ANNONSE

HUS & HAGE

Nå blir kunsten digital

Tekst: TT / NTB tema


Publisert: 21.03.2015

BILDER I FARTA: Digitale fotorammer er hverdagskost. Instacube går litt lengre ved være koblet til eierens instagram- og facebook-konto, slik at bildene streames direkte til rammen. FOTO: John Shen


Vil du at kunsten på veggen skal skifte, uten at du trenger å løfte en finger? Digital kunstlevering er på vei.

Digitale fotorammer har vi allerede blitt vant til, de fås i nærmeste elektronikkforhandler for et par hundrelapper. Der kan sommerferien, julefeiringen og de beste barnebildene vises fram uten at vi trenger å framkalle papir­kopier. Nå er tiden moden for digital kunsten i hjemmet, mener det svenske reklame­byrået Acne.

Deres prosjekt Curater, som lanseres i løpet av 2015, er en digital led-tavle som henges på veggen og viser utvalgte kunstverk. Men her er det ikke du selv som velger motivene, slik som i fotorammene. Her mottas i stedet kunsten innenfor en slags abonnementsordning, der seks til åtte utstillinger vil bli streamet rett til «rammen» hvert år.

Digitalt arkiv

Acne er ikke først ut med ideen. For et par år siden ble for eksempel det japanske produktet Framed lansert, også dette består av et stort led-display. Framed er ­koblet til et digitalt arkiv av kunstverk som beveger seg, for eksempel ruller motivene opp og ned i rammen. Disse kunstverkene kan man velge blant og laste ned mot en avgift. Hvert verk finnes i begrenset opplag, og ­eieren kan veksle mellom hvilke av kjøpene sine hun/han viser. Enn så lenge finnes Framed bare i Japan, men en internasjonal lansering er på gang ( http://frm.fm ).

Amerikanske Electric Objects tar allerede nå imot bestillinger på sin versjon av samme idé, som lanseras i mai. Der kan man velge mellom å vise sine egne bilder eller kunstverk fra det ­digitale galleriet.

Ut til folket

Ciléne Andréhn er gallerist og eier av galleriet Andréhn-­Schiptjenko i Stockholm. Det digitale mediet har revolusjonert arbeidet hennes, ettersom metodene for å spre, katalogisere og selge kunst er blitt forenklet. Enn så lenge er hun likevel skeptisk til tanken på kunstformidling via digitale rammer.

– Man skal passe seg for å kalle noe en døgnflue, og jeg ser fram mot å sjekke ut dette nærmere når det lanseres. Men min fremste innvending mot prosjekter som Curater er at jeg mener det viktigste må være innholdet, altså selve kunsten, og ikke teknikken. Hvis kunsten ikke er god, spiller det jo ingen rolle om man får den digitalt eller på papir, sier hun.

Velge selv

Det aller viktigste å tenke på for folk som er nysgjerrige på de nye kunstproduktene, er ifølge ­Ciléne Andréhn å ikke bli så ­fascinert av teknikken at man glemmer innholdet i rammen.

– Man skal velge sin kunst selv, enten den er digital eller tradisjonell. Hva berører ­akkurat deg, hva er det som gir deg en opplevelse utover det vanlige? Det vil alltid være ulike ting for ulike personer, og derfor kan du aldri la noen andre velge for deg. For meg ville det vært like merkelig som å abonnere på klær noen andre plukket ut.

Flere får se

Det positive med den digitale utviklingen er at flere får ta del av kunst som ellers bare en liten, privilegert skare – de som har råd til å reise til verdens kunstmuseer og gallerier – har fått se.

– Det er lettere enn noensinne å se kunst. Alt finnes «at your finger­tips», takket være internett. Men fortsatt tror jeg på utstillingen som den beste ­måten å oppleve kunst på. Det er noe spesielt ved å befinne seg i ­samme fysiske rom som kunsten, og en god utstilling er mer enn summen av verkene som inngår i den. På samme måte som et ­album, en CD, kan være mer enn bare en samling låter, sier Ciléne Andréhn.

Flere måter å vise bilder på

1. Instacube fra Design to matter er en digital ramme som ­streamer instagram- og facebook-bildene dine i realtime.

2. Apple watch er den første klokken fra Apple, og akkurat som på iPhone kan du ha et bakgrunnsbilde på displayet.

3. La bildene bli analoge. Prinstagram og andre foretak trykker opp plakater, fotobøker, kalendere og andre produkter basert på dine instagram-bilder.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no