ANNONSE

MOTOR

Aristokrat for kronglete veier

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 07.04.2015

EVOQUE: Designet er tydelig inspirert av den lille Range Rover Evoque, men linjene på Discovery Sport er enklere. (Foto: Thomas Larsen)


Land Rover Discovery Sport blir inngangsbilletten til Land Rover-familien. Det bør ikke avskrekke deg.

Jeg skal ned dit. Ned en bakke jeg ikke ville klart å gå ned om jeg hadde hatt verdens beste sko og verdens kvasseste brodder.

Måler vanndybden

Terrain Response kaller Land ­Rover sitt kjøreprogram. Her kan du velge om du om du skal ­krysse Sahara, forsere en steinur eller vade gjennom gjørme og snø. Vann er heller ikke noen hindring. Mot en liten ekstra sum penger kan Land Rover levere bilen med sensorer som måler vanndybden i elven du er i ferd med å krysse. Først når vann­dybden passerer 60 centimeter, stanger du i taket i forhold til denne bilens egenskaper som amfibie.

Enklere

Nedover Lågendalen er det ikke like dramatisk. Selv velger Land Rover å kalle bilen for «utility», det betyr i prinsippet at den mest av alt er som en sveitsisk lommekniv. Like rå i terrenget som en Defender er den ikke, og den er heller ikke like påkostet som en Range Rover. Men slektskapet er tydelig, selv om denne bilen er ment som en arvtaker etter ­Freelander.

Bak rattet kjenner man seg lett igjen om man har kjørt Range Rover Evoque, men materialene er enklere og finishen ikke like påkostet. Det innvendige støynivået er hakket høyere, uten å være plagsomt påtrengende. Kjøre­stillingen er komfortabel, oversikten god, og skulle man trenge det, er det plass for sju personer.

Komfortabel

Det er fremfor alt komfort det dreier seg om bak rattet i denne bilen. Dens drøye 1700 kilo forflytter seg bedagelig, og den 2,2 liters store diesel­motoren med 190 hk og 420 Nm i dreie­moment passer konseptet godt. Selv om chassiset holder karosseri­bevegelsene godt under kontroll, er dette en bil som inviterer til sportslig kjøring i like ­liten grad som en Ferrari inviterer til terreng­kjøring.

Men oppe i all komforten og luksusen er det udiskutabelt en Land Rover vi har å gjøre med, og der i gården lefler man ikke med tradisjoner. Noen lavserie har Discovery Sport ikke, men det hindrer den ikke nevne­verdig akkurat nå. Jeg trykker inn knappen for bakkeassistenten, låser bilen i første gir og ­vipper den over kanten. Ut gjennom frontruten ser jeg bare himmel, panser og en slette langt, langt der nede. Snart er det bare sikkerhetsbeltet som hindrer meg fra å gli ut av setet.

Meldingen fra Land Rover-instruktøren, som er med oss på tur, er krystallklare. Det virker ­likevel fullstendig motstridende å bare slippe bremsen. Men det er akkurat det jeg gjør, Elektronikken setter umiddelbart i gang, og plutselig er vi på bunnen av en bakke man ville hatt problemer med å gå opp.

Blir fort kostbart

Slik sett leverer denne bilen både på komfort og på terreng­egenskaper. Med automatgir, dieselmotor på 190 hk og litt utstyr er dette likevel ikke en bil for hvermannsen. Raskt nærmer prislappen seg 700.000 kroner, dermed er det mange som ikke vil kunne parkere Discovery Sport i garasjen. Men de som kan, belønnes med en bil som er tro mot tradisjonene, som tør å gå sine egne veier, og som signaliserer tur i langt større grad enn konkurrentene fra Audi, BMW, Mercedes-Benz, Lexus og Volvo.

Tekniske data


Pris testbil: kr 685.900

Motor: 4-syl bensin. 2179 ccm. 190 hk v. 3500 o/min. 420 Nm v. 1750 o/min.

Aks 0-100: 8,9 sek

Toppfart: 188 km/t

Forbruk: 0,61 l/min (164 g/km)

Mål (LxBxH): 4599x2069x1724

Akselavstand: 2741 mm

Bagasjerom: 602-1698 l.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no