ANNONSE

REISE

Fire fine bilferier

Tekst: Kjersti Blehr Lånkan


Publisert: 27.06.2015

TOSCANA: Med startpunkt i Firenze (bildet), kan du planlegge en innholdsrik biltur i Toscana. 
Foto: Solveig Vikene / NTB scanpix


Racerbane i Tyskland, familietur i Toscana, eller frihetsfølelsen av å suse gjennom ni land på fire uker med kjæresten: Bilferie på kontinentet har noe for alle.

I fjor sommer reiste Mette ­Skaland gjennom deler av Italia i 16 dager, med mann, tre barn og bil.

– Jeg kan med hånden på ­hjertet si at det er blant de bedre feriene vi har hatt, forteller ­Skaland, som står bak bloggen ReiseMedBarn.

Familien fløy til Firenze, der de ble noen dager før de leide bil og tok «den vakre kjøreruten» SR2, sørover til Siena i Toscana. Skaland snakker varmt om spisestedet Ristoro di Lamole, som egnet lunsjsted utenfor Firenze.

– For å komme dit kjører man på små grusveier, gjennom olivenlunder og vindistriktet Chianti. Det er en opplevelse for store og små ganer, og utsikten er spektakulær.

Fra Siena kjørte de vestover. I en uke leide de en typisk toskansk villa, med utsikt mot den vakre fjellbyen Volterra. Deretter mot Roma, med mellomstopp i middelalderbyen Capalbio, der byen, naturen og lange sandstrender tiltrekker seg tusenvis av besøkende hvert år. Her overnattet de på Poggi Etruschi, en bondegård omgjort til et gjestehus.

– Vi ble mottatt som en del av familien, fikk servert kortreist mat, blant annet snegler fra hagen, og bassengområdet var topp.

På veien til Roma besøkte de Tarot Hage, en liten skulpturpark – der den franske kunstneren Niki de Saint de Phalle var tydelig inspirert av den spanske arkitekten Gaudì – som både barna og de voksne elsket.

For å få en fin bilferie med barn anbefaler Skaland å gjøre litt forarbeid.

– Ikke for lange kjøreetapper, stopp på lekeplasser, nok god mat og drikke, litt snacks, spennende natur og lydbøker er med på å gjøre bilferien vellykket, sier Skaland.

For bilnerden

Ulf Johannessen har vært bilentusiast siden toårsalderen og kjørte i mange år racerbilløp. Han har vært formann og medlem i en rekke sportsbilforeninger.

– Jeg går hele tiden med tanken om å lage den ultimate bilturen, forteller han.

Da ville han funnet veier og baner som gir varierte kjøreopplevelser, og lagt inn bilkulturelle innslag.

– Racerbanen Nürburgring i Tyskland er ett av de stedene som må oppleves av en bilnerd, og da spesielt den spektakulære delen Nordschleife, som i praksis er uendret siden åpningen i 1927, forteller han.

Nordschleife er en 20,8 km lang, svært krevende motorsportsbane, kalt «Det grønne helvete», der privatpersoner i dag kan kjøre med egen bil mot en avgift. Bare halvannen times kjøring unna ligger en like legendarisk bane – Spa i Belgia.

På turen videre kan bilentusiasten kose seg på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart og Porsche Museum i Zuffenhaussen. I München ligger BMW-fabrikken med opplevelsessenteret BMW Welt og BMW Museum. For å gi variasjon til kjøre­opplevelsen ville Johannessen valgt en rundtur i Tyskland, Østerrike, Sveits og Italia, med flest mulig alpepass.

– Hjemreisen ville jeg lagt gjennom gamle Øst-Tyskland, unngått motorveiene og bare kjørt såkalt Bundesweg, vanlige riksveier. Dette er gode veier med forholdsvis lite trafikk og en rekke hyggelige dorfer med litt forloren stemning.

Fra pol til pol

Hvis du ønsker en tur østover, anbefaler Svein Ola Hope, tidligere mangeårig redaktør i NAF-bladet Motor, å kjøre fra nord til sør i Polen.

