ANNONSE

HUS & HAGE

Unge designere bruker farger

Tekst og foto: Bjørg Owren


Publisert: 12.09.2015

Pow og Rock-it Science – lekent og ergonomisk design for velvære og samvær på jobben. Design Vilde Øritsland Houg.


Vi kan bare slå det fast – unge norske designere bruker farger. Materialenes egenfarge er ikke lenger nok for å skape det uttrykket de ønsker.

Vi har brukt Designers Saturdays utstilling Best Talents 2015 som en liten temperaturmåler på hvorvidt unge norske designere bruker farger og hvilke. ­Designers Saturday (DS) i Oslo, er Norges hovedarena for visning av møbler, tekstiler, belysning, gulv og andre interiørvarer. Arrangementet holdes annethvert, år første helgen i september. Sist helg fikk de besøkende se både det fremste fra kjente, internasjonale designere og unge designere i etableringsfasen. Både studenter og nyutdannede designere var invitert til å vise arbeider og konkurrere om tittelen beste talent.

Dempede farger

Arbeidene som ble vist i en utstilling på Arkitektur- og designhøyskolen rommet et bredt spekter, fra hverdagslige bruksgjenstander til møbler som skal gjøre dagen bedre på en arbeidsplass. For ifi.no var det interessant å se hvordan unge på vei opp bruker farge som en del av designet. Fargene var der avgjort, men det var ikke primærfargene som preget paletten. Det var dempede, rolige toner i mellomsjiktet som var mest påfallende. Selvfølgelig med noen unntak.

– Hvorfor så snille farger?, spurte vi produktdesigner Kristine Sørensen, som nesten litt beskjeden presenterte en serie kopper hun hadde designet. Spor heter serien, betegnende nok, for under koppen er bunnen formet som avtrykket av en pote eller en hov. Rett og slett en kopp som setter spor, slik som et dyr på vandring gjennom naturen. Gjennom form, materialer og farge ønsker hun å stimulere til noe av undringen og spenningen man kan oppleve når man ser dyrespor i naturen. Overraskelse var et viktig stikkord i designprosessen. Og dyresporet under koppen overrasker. Hver kopp representerer et dyr, med spor og et lite farget bånd rundt kanten med silhuettene av dyret.

Ja, hvorfor, det er et godt spørsmål… Men det er jo slike farger som er i tiden, sier hun.

Hun peker på at vi er forskjellig som mennesker og at de ulike dyrene og fargene har egenskaper som vil appellere til ulike typer. - De forskjellige dyrene skal invitere til å velge den koppen som representerer deg best, sier hun.

At det er farger i tiden, gjør at de har appell. Fargetrenden ble bekreftet på runden fra showrom til showrom, der det var mye «mykt» både i farger og former.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no