ANNONSE

Tidenes beste album

Ramones

Tidenes beste album ved Rolf Schreiner


Publisert: 27.06.2015

Ramones er første studioalbum til punkbandet Ramones, og det ble spilt inn i Studio Plaza Sound, Radio City Music Hall i New York City i januar 1975. Albumet ble utgitt på plateselskapet Sire Records 4. februar 1976. Produsenter var Craig Leon og Tommy Ramone.

The Ramones var et amerikansk punk rock-band som ble startet i 1974 i Queens i New York City. Gruppen er ansett som et av tidenes mest innflytelsesrike og populære punkband. De hadde dog ikke særlig kommersiell suksess. Alle medlemmene i bandet brukte etternavnet Ramone i sine artistnavn.

På debutalbumet tar Ramones rocken tilbake til røttene med bruk av kun tre akkorder i låtene og enkle tekster. Musikken kjøres opp til maksimalt volum – dette er et av de aller første ekte punkalbumene. Bare for å slå an stemningen – låten Chain Saw handler om skrekkfilmen Motorsagmassakren.

Ramones besto av vokalisten Joey Ramone (født Jeffrey Hyman, 1951–2001), gitaristen Johnny Ramone (født John Cummings, 1948–2004), bassisten Dee Dee Ramone (født Douglas Glenn Colvin, 1952–2002) og trommeslageren Tommy Ramone (født Tamás Erdélyi, 1949-2014). og var inspirert av The Stooges, 1950-tallets kitschkultur, gamle skrekkfilmer og 1960-tallets garasjerock og bubblegum-pop. Alle fire vokste opp i bydelen Forest Hills, Queens.

Syv dager i januar

Etter at redaktør Lisa Robinson i Hit ­Parade så Ramones på en konsert i New York City – bandet spilte fengende, korte, pop-pregede rockelåter som gikk i høyt tempo – skrev hun en rosende artikkel om dem. Så tok hun kontakt med Danny Fields og insisterte på at han burde bli bandets manager. Det var Fields helt enig i, og sånn ble det. Fields fikk Craig Leon til å produsere en demo med Ramones som skulle friste potensielle plateselskap. Det var Leon som overtalte Seymor Stein, president i plateselskapet Sire, til å overvære en konsert med Ramones, og da var det gjort. Stein tilbød bandet platekontrakt. Så fulgte en innspilling i ekte punkstil – enkelt og billig. Det tok syv dager og det kostet 6400 US dollar å lage platen. På det lydtekniske området ble det brukt samme metoder som The Beatles gjorde, så ambisjonene var i hvert fall til stede.

Sangene på albumet er korte og går i et høyt, monotont tempo. Alle er egne, originale komposisjoner, bortsett fra en nyinnspilling av den gamle Chris Montez-hiten Let’s Dance som er skrevet av Jim Lee.

Four angry men…

Også platecoveret ble legendarisk – og enkel punk. Roberta Bayley fra Punk Magazine tok bildet av fire menn som står opp mot en graffitipreget vegg i New York City – alle med svart lærjakke, blå jeans og mørkt hår. Navnet RAMONES skrikes ut i store bokstaver.

Plateselskapet betalte bare 125 US dollar for bildet, og dette coveret er siden blitt et av de mest imiterte plateomslagene i historien. Baksiden viser et belte med ørn som beltespenne.

Etter utgivelsen satset plateselskapet på å gi ut to av låtene som singler, men de kom ikke inn på salgslistene. For å øke salget begynte Ramones da å turnere – for det meste i USA, men også i Stobritannia. Det endte likevel opp med at albumet nådde kun 111. plass på US Billboard 200 og ble altså ingen salgssuksess.

Bandet bestod til å begynne med av Joey Ramone (døde i 2001) på trommer, Johnny Ramone (døde i 2004) på gitar og Dee Dee Ramone (døde i 2002) på bassgitar og vokal. Tommy Ramone (døde i 2014) tok over for Joey på trommer på grunn av hans tildels manglende talent. Joey tok over for Dee Dee på vokal. På 1970-/1980-tallet samarbeidet de med Phil Spector, som blant annet produserte albumet End of the Century.

