ANNONSE

REISE

Kunst i naturen

Tekst: Bjørn Hugo Pettersen 

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix


Publisert: 27.06.2015

KUNST I SKOGEN: Sofie, Aleksander, Sander og Nora fra Gravdal barnehage i Andebu klatrer på Sverre Tveito Holmens «Blåbær». De 11 blåbærene utgjør ett av kunstverkene i Sti for Øye i Stokke, Vestfold. 


Langs en sti i en skog i Vestfold tiltrekkes folk av 11 digre blåbær, én stor trapp og to ulver. Snart kommer det mer.

Naturen og kunstverkene går nærmest i ett i den lille, bortgjemte skogen på Fossnes, sånn cirka midt mellom Tønsberg og Andebu. «Sti for Øye», som per i dag består av ni kunstverk og en salamanderdam, er godt kjent i lokalmiljøet, og brukes av både store og små stifinnere.

– Ungene elsker blåbærene. Som du ser, de store bærene er perfekte å klatre på og hoppe fra, smiler Linda Strøm mens ungene løper fra bær til bær.

Det er absolutt ikke første gang hun er på besøk i kunstskogen med barn fra Gravdal barnehage i Andebu.

– Barna elsker å være her, og det gjør vi voksne også. Vi finner stadig noe nytt å studere, enten noe med kunsten eller noe i naturen. At det er kunst her, gjør bare naturopplevelsen enda sterkere, fastslår hun.

Skal bygges ut

Kunstneren Grethe Meyer ­Iversen fikk ideen til Sti for øye en dag hun gikk gjennom skogen i 2001. Deretter gikk det fort. Det første kunstverket var på plass to år senere, og nye verk har kommet til i årene etter.

Utsiktstårnet «Himmeltrappen», som har høstet internasjonal oppmerksomhet, kom til i 2012. Og om ett års tid utvides stien med flere kunstverk.

– Vi er godt i gang med det nye prosjektet. Til høsten kommer en del kunstnere hit for å få inspirasjon. De finner sitt eget sted i skogen der de synes deres ideer passer inn. Etter opp­holdet her går de i gang med å lage kunstverkene. Slik ble også de eksisterende kunst­verkene til. Jeg synes hvert eneste av verkene er unike, de snakker med naturen og har blitt en del av den. Se bare på hvor fint disse ulvene passer inn, sier Meyer Iversen og peker mellom ­trærne.

Allerede om noen uker åpnes Sti for Øyes amfiscene, «Poesi­oasen», som anlegges omtrent midt i skogen. Her blir det blant annet teaterforestillinger og konserter. Amfiscenens sitte­plasser blir et kunstverk i seg selv – nærmere bestemt «puter» i glass puslet sammen med stubber, mosebelagte steiner og den øvrige vegetasjonen. Området består blant annet av berg­arten rød rombeporfyr, som er en ­sjeldenhet i verdensmålestokk.

Åpent for alle, alltid

Ett kunstverk er borte fra stien. «Villsvinet» – laget av et skjelett av ståltråder og hønsenetting omkranset av furukvister, jord og lim – tålte ikke vær og vind i mer enn tre år.

– Villsvinet var veldig fint, men vi visste det ville forsvinne ganske fort. Sånn er det, ingenting er evigvarende, sier Meyer Iversen, som i dag er direktør og kurator for Sti for Øye.

I tillegg til å være kunstelsker er hun også naturelsker. Det er en av forklaringene på at kunst-i-natur-prosjektet ble til i samarbeid med flere offentlige og private bidragsytere, blant andre Stokke kommune og KORO (Kunst i offentlige rom).

– Det er så deilig å gå i skogen, se på alt som skjer på de ulike årstidene, og nyte de vakre blondemønstrene som skapes av sol og skygge fra bladene og greinene over oss. Man bruker sansene og fantasien på en annen måte. Man får gode ideer og blir snill av å gå i skogen – det er nå min mening, stadfester stiens direktør.

