ANNONSE

MOTOR

Smilebiler – ren kjøreglede

Tekst og foto: Jan Harry Svendsen


Publisert: 27.06.2015

BARSK: Kantete og aggressiv Ford – selv ikke bløtt morgenlys klarer å skjule denne bilens hensikter.


De tvinger deg til å ta den lengste veien hjem. Til å smile bak rattet. Men Ford Focus ST og Alfa Romeo Giulietta maner også til irritasjon.

Forventningene stiger automatisk når man får nøkkelen overrakt, og den blir ikke mindre når man nærmer seg den barske Ford Focus ST. Men forventninger står for fall. Når jeg vrir motoren i gang er det en dieselmotors knatring som når hørselssenteret i hjernen.

Kjøreglede selger

Sportslige biler i kompakt­klassen har vært populære blant entusiaster helt siden Golf knakk koden med GTI. Og ennå finnes det bilister som aller helst vil ta den lengste veien hjem. Da er de to bilene vi tester denne uka, Ford Focus ST Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde, velegnede.

Direkte sammenlignbare er de to lommerakettene ikke. Dieselmotoren i ST har nemlig vansker med å måle seg med kraft­pakken i Alfaen – og prismessig er det et hav mellom de to bilene.

Barskere

Likevel spiller de på de samme følelsesmessige strengene. ­Alfaen er barsk og skrikende. De røde bremsecaliperne er umulige å ikke legge merke til, og på skjermene er skjoldet med firkløveren montert. Alfa mener tydeligvis alvor, for skjoldet er fra gammelt av selve symbolet på bilmerkets racing-aktiviteter.

Ford er tilsynelatende ikke så opptatt av gamle tradisjoner, men designmessig er den nesten enda mer kantete og brutal i formspråket enn Alfaen. Det svulmende karosseriet signaliserer kraft og gir løfter om uinnskrenket kjøreglede.

Brøler

Den 1,7 liters store turbo­motoren i Alfaen brøler når den nærmer seg rødmerket. Jeg drar i paddelen og legger inn neste gir. På 6,8 sekunder når jeg 100 kilometer i timen. Inn mot svingen bremser jeg sent, før jeg styrer inn. Bøttesetene holder meg i et jerngrep, før de 241 hestekreftene igjen ­sender oss mot neste sving. Selv på myke vinterdekk gir ­chassiset på ­Alfaen god følelse av ­kontroll, og i norske landeveis­hastigheter er den 1320 kilo tunge bilen en underholdende reisepartner. Men dine særegenheter har den, blant annet er det komplett umulig å finne en perfekt kjørestilling.

Diesel

I Forden sitter man bedre. Men dieselmotoren irriterer. Trass i sine 185 hestekrefter blir det galt med en slik motor i en bil som dette. Altfor fort beveger man seg utenfor det optimale turtallsregisteret for motoren, og det stive understellet er en plage i byen. Problemet er at man hele tiden ønsker seg mer effekt for å hente ut det beste av bilen. Ikke for det, en bensin­motor med 250 hk finnes til ST, men da øker også prisen fra 369.000 kroner til 445.000 ­kroner.

Kostbar

Det fortoner seg likevel nesten som et billigsalg om vi sammenligner med Alfa. Nesten 200.000 kroner skiller det mellom den og diesel-Forden, og selv med bensinmotor bak den finmaskede Ford-grillen koster italieneren over 100.000 kroner mer. Det er det vanskelig å rettferdiggjøre. For dieselmotor til tross, ST gir noe av den barnslige kjøregleden tilbake – og til en overkommelig pris. ­Alfaen er og blir eksotisk. Uansett hvordan man snur og vender på det er det umulig å finne en grunn til at den er verd nesten 200.000 kroner mer enn ­Forden. Selv ikke en ekte «­alfisti» vil kunne finne en eneste grunn til å ­betale så mye mer for en bil som virker mindre moderne enn Focus ST.

Ford Focus ST

Pris testbil: kr 369.000

Motor: 4-syl diesel, turbo. 1997 ccm. 185 hk v. 3500 o/min. 400 Nm v. 2000 o/min.

Aks 0-100: 8,1 sek

Toppfart: 217 km/t

Forbruk: 0,42 l/min (110 g/km)

Mål (Lxbxh): 4362x1823x1471

Akselavstand: 2648 mm

Bagasjerom: 363-1262 l


Alfa Romeo Giulietta QV

Pris testbil: kr 549.900

Motor: 4-syl bensin, turbo. 1742 ccm. 241 hk v. 5750 o/min. 340 Nm v. 2000 o/min.

Aks 0-100: 6,8 sek

Toppfart: 244 km/t

Forbruk: 0,70 l/min (162 g/km)

Mål (Lxbxh): 4351x1798x1465

Akselavstand: 2634 mm

Bagasjerom: 350-1045 l



Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no