I løpet av sin karriere spilte bandet 2263 konserter, og i 2002 ble bandet innlemmet i Rockens æresgalleri.

Dokumentarfilmen End of the Century er omtalt som den definitive historien om bandet. Ramones ble oppløst i 1996.

Tidenes første punkealbum, Ramones, inneholdt fengende singler som Blitzkrieg Bop og I Wanna Be Your Boyfriend, men de solgte likevel ikke godt. Bandet fikk i 1977 en liten britisk hit med singlen ­Sheena Is A Punk Rocker, og de ga ut de ­sterke albumene Leave Home og Rocket To Russia. Tommy Ramone sluttet i 1978, men fortsatte som bandets produsent.

Marky Ramone (f. Marc Bell) spilte trommer på Road To Ruin (1978) og End Of The Century (1980), som ble produsert av Phil Spector og ga dem en stor britisk hit med Baby I Love You. Deretter sank platesalget kraftig. Marky ble i 1983 erstattet av Richie Ramone (f. Richard Reinhardt), men kom tilbake i 1987. Dee Dee sluttet i 1989, og C. J. Ramone (f. Christopher Joseph Ward) spilte bass fram til Ramones’ siste konsert den 6. august 1996, som var nummer 2263 i rekken. Joey, Tommy og Johnny Ramone døde av kreft, Dee Dee av en overdose.

Et utall band oppgir The Ramones som en av sine inspirasjonskilder – for eksempel Sex Pistols, The Buzzcocks og The Clash. I sin takketale under MTV Music Awards i 2001 dedikerte Bono i U2 den prestisjefylte Michael Jackson Video Vanguard-prisen til de overlevende i The Ramones og kalte dem en stor inspirasjonskilde.

Ramones’ konserter i Norge

Chateau Neuf, Storsalen – 30. august 1980

Chateau Neuf, The Voice – 1. april 1990

Oslo Rock Festival, Rockefeller – 12. august 1993

Kalvøyafestivalen – 25. juni 1995

Albumets 29:04 minutter består av:

Side A

Blitzkrieg Bop (Tommy Ramone, Dee Dee Ramone) – 2:12

Beat on the Brat (Joey Ramone) – 2:30

Judy Is a Punk (Joey Ramone) – 1:30

I Wanna Be Your Boyfriend (Tommy Ramone) – 2:24

Chain Saw (Joey Ramone) – 1:55

Now I Wanna Sniff Some Glue (Dee Dee Ramone) – 1:34

I Don’t Wanna Go Down to the Basement (Dee Dee R., Johnny R.) – 2:35

Side B

Loudmouth (Dee Dee Ramone, Johnny Ramone) – 2:14

Havana Affair (Dee Dee Ramone, Johnny Ramone) – 2:00

Listen to My Heart (Dee Dee Ramone) – 1:56

53rd & 3rd (Dee Dee Ramone) – 2:19

Let’s Dance (Jim Lee) – 1:51

I Don’t Wanna Walk Around with You (Dee Dee Ramone) – 1:43

Today Your Love, Tomorrow the World (Dee Dee Ramone) – 2:09

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 opp en liste over de 500 beste albumene i historien – bygget på stemmene fra 100 musikkeksperter. Her er de første 100.


1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys 

3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan

17. Nevermind, Nirvana

18. Born to Run, Bruce Springsteen

19. Astral Weeks, Van Morrison

20. Thriller, Michael Jackson

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown

25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who

29. Led Zeppelin, Led Zeppelin

30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones

33. Ramones, Ramones

34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie

36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Waters, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley

56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles

60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses

62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones

64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince

73. Back in Black, AC/DC

74. Otis Blue, Otis Redding

75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies

81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin

84. Lady Soul, Aretha Franklin

85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen

86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd

88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly

93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan

98. This Year’s Model, Elvis Costello

99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone

100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no