– Totalt ca. 4500 km, eller 50 timer hvis du kjører i ett strekk – som jeg ikke vil anbefale. Drivstoffkostnader ca. 3900 kroner, anslår han.

Fra Svinesund gjennom ­Sverige og Danmark, ferge fra Gedser til Warnemünde, så til den gamle DDR-festivalbyen Rostock. Langs østersjøkystens strender og gamle kurbadbyer kommer du inn i Nord-Polen.

– Her er Gdansk et naturlig stopp. Byen har et kompakt ­sentrum fylt med gamle, severdige bygg.

Noen minutters togreise ut av byen ligger badebyen Sopot.

– De polske landeveiene har gjennomgått en kraftig forbedring de siste 10– 15 årene, forteller Hope.

Kjør innom Warszawa på vei ned til Krakow før ankomst i ­Zakopane, som tilbyr gondoler opp i fjellene og merkede turstien inn i Tatra-fjellene i ­Karpatene. På hjemturen kan du gjerne kjøre om Poznan, som er en av Polens eldste og største byer, og ­Szczecin, en stor havneby med gamle bygg og kirker, men også en moderne by og ­senter for ­kultur.

Kjærestetur

Christine Kokkin og ­kjæresten Sverre Robertson opplevde ­kjæreste-biltur i Europa som så positivt at de planlegger en ny reise igjen i år. Første gang gikk ferden gjennom ni land på fire uker. De kjørte egen bil fra Norge, via Göteborg og Kiel-fergen, deretter: Praha – Plzen – München – Trento – Sirmione (Gardasjøen) – Verona – Venezia – San Gimignano – Viareggio – Alassio – Rapallo – Monaco – Aix En Provence – Annecy – Bern – København.

– Det aller beste ved turen var følelsen av frihet. Det å kjøre fra sted til sted, styre vår egen tid og oppleve ulike byer og kulturer var helt fantastisk. Ingen dager er like.

Hun råder kjærestepar til å ha alt klart, fra motorveioblater og miljømerker til lufttrykk og olje.

– Det er lite romantisk med bøter eller motorstopp, sier hun.

Videre råder hun begge parter til å delta aktivt i planleggingen. Hoteller kan med fordel bestilles på forhånd, og kjøreetappene bør være realistiske. Så er det bare å sakke farten og nyte reisen.

– Det å kjøre bil er en stor del av ferien. Spill god musikk, legg inn pauser, nyt hverandres ­selskap og gjør bilturen til en positiv opplevelse, råder Kokkin.

Råd for bilferie i Europa

• Planlegg turen i god tid og søk informasjon, ­spesielt om trafikkregler, i de ­landene du skal besøke.


• Sjekk nøye om det kreves internasjonalt førerkort og/eller grønt kort i de landene du skal besøke.


• På tyske motorveier er det en anbefalt maksimums­hastighet på 130 km/t. Holder du deg under denne hastigheten, kjører du sikrere og sparer både nerver og bensin.


• Du kan bli innhentet av lynraske biler i 200 km/t. Bli derfor ikke liggende i venstre felt – det skal bare brukes til forbikjøringer.


• På enkelte strekninger gjelder særlige farts­grenser – som i områdene rundt Hamburg, Bremen, Frankfurt og München. Det er lett å bli fartsblind i motorveihastigheter, så hold øye med speedo­meteret.


• Hold avstand. Jo høyere hastighet, desto større avstand må du ha til bilen foran.


• Ved nødstopp på ­Autobahn, ta på deg ­refleksvest – sett ut varseltrekanten – flykt bak autovernet med alle passasjerene og deg selv. Mange ulykker har skjedd ved at vogntog har ­kollidert/kjørt over biler som har stått på vei­skulderen. Dette skjer når flere vogntog ligger tett etter hverandre og et vogntog legger seg ut på veiskulder for å slippe forbi et annet vogntog.


• Når du kommer inn i et nytt land er det viktig å tilegne seg trafikkulturen så raskt som mulig.


(Kilde: Jan Ivar Engebretsen, NAF)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no