ANNONSE

HUS & HAGE

Mer enn plaststolen

Tekst: Kjersti Blehr Lånkan


Publisert: 21.03.2015

LENESTOL: Lounge Chair og puffen Ottoman er en av klassikerne til designerparet Charles og Ray Eames. FOTO: Hans Hansen / Vitra


Charles og Ray Eames tegnet en av Norges mest solgte stoler. Men denne plaststolen er bare én av grunnene til at Eames-paret er blant verdens største designerstjerner.

Sannsynligvis har du sett ­Eames Plastic Side Chair i minst ett norsk hjem – eller på bilder i interiør­blader. Det er en enkel stol med avrundede former, opprinnelig i glassfiberarmert polyester (en type plast som nå er erstattet med en mer miljø­vennlig plasttype). Stolen, som kom i salg i 1950, er en av landets mest solgte. Men det amerikanske ­ekteparet Charles og Ray Eames står bak mange flere produkter og kunstprosjekter av design­historisk betydning. På utstillingen «Eames by Vitra», som vises på Norsk Design- og ­Arkitektursenter (DOGA) fram til 1. mars, presenteres parets ­arbeid.

Kryssfiner

For eksempel prøvde ­Charles ­Eames allerede tidlig på 1940-tallet å lage stolskall i formpresset kryssfiner som skulle følge kroppens kurver, slik at polstring ville være overflødig. Under andre verdenskrig utviklet ekteparet teknikken ved å forme skinner i finér til å stabilisere beinskader hos soldater.

– De laget 150.000 splinter, og lærte mye om masse­produksjon, sier Eames Demetrios, som er daglig leder i The Eames ­Foundation. Han er også barnebarnet til Charles, som forlot sin første kone og deres felles datter da han møtte Ray. Eames kaller dem begge besteforeldre, og ­fører arven videre.

De samme teknikkene for å forme trematerialet ble senere benyttet i møbler, som i Eames LCW Plywood Chair – en av ­Demetrios personlige favoritter.

– Jeg elsker renheten i den. Og at folk sier den ser ukomfortabel ut, men finner ut at den egentlig er veldig god å sitte i, sier han.

Et hovedmål for Charles og Ray Eames var å la «flest mulig få mest av det beste til lavest mulig pris». Et unntak var Lounge chair (1956), en eksklusiv lenestol i skinn på trebase.

– Den ble kalt «den mest komfortable stolen laget noensinne» etter at den ble lansert, forteller Demetrios.

Aluminium chair (1958) på sin side er laget ved å strekke et stoff eller skinn mellom to aluminium­stenger. Der ­droppet altså designerne «skallet» til ­stolen.

Store stjerner

Widar Halén, avdelings­direktør for design og kunsthåndverk ved Nasjonalmuseet, mener det er med rette at ekteparet Eames nevnes «blant de store stjernene på designhistoriens stjerne­himmel».

– De var blant de mest ny­skapende og aktive designerne i etterkrigstiden, og nådde ut til en hel verden med sine enkle, organiske former særlig innen møbeldesign, sier han.

Med utviklingen av kryssfinér og glassfiberarmert polyester kunne Eames lage stoler med former som brøt sterkt med de tidligere firkantede kassestolene.

– De var lette å håndtere, ­stable og holde rene, og ble en stor ­suksess, sier Halén.

Selv understreket Charles ­Eames at de ikke fokuserte på salg.

– Vi lager ikke ting for et ­marked, sa han i et TV-intervju i 1956.

Uansett ble paret innflytelsesrikt, også for mange norske ­designere.

– Herbert Waarum laget den første norske skallstolen i glass­fiberarmert polyester i 1956. Den ligner veldig på Eames' DAX stol. Gerhard Berg hentet også inspirasjon til noen av sine første skallstoler på midten av 1950-­tallet, forteller Halén.

Arne Korsmo og Grete Prytz Kittelsen var personlige venner av Eames-paret, og deres hjem i Planetveien i Oslo har mye til felles med Eames' hjem i LA, ­påpeker han.

Eames House

«The Eames House» (1949) i California er blitt et av USAs arkitekturhistoriske landemerker. Huset, der paret bodde til de gikk bort, rommer mange av idealene og karakteristikkene til etterkrigs­tidens modernisme. Det er dominert av glass og stål, og prefabrikkerte enheter og fabrikkvinduer minimerte kostnadene. I tillegg designet Eames-paret bord, møbler for oppbevaring og barneleker – ­inkludert den kjente Hang It All knaggrekken. De produserte også kortfilmer, hvorav filmen «Powers of ten» har fått til­nærmet kultstatus i USA.

Utstillingen på DOGA, som er produsert og kuratert av Vitra, viser at de populære design­produktene var resultat av et livslangt samarbeid mellom Ray og Charles Eames.

– Mange spør hvem som har gjort hva, og prøver å skille arbeidene deres fra hverandre. Men faktum er at de var et team, sier Eames Demetrios.

Eames

• Charles Eames (1907– 1978), arkitekt, utviklet nyskapende møbeldesign i samarbeid med Eero Saarinen ved Cranbrook Academy of Art, Michigan.

• Ray Eames (1912– 1988), født Bernice Alexandra Kaiser, studerte hos den tyske maleren Hans Hofmann på 1930-tallet.

• Charles og Ray møttes i 1940, giftet seg året etter og startet da sin felles, svært produktive, designkarriere.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no