ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Er du ofte trøtt?

Tekst: Merethe Lien

Foto: Colourbox



Publisert: 02.05.2015

Å føle seg konstant trøtt er ikke uvanlig. Og det er ikke alltid nok søvn hjelper. Her kan du lese om mulige årsaker til at du aldri føler deg helt uthvilt, og noen råd for å bli mindre trøtt og sliten.

Mange kan kjenne på følelsen av å være trøtt – hele tiden. Også selv om man har sovet nok. Ifølge britiske Royal College of Psychiatrists føler en av fem personer på at de er usedvanlig trøtt i lange perioder, mens en av ti lider av fatigue - en følelse av svekket energi med tretthet og svakhet som ikke lindres av hvile eller søvn. Kvinner har en tendens til å føle seg oftere sliten enn menn.

I denne artikkelen kan du lese om hva årsaken kan være til at du føler konstant tretthet, og hva du kan gjøre for å få mer energi og overskudd. Artikkelen er basert på en oversikt fra britiske National Health Service .

Å være trøtt kan henge sammen med humør og være et resultat av flere påkjenninger over tid. Men en blodprøve for å utelukke anemi eller stoffskifteproblemer kan være nødvendig for å undersøke om trettheten har medisinske ­årsaker.

For å prøve å nøste i hvorfor du til stadighet er så trøtt, kan det hjelpe å tenke igjennom:

Hvordan fungerer arbeid- og familielivet. Er det noe som er spesielt slitsomt?

Er det hendelser som kan ha utløst trettheten, som et dødsfall eller samlivsbrudd?

Har du en livsstil som kan gjøre deg trøtt?

Fysiske årsaker til tretthet

Det er mange helseplager som kan gjøre at du føler deg sliten. Som nevnt vil anemi og stoffskifteproblemer føre til tretthet, men også diabetes, matintoleranse og søvnapné kan gjøre at du føler deg unormalt trett.

De som er overvektige eller undervektige, må jobbe hardere enn normalt for å gjøre dagligdagse aktiviteter - som igjen kan føre til at man blir ekstra trøtt og sliten. Undervekt gir mindre muskelstyrke, og man føler seg sliten raskere.

Graviditet, spesielt i de første 12 ukene, kan også tappe energi.

Det er større sjanse for at det er en medisinsk grunn for tretthet hvis man har andre symptomer i tillegg til å være sliten, som vekttap, endring i avføringsmønster, håravfall eller ekstrem tørste.

Andre tilstander som kan gjøre at du føler deg trett, er Cøliaki, anemi, kronisk utmattelses­syndrom, søvnapne, lavt stoffskifte, diabetes, depresjon, rastløse bein og angst.

Mentale årsaker til tretthet

Ifølge National Health Service (NHS) er det vanligere å være trøtt på grunn av psykiske år­saker, enn fysiske.

En viktig årsak er angst, noe som kan føre til søvnløshet og etter hvert utmattelse. En undersøkelse av Mental Health Foundation viste at nesten en tredjedel av befolkningen med alvorlig søvnmangel, ofte har bekymringer for jobb og økonomi.

Bekymringer og belastninger i hverdagen kan være utmattende. Det gjelder også selv om hendelsene er positive, som for eksempel det å flytte eller å gifte seg.

Opplevelser som fører til sorg eller samlivsbrudd, kan føre til at man blir unormalt sliten også i etterkant av hendelsene. Det samme kan psykiske problemer som depresjon. Sistnevnte kan også hindre deg i få en skikkelig god natt med søvn.

Hvordan er livsstilen?

Tretthet henger ofte sammen med livsstil. For eksempel hvis man drikker for mye alkohol. Kostholdet kan også spille en rolle. Å drikke mye alkohol regelmessig kan føre til depressive symptomer og dårlig søvn.

Å forstyrre søvnen ved å jobbe natteskift, ha små barn ­eller sove på dagtid, kan også gi mindre søvn og man kan føle seg sliten.

Sliter du med at du til stadighet er trøtt og sliten, bør du kontakte legen din. Å få utelukke at noe er galt, kan også hjelpe.

Her er noen råd for å endre livs­stilen for å bli mindre trøtt og sliten:

• Spis ofte for å holde energien oppe gjennom dagen.

• Trening. Du kan føle deg for sliten til å trene, men regelmessig trening vil føre til mindre tretthet over tid.

• Gå ned i vekt. Overflødig vekt er tungt for kroppen, og energien blir mindre.

• Sov godt. Mange av oss får ikke den søvnen de trenger for å holde seg våken gjennom dagen.

• Reduser stress - det øker energien. Prøv å gjøre avslappende aktiviteter i løpet av dagen.

• Samtaleterapi: Noe forskning antyder at samtaleterapi og ­kognitiv atferdsterapi kan hjelpe mot tretthet.

• Kutt ut koffein.

• Drikk mindre alkohol. Kanskje kan noen glass vin på kvelden hjelpe deg å sovne, men søvnen blir ikke så dyp: Dermed kan man føle seg trøtt selv om man har fått sine åtte timer med søvn.

• Drikk mer vann for å få mer energi. Noen ganger føler du deg trøtt og lei rett og slett fordi du er mildt dehydrert. Et glass vann vil hjelpe, spesielt etter trening.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no