ANNONSE

MOTOR

Svikter på gjenbruk

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 13.06.2015

VRAK: Hvert år hogges rundt 40.000 biler opp uten at brukbare deler demonteres og sendes ut til gjenbruk.(Foto: Bård Løken)

Hvert år går flere hundre tusen brukte bildeler på dynga. Årsaken er uklare miljøregler.

Hvert år blir rundt 30 prosent av alle bilvrak i Norge ikke demontert. I EU regnes dele­demontering som det mest miljøvennlige og mest prioriterte alternativet i vrakingsprosessen.

– De norske reglene for bil­vraking prioriterer ikke gjenbruk. Konsekvensen er en dårlig miljø- og avfallspolitikk, der hundre­tusenvis av brukbare bildeler går til spille, sier rådgiver i Bellona, Olaf Brastad.

– Ikke bryet verd

– Vi ser at flere og flere aktører i bransjen ikke tar seg bryet med å demontere bildelene, men heller selger bilen som skrapmetall. Dette er en fullt lovlig praksis, men vi får stadig tilbake­meldinger fra forsikrings­bransjen og fra frie verksteder som reagerer sterkt på at bildeler av topp kvalitet hakkes opp, sier Tor Alm, er styreleder i Norges Biloppsamleres Forbund.

Ifølge Alm er det 130 virksomheter som har konsesjon til å gjennomføre vrakingsprosessen, men bare rundt 45 demonterer deler fra vrakede biler.

– Uforståelig

– Vi har tatt dette opp siden 2009, men norske myndigheter har fortsatt ikke laget en forskrift som sier at alle vrakede biler skal gjennom en dele­demontering før de hogges. ­Bilene som vrakes er i dag er nyere enn før og delene er derfor også gode nok til at de fint kan brukes igjen, sier Brastad.

– For meg er det uforståelig at myndighetene opererer med andre avfallsprinsipper i bil­bransjen enn i alle andre ­bransjer, sier han.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no