ANNONSE

HUS & HAGE

De voksnes mummimani

Tekst: Ingrid Brubaker


Publisert: 16.05.2015

ARABIA: Det er Arabia som står bak produksjonen av mummikoppene. I tillegg til de store vanlige lager de også små pyntekrus av enkelte motiver. FOTO: Ned Alley / NTB scanpix


Tove Janssons mummitroll har for lengst tatt steget fra barnebøker og tv-serier til kaffekopper og andre interiørsaker. Samleren Anette Westad har foreløpig 56 ulike mummikrus.

– Isbitformer, pepperkake­former, servietter, sier Anette Westad (20). Hun ramser opp alle tingene hun eier med mummimotiv på. – Grytekluter, sokker, tallerkener, skåler, glass. Og kopper.

På stuebordet hennes i Trondheim er det lagt ut til sammen 56 krus med motiv fra Mummidalen. Anette er en av mange nordmenn med selverklært mummimani.

Trollene så dagens lys i Finland på førtitallet, da Tove Janssons første bok om familien i Mummidalen kom ut. Siden kom flere bøker og tegneserier, men i Norge er det likevel TV-serien de fleste vil huske. Den japanskproduserte serien gikk på NRK for første gang i 1992.

Mye merchandise

Kjøkkenutstyr med mummidesign er på ingen måte noe nytt: De første produktene, et servise for barn, ble laget allerede på femtitallet av det finske selskapet Arabia. De moderne Mummi-krusene så dagens lys på tidlig nittitall, og kolleksjonen har siden utviklet seg til å inneholde flere kjøkkenartikler, som bestikk og glass.

Koppene bærer forskjellige motiv av Mummitrollet, Lille My og Sniff, i tillegg til de fleste andre innbyggerne fra mummidalen. Tegningene er laget av den finske designeren Tove Slotte, som lar seg inspirere av Janssons gamle illustrasjoner.

Populært på nettet

– De aller eldste koppene er ikke de dyreste, sier Anette. – Prisen og verdien avhenger veldig av preferanse hos samlere.

I tillegg til alle butikkene som selger koppene, er nettet en stor arena for kjøp og salg av mummikopper. På Facebook finnes flerfoldige grupper dedikert kun til byttehandler og tips.

Den største gruppa i Norge har i underkant 900 medlemmer, og tillegg finnes også mange fra de øvrige nordiske landene. Anette forteller at det ikke er noen standardregel for hvilke kopper som er de mest populære å samle på, men at spesialproduserte kopper, som sesongkoppene som kommer til jul og til sommeren, er veldig populære.

Det bekrefter Kristine Staum, som jobber hos Kitchn, en av kjedene som selger mummi­kopper.

– Når det kommer en ny kopp, blir pågangen ekstra stor, sier hun. – Da den siste kom i januar, en kopp med motiv av mummihuset, ble den utsolgt med en gang. Vi merker godt at folk samler på dem.

Mummiserien har inspirert til lignende serier av kopper, med temaer som Emil i Lønneberget, Pippi Langstrømpe og Angry Birds. Disse har til gode å bli like populære som mummikoppene. Kanskje fordi Blodbanken har bidratt til å spre kjennskapet til mummikoppene?

– Mummikopper blir brukt som gave når man gir blod, sier Anette, – så det kan absolutt være en medvirkende faktor til hvorfor nordmenn samler.

Bruker alle koppene

Anette er en såkalt brukssamler, noe som betyr at hun benytter samlingen sin. Det finnes også samlere som kun lar koppen stå på utstilling, ofte med etiketten på. Det øker verdien av koppen.

Anette tror dette er mindre vanlig i Norge.

– Jeg har inntrykk av at de fleste nordmenn bruker i hvert fall noen av koppene, sier hun. – I alle fall de som fortsatt produseres, og som man kan knuse uten å bli ruinert økonomisk.»

Selv drikker hun av alle 56.

– I teorien bruker jeg alle, men nå har jeg så mange at de som står fremst i skapet, er de som brukes mest. De dyreste er blitt plassert på en hylle i stua, men har jeg lyst, plukker jeg dem ned og drikker kaffe av dem også.

De dyreste

En av Anettes dyreste kopper er en kopp spesialdesignet for det finske varehuset Stockmanns 150-årsjubileum. Den måtte hun ut med en tusenlapp for.

Det er en liten sum i forhold til den mest sjeldne koppen på markedet. I 2004 ga det finske sjokoladeselskapet Fazer en spesialdesignet julekopp, i et opplag på 400, til sine ansatte. Koppen ble fort anerkjent som samlerobjekt, og blir stadig solgt på nettauksjoner for skyhøye priser. I 2012 gikk en av den for nærmere 24.000 kroner i Sverige.

Selv om Anette bruker gode penger på mummikopper, holder hun seg langt unna slike summer. Hun har likevel litt lyst på den Fazer-koppen.

– Jeg sa til samboeren at han kan fri til meg med en sånn kopp.

Mummikopp-fakta

• Mummikoppene blir ­produsert av det finske selskapet Arabia og selges i de fleste kjøkkenutstyrs­butikker i Norge.

• Designet på mummi­koppene er laget av Tove Slotte, basert på Tove Janssons originale ­tegninger.

• Jansson skapte mummi­trollene på førtitallet, og de har siden dukket opp i bøker, tegneserier og filmer, i tillegg til på husholdningsartikler. Mest kjent er de i Norge fra den japanskproduserte tv-serien som først gikk på NRK på tidlig nittitall.

• En ny mummikopp koster i underkant 200 kroner i butikken, mens en sjelden eller gammel kan gå for flere tusen på internett.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no