 kilometer. Det er ­ventet at Miraj kommer til Norge i 2017.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no