Du kan oppsøke Sti for Øye når som helst, og det er ingen inngangsbillett. Det samme gjelder Vigelandsparken, Ekebergparken og Peer Gynt-parken i Oslo, samt Skulpturlandskap Nordland. Nasjonale turist­veger kan også karakteriseres som skulpturlandskap, riktignok i grenselandet mellom arkitektur og kunst.

Nummer 36 på Træna

Til Sti for Øye hentet Grethe Meyer Iversen inspirasjon fra det verdensberømte utendørs­kunstprosjektet i Nordland. Allerede i 1992 var den første skulpturen på plass, og i dag ­består Skulpturlandskap Nordland av 35 skulpturer i 34 kommuner.

25. juni skal dronning Sonja ­avduke skulptur nummer 36 i øykommunen Træna, som ­ellers er kjent for Trænafestivalen og noen karakteristiske og flotte fjell.

– Dette blir den foreløpig ­siste skulpturen, men det er ikke utenkelig eller umulig at det kommer flere, sier ­Kristoffer Dolmen i Nordland fylkes­kommune.

Fylkets skulpturplaner ble til tider møtt med harde protester, men i dag har motstanden stort sett stilnet.

– Det er varierende hvor ­populære skulpturene har vært, men i mange av kommunene er innbyggerne stolte av deres skulptur. Ellers vet vi at turistene setter stor pris på kunstverkene, som er plassert i storslått natur, sier Dolmen.

14 skulptur­parker

1. Sti for Øye, Stokke i Vestfold. www.stiforoye.no
2. Skulpturlandskap ­Nordland. Snart 36 kunstverk 
i 35 kommuner. www.skulpturlandskap.no
3. Peer Gynt-parken, Løren i Oslo. www.peergynt.selvaag.no
4. Ekebergparken, Oslo. www.ekebergparken.com
5. Nasjonale turistveger, 18 steder i Norge. 
www.nasjonaleturistveger.no
6. Wanås Konst, ved ­Hässleholm og ­Kristianstad i Sør-Sverige. 
www.wanas.se
7. Yorkshire Sculpture Park, sør for Leeds i England. 
www.ysp.co.uk
8. Irwell Sculpture Trail, langs elva Irwell (nord for Manchester). 
www.irwellsculpturetrail.co.uk
9. Sculpture in the ­Parklands, Irland. 
www.sculptureintheparklands.com
10. Kröller-Müller Museum, Nederland. www.krollermuller.nl/visit

11. Bruno Weber Park, Sveits. www.brunoweberpark.ch
12. Skulpturenpark Köln, Tyskland. www.­skulpturenparkkoeln.de
13. Storm King Art Center, nord for New York City. 
www.stormking.org
14. Hakone Open Air ­Museum, sørvest for Tokyo. 
www.hakone-oam.or.jp

Nye verk i ­Ekebergparken

Torsdag 28. mai avdukes tre nye kunstverk i Ekeberg­parken i Oslo. Med disse nye blir det 34 kunstverk i parken, som åpnet i ­september 2013.


Ina Johannesen, administrerende direktør for Ekebergparken, forteller at det hele veien lå i planene at kunsten skulle gå i ett med ­naturen, langs buktende stier. I så måte skiller den seg markant fra for eksempel Vigelandsparken.


– Vi har fått mange positive tilbakemeldinger. Publikum er ­fornøyde med hvordan det har blitt, og at ­skulpturene er ­utplassert med omtanke for omgivelsene og i harmoni med ­naturen. Det har vært et enormt stort besøk siden åpningen. I dag vil jeg si at det har blitt en suksessrik folkepark med en blanding av skog, stier, klassiske skulpturer og moderne ­kunstverk.


– Kraften i naturen i kombinasjon med kraften i kunsten berører og stimulerer oss på mange ulike måter. Kunsten og naturen forsterker og understreker hverandre, og i naturen får kunsten en helt annerledes arena enn på et galleri eller museum, ­konstaterer Johannesen.



Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no