ANNONSE

MOTOR

Piggfrie vinterdekk: 
Farlige om ­sommeren

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 13.06.2015

SKLIR: Med piggfrie vinterdekk har du langt dårligere grep om sommeren enn om du kjører med sommerdekk. (Foto: Thomas Fredriksen)


Flere dekkeksperter mener man bør forby piggfrie vinterdekk om sommeren. Tester viser enorme forskjeller i kjøreegenskaper og bremselengde på sommer- og vinterdekk.

– Vi har tall som viser at opp mot 25 prosent av norske bilister har kjørt på piggfrie vinterdekk en hel sommer. Det er livsfarlig og bør forbys, sier produktsjef ­Fredrik Hauge i Nokian Dekk Norge.

Og han er ikke alene om å mene dette. En helt fersk ­rapport fra VTI (Statens väg- og transport­forskningsinstitut) i Sverige, viser at biler med piggfrie vinterdekk på sommerføre er overrepresenterte i dødsulykker på svenske veier.

– Våre studier viser at risikoen for alvorlige skader øker dersom man kjører med piggfrie vinterdekk på sommerføre, sier ­Mattias Hjort i VTI

Stor differanse

Jeg er på Vålerbanen i Solør. ­Asfalten er våt, og når jeg trår inn bremsen på bilen med nye sommerdekk stopper jeg etter 41 meter fra 100 kilometer i timen. Så gjør jeg det samme med piggfrie vinterdekk, på eksakt samme bil. De piggfrie dekkene er nye og tilhører en premiumprodusent. ­Likevel stopper ikke bilen før etter 69 meter. Det er en ­differanse på 28 meter – eller rundt seks billengder. På offentlig vei, om man måtte panikkbremse for en fare, ville resultatet antakelig vært skjebnesvangert.

Jeg gjør samme test i lavere hastighet. I 80 kilometer i timen stopper Mercedesen med de nye sommerdekkene etter 26,5 meter, mens den seiler til 33 meter med piggfrie vinterdekk.

Tidlig vannplaning

Dermed bekrefter våre funn også funnene til VTI i Sverige.

– På tørr asfalt var bremse­lengden om lag 15 prosent lengre for vinterdekkene enn sommerdekkene, og på våt vei var bremselengden rundt 20 prosent lenger, sier Hjort.

Både temperatur og om veien er våt eller tørr, påvirker bremselengden.

– Jo varmere det blir, desto dårligere grep gir vinterdekkene. Dessuten vannplaner de raskere enn sommerdekk, sier Hauge.

– I våre tester vannplaner et piggfritt vinterdekk på regntungt føre ved 69,5 kilometer i timen, mens sommerdekket ikke vannplanet før ved 84,1 kilometer i timen, forteller han.

Årsaken til forskjellene er at de piggfrie vinterdekkene drenerer vann langt dårligere enn sommerdekk, som har bredere kanaler i dekket til å lede bort vannet med. Samtidig sørger oppbyggingen av vinterdekkene og den mykere gummiblandingen for dårligere grep.

Dårlig grep

Men det er ikke bare når man bremser at forskjellen mellom piggfrie vinterdekk og sommerdekk er stor. Også bilens sidegrep svekkes radikalt, og ved en unnamanøver på vått underlag får jeg problemer allerede ved 70 kilometer i timen med vinter­dekkene. Det samme kommer fram i tallene fra VTI. I instituttets unnamanøvertester var den maksimale hastigheten 72 kilometer i timen for de piggfrie vinterdekkene og 83 kilometer i timen for sommerdekkene før side­grepet forsvant.

VIT konkluderer med at forskjellene i grep på våt vei er ­betydelig mellom de piggfrie vinter­dekkene og sommer­dekkene både når det gjelder brems og grep sideveis. Ifølge instituttet viser teoretiske risiko­analyser økt risiko ved bruk av piggfrie vinterdekk i situasjoner der bremseegenskaper er viktig. De konkluderer i sin rapport med at man alltid skal bruke sommerdekk på sommerstid.

Det er en oppfatning som også deles av Jan-Ivar Engebretsen, som er kommunikasjons­rådgiver i NAF.

– Det blir nesten like galt å kjøre med vinterdekk om sommeren som det blir å kjøre med sommerdekk om vinteren, sier han.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no