ANNONSE

MOTOR

Hils på min nye samboer

Tekst og foto: Øivind Skar, bladet BIL.


Publisert: 21.03.2015

URBAN: Moteredaktør Åshild Breian mener Mini har vokst til å bli et urbant kjøretøy for alle.


Mini handler for om mange om stil og for noen om aldri så lite jåleri. Så vi slapp Mini løs på catwalken og tok Åshild Breian med i dommerpanelet.

– Dette er en kul bil. Den treffer dagens mote, så denne kan jeg helt klart leve greit med!

Åshild Breian, redaktør for mote og skjønnhet i magasinet Tara, kaster et siste blikk over hagegjerdet i håp om at naboen skal se henne før hun åler seg inn bak rattet i en rød Mini. To middels fete og midtstilte eksosrør, samt bokstavene SD godt synlig på hekkluka, forteller til andre trafikanter at de har en Cooper S diesel med 170 hk foran seg, og at det bare er å holde seg bak.

– Mini kler man virkelig på seg, fortsetter 48-åringen, trykker lett på start­knappen og legger i vei ut i den urbane hverdagen.

– Jeg føler meg rask bak rattet i Mini. Får lyst til å dra på biltur igjen akkurat som den gang vi hadde Morgan.

– Men samtidig er det en ugrei bil å eie om man har tenåringsdøtre med førerkort. De vil allerede etter en halv dag ned­gradere mor til syklende.

Å finne sin plass

Breian roter nå febrilsk rundt på dash­bordet for å se om hun kan finne bryteren som vinkelregulerer headupdisplayet til synlig posisjon. For her er vippebrytere både nede ved gulvet og oppe i taket.

Mini, nå er inne i tredje generasjon etter at BMW overtok, er langt fra noen normal småbil. Selv om kritikerne hevder at Mini beveger seg farlig langt bort fra originalen, finnes det fortsatt ikke dens like på jorden. Mini-eiere lesser gjerne på med utstyr. De har så mye å velge blant at ekstrautstyrs­katalogen til Mini konkurrerer med IKEA-katalogen i tykkelse. Og den oppdateres minst like ofte. Testbilen var eksempelvis jålet opp for 121.000 kroner, altså for like mye som de rimeligste småbilene koster over disk.

– Oi sann. Her er det lite plass. Men det er jo fint fordi det begrenser shoppingen. Mini er dessuten en miljøfiendtlig bil. Du hopper jo umiddelbart av trikken og fortsetter i bilen bare for å vise deg fram. Jo, dette er en vise-seg-fram bil, så på jobben bør den stå i bedriftens private parkeringshus så alle kan se den og misunne eieren.

Passer i motebildet

Moteredaktøren som noen bilgenerasjoner tilbake i tid redigerte det norske Morgan-bladet, mener Mini har vokst fra å være jålebukkenes leketøy til å bli et ­urbant ­kjøretøy for alle.

– Jeg liker ikke fartsstripene på panseret – fysj, få dem av. Men interiøret er fint, og rutene i setet treffer vinterens motebilde.

Ferden fortsetter gjennom bolig­området. Åshild Breian vinker til høyre og hun vinker til venstre, og under panseret venter råsterke gamper på å bli luftet utenfor 60-sonene.

Samtidig kikker hun jevnlig ned på den digre klokka midt i bilen, der fartsmåleren bodde både på originalen og de to første Mini-generasjonene etter at BMW overtok. Nå omkapsler den skjerm­informasjonen samtidig som en ring rundt instrumentet jevnlig skifter farge.

– Se det. En bil som kjenner på auraen min? Om ikke annet så er dette i hvert fall bilen for prinsesse Märtha Louise!

Dette er Mini

Som mange vet startet Minis historie med at Suez-krisen i 1956 førte til bensinkrise i Storbritannia. Alec Issigonis ble derfor hyret inn for å designe og utvikle en liten, rimelig og økonomisk bil. I august 1959 var den ferdig.

Lite skjedde med bilens grunndesign fram til produksjonen ble lagt ned i år 2000. Gjennom disse 40 årene hadde ­merkets eiere kommet og gått. Til slutt endte Mini opp hos BMW. Etter noen år kvittet tyskerne seg med alt de eide i britisk bilindustri med unntak av Mini.

Allerede i 1995 startet BMW med å utvikle erstatteren for originale Mini. Den kom ­under navnet New Mini i år 2000, men hadde naturligvis ikke ­annet til felles med første Mini enn at den på avstand så ganske lik ut. Innvendig beholdt man speedometeret plassert midt på dashbordet, men New Mini var ikke mer enn en nostalgisk flørt med fortiden. Dog i det minste en svært vellykket flørt.

Første oppgradering skjedde i 2006. Da var allerede ordet New om Mini borte.

Deretter rant det på med ulike modellvarianter til det som i dag har gjort Mini til en stor og ganske komplett bilfamilie.

I 2014 kom så en radikal ­endring av bilen, men den er knapt synlig på litt avstand. BMW hadde utviklet en ny plattform med tilhørende motorserie beregnet på forhjulsdrevne biler. De minste BMW-modellene ­deler nå både plattform og motor-/­teknologiprogram med Mini.

Mini Cooper SD

Biltype: Småbil (B-klasse) m5 dører og dieselmotor

Pris: Fra 426.530 kr

Dimensjoner (L/B/H): 398/172/142 cm

Motor: 1995 ccm/R4, 
turbodiesel

Effekt: 170 hk/360 Nm

Drivlinje: 6A, forhjulsdrift

Forbruk/utslipp: 0,41 l/mil, 107 g/km CO2

Bagasjeromsvolum: 
278 – 941 l


Pluss og minus


Liker:

Morsom.

Fremkaller misunnelse.


Liker ikke:

Dyrt utstyr.

Fortsatt trang.


Vurdering:

5 stjerner


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no