ANNONSE

REISE

Museum for entusiaster

Tekst: Kjersti Busterud 

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix


Publisert: 29.08.2015

UTVALG: På Det Norske Vespa Scootermuseum kan Tom Arheim vise deg et tjuetall ulike Vespa-modeller, i tillegg til en rekke Vespa-relaterte gjenstander.


Takket være lokale entusiaster kan norgesferien by på mange alternative museumsopplevelser.

– Det finnes bare to Vespa-­museer i Europa: Her på ­Fornebu, og i Pontedera i Italia, sier Tom Arheim stolt, mens han viser fram pokaler, plaketter, scootereffekter og gamle scooter­modeller på Det Norske Vespa Scootermuseum.

Som mangeårig medlem i Vespa Club Old Boys og ivrig Vespa-entusiast sto Arheim for noen år siden med langt flere scootere enn garasjeplass.

– Hjemme sto det scootere overalt. Da jeg og fire andre entusiaster fikk muligheten til å leie lokaler i Gamle Fornebu Kultursenter, kom ideen om å lage et museum, forteller han.

Hver søndag kan publikum oppleve et tjuetall ulike Vespa-modeller, lære om Vespaens ­historie og se verkstedet der gamle Vespaer skrus med kjærlig hånd. Her er ingen ansatte – Arheim og de andre entusiastene står selv for billettsalg, registrering, omvisning og utstillingsdesign. Inngangsbilletten koster hundre kroner, og kaffe er inkludert i prisen.

For enhver smak

Løser du billett på Gamle ­Fornebu Kultursenter, gjelder den ikke bare for ett, men tre museer. Vegg i vegg ligger nemlig Det norske barber-, frisør- og parykk­museum, startet av ­frisør Erik Ruhs. Og bortenfor der igjen finner du nok et museum med Arheim blant initiativ­takerne.

– For fire år siden arrangerte vi italienske dager her, hvor vi blant annet viste fram italienske biler. Da kom ideen om et museum med flere rullende framkomstmidler enn bare Vespaer, forteller han.

Sammen med andre bil­entusiaster startet han «Kultur på Hjul», et museum hvor du kan oppleve alt fra Lysells sportsbil-prototyp produsert på Fornebu, til modelljernbane, tråsykler og biler for barn. Noen av gjen­standene er donert til museet, andre er der til låns. For øyeblikket er noen av utstillings­objektene til og med til salgs.

– Jeg pleier å si at her på ­Fornebu har vi noe for alle: ­Vespaen trekker både de unge og de gamle som hadde Vespa i sin ungdom. Frisørmuseet trekker damene, mens barna løper bort til modelljernbanen, forteller han.

Privatdrevne museer

Ifølge generalsekretær i Norges museumsforbund, Liv ­Ramskjær, er det fritt fram for dem som ­ønsker å starte et museum.

– Museum er ingen beskyttet tittel. Det er mange eksempler på institusjoner eller privatpersoner som har fylt et rom eller en krok med gjenstander og kalt det et museum, forteller hun.

Vil man bli medlem av ­Norges museumsforbund må man imidlertid oppfylle ICOMs museums­definisjon (International Council of Museums). Den stiller krav om faglig profesjonalitet knyttet til bevaring, innsamling, ­formidling og forskning.

– Vi har et stort spenn av medlemmer, fra de største ­museene til de minste. Men vi avviser noen søkere som ikke oppfyller kriteriene satt i våre vedtekter, sier hun.

Enkelte av medlemmene er like­vel museer drevet av frivillige, slik som Den Norske Frimurer­ordens Museum og Bergens Tekniske Museum. Tom ­Arheim er nemlig ikke den ­eneste privat­personen som har latt egen samle­glede legge grunnlag for et nisjemuseum. Mest kjent er ­kanskje småflaskemuseet til forretningsmannen Christian Ringnes.

Ringnes var sju år gammel da han begynte å samle på små­flasker som faren tok med hjem fra sine forretningsreiser i ut­landet. Etter et langt liv med flaske­samling, havnet samlingen i 2003 i The Mini Bottle Gallery i Kirkegata i Oslo, der publikum er velkomne til å ta en titt.

Norges minste

Det kan ligge mye god reklame i å være liten, og flere museer hevder å være Norges minste.

Vil du selv sjekke hvem som er aller minst, kan du ta turen til Sogn hagekolonis museumshytte «Triveligheta». Den fem kvadratmeter store hytta er den eneste kolonihytta i Oslo som er over hundre år gammel. Eller du kan oppsøke samferdsels- og kommunikasjonsmuseet i Fjærland, som består av en telefonkiosk og en nedlagt bomstasjon. En annen mulighet er Thetamuseet. Det består av kun ett rom, et rom som var brukt av den norske motstands­bevegelsen.

Av andre nisjer kan kanskje museet som tar for seg kunstig sædoverføring i norsk avls­arbeid, friste? Eller en smak av lutefiskens historie?

Lukrativt er det imidlertid ikke å drive nisjemuseum.

– Vi har mer i husleie enn i billett­inntekter, sier Arheim.

– Men det er jo en hobby. Det er hyggelig å vise fram det man engasjerer seg i. Og alltid artig når noen kommer inn og peker: «Den der! Den der hadde jeg da jeg var ung».

Nisjemuseer

Museumsguiden.no eller visitnorway.com er et godt sted å starte hvis du vil finne et museum av interesse. Her er noen av de mer alternative museene Norge kan by på:

• Norsk Tryllemuseum, Oslo: Norsk Tryllemuseum ble etablert i 1997 for å ta vare på de norske tryllekunstnernes historie. På museet kan du se magiske rekvisitter og andre rariteter, og ikke minst oppleve et ekte trylleshow.

• Norsk Seminmuseum, Stange: Norsk Seminmuseum holder til i stabbursbygningen til Norsk Rødt Fes oksestasjon. Museet dokumenterer den historiske utviklingen innen kunstig sædoverføring i norsk avlsarbeid.

• Norsk hermetikkmuseum, Stavanger: Norsk hermetikkmuseum ligger i en tidligere hermetikkfabrikk i Stavanger. Museet ble laget til minne om næringen som var byens viktigste fra 1880 til 1960.

• Norsk Lutefiskmuseum, Drøbak: Verdens eneste lutefiskmuseum ligger i Drøbak, og her kan du lære mer om denne tradisjonsmaten.

• The Mini Bottle Gallery/Småflaskemuseet, Oslo: Forretningsmannen Christian Ringnes har samlet småflasker siden han var guttunge. Samlingen kan oppleves i Kirkegata i Oslo.

• Norsk Klippfiskmuseum, Kristiansund: Museet viser klippfiskhistoriens utvikling i Norge fra 1700-tallet og fram til etterkrigstida.

• Geitbåtmuseet, Vågland: Kunnskapssenter for den nordmørske Geitbåten og andre typer klinkbygde båter fra regionen.

• Cementmuseet, Slemmestad: Her kan du lære mer om ­historien sementfabrikken på Slemmestad, en ekte norsk hjørnestensbedrift.


Hva er et museum?

International Council of Museums (ICOM) har denne definisjonen på et museum: «Et museum er en permanent institusjon, ikke basert på profitt, som skal tjene samfunnet og dets utvikling og være åpent for publikum; som samler inn, bevarer/konserverer, forsker i, formidler og stiller ut materielle vitnesbyrd om mennesker og deres omgivelser i studie-, utdannings- og underholdningsøyemed.» (Kilde: Norsk ICOM)


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no