ANNONSE

SAMFUNN

Bysykkelen på plass i Stavanger

Tekst: Pål Larsen

Foto: Bysykkelen



Publisert: 29.08.2015

Hvis du ikke allerede har fått det med deg, Stavanger har en egen bysykkel. Det er en smart el-bysykkel som har vært testet ut på Forus siden i fjor sommer.

 

Nå utvides området for den smarte el-bysykkelen til å omfatte Stavanger sentrum! – Vi er i ferd med å sette opp lade­stasjoner hvor sykkelen kan parkeres på ulike steder i Stavanger sentrum. Blant annet ved Kunstmuseet på Tjensvoll, Straensenteret, Fisketorget, Tou Scene, på Strandkaien og ved BI i Østre bydel, ­opplyser Randi Markvardsen.

 

Ladestasjoner

Hun er prosjektleder for Bysykkelen, og allerede er det ladestasjoner hvor du kan hente ut sykler på Jernbanestasjonen, Ny Olavskleiv og ved Tjensvoll.

– Du kan gå inn på bysykkelen.no eller på sykkelens skjerm og registrere deg med navn og kredittkort. Da kan du ­benytte syklene og få oversikt over hvor syklene er. Du finner dem ved de blå skiltene som er plassert ut der ladestasjonene er. Målet er å få opp 15–20 slike lade­stasjoner sentralt i Stavanger, og vi tar gjerne innspill på hvor de bør være, oppfordrer Markvardsen.

 

50 sykler på Forus

På Forus er bysykkelen et velkjent syn, der flere bedrifter har fått dem plassert ved sine kontorbygg. Dermed er det ­mulig for folk å benytte dem til og fra ­møter på Forus, eller hvis de velger å ta buss eller toget på jobb og benytte by­sykkelen fra holdeplass/stasjon til kontorene.

– Vi ser at folk setter pris på el-bysykkelen, fordi den gir litt ekstra trøkk når du skal frem. Det er en egen skjerm på styret som gjør det enkelt å betjene sykkelen, finne veien og se hvor nærmeste parkering/ladestasjon er.

– På Forus har vi nå hatt i underkant av 50 sykler i drift. Vi har gjort oss gode erfaringer sammen med brukerne våre, og gleder oss til å lansere opp mot 170 nye sykler inn i ordningen nå i høst og 180 nye ladepunkter i Stavanger og på Forus, sier Markvardsen.

 

HjemJobbHjem

Sammen med Forus Næringspark, Kolumbus og Sykkelløftet er det utarbeidet en løsning kalt «HjemJobbHjem». Ansatte i bedrifter som er med på avtalen kan ta buss, tog og el-bysykkelen for 500 kroner per måned for å komme seg til jobb på Forus. Målet med HjemJobbHjem er å gjøre det enklere og billigere for ansatte å sette bilen hjemme.

– Velger du kollektiv og sykkel når du skal på jobb et par dager i uken, vil køene forsvinne, du sparer penger, får litt mosjon og vi sparer miljøet, sier ­Markvardsen.

65 prosent av de som jobber på Forus, har et godt kollektivtilbud, men bare 6 prosent ­reiser kollektivt, så potensialet er stort. – Med dette opplegget blir det en pris for alle soner. Ansatte i bedrifter som har inngått avtale med HjemJobbHjem, får mulighet til å kjøpe billetten som gir deg tilgang til buss, tog og bysykkelen, for 500 kroner per måned, bedriften får en «mobilitetsplan» med reisevaneundersøkelser og aktivitetsplan, som gir en mer personlig oppfølging og motivering av ansatte til å endre reisevaner, sier prosjekt­leder ­Randi ­Markvardsen.

Også elbil

Motargumentet «det går nok ikke for meg, da jeg trenger bil i løpet av dagen» faller også snart vekk. Det foreligger nå konkrete planer om en elbil-deleordning på Forus, som sømløst og enkelt vil ivareta dette aktuelle behovet.

Det er Rosnes Technologies under navnet Forus Car-as-a-Service (forkortet Forus CaaS, bil-ved-behov) som tilbyr elbil-deleordning. En av disse bedriftene er Sandnes Sparebank, som mener de kan spare på løsningen.

– Dette er fremtidens mobilitet muliggjort av teknologiske nyvinninger, sier Jan Tore Usken i Forus CaaS. Han vil gjerne ha med flere bedrifter i Forusområdet. Driftssjef i Sandnes Sparebank Vetle B. Lidsheim mener felles bildeling med andre bedrifter i området sparer penger knyttet til bilbruk og samtidig øker fleksibiliteten gjennom tilgang på alternative bilmodeller til forskjellig bruk.

– Våre ansatte får med elbil-deleordningen et godt insentiv til å benytte kollektivtransport eller løpe/sykle til jobb, fordi de har tilgang til bil døgnet rundt om været eller agendaen skulle endres i løpet av dagen, sier Lidsheim.

Enkel bestilling

Biltilbudet fra Rosnes Technologies benytter kun elektriske biler og bookes enkelt via web eller app. Bilen kan låses opp med ansattes adgangskort, og det er ikke behov for å hente nøkler i resepsjon eller nøkkelskap.

Brukere av Bysykkelen kan ­parkere i umiddelbar nærhet til elbilene og kan enkelt velge mellom elsykkel eller elbil til sitt neste møte.

Vil du prøve de smarte ­el-­bysyklene? Gå inn på www.­bysykkelen.no


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no