ANNONSE

MOTOR

60-tallsflørt

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 26.09.2015

MODERNE KLASSIKER: Linjene er moderne, men Ford har likevel tatt godt vare på de typiske Mustang-trekkene. (Foto: Thomas Larsen)


Ford Mustang er tilbake – men prisen gjør at utgaven med V8er blir for de få.

Ford Mustang er sportsbil på tilbud. Den er ment for folket, og det var også noe av grunnen til at den ble så populær da den kom. Teknologien var oversiktlig– og er det fortsatt: En diger V8er sørger for 418 hestekrefter som sendes til bakhjulene via en 6-trinns manuell girkasse. Det er enkelt – og det er billig. Derfor er heller ikke Mustang veldig kostbar i utgangspunktet.

Lett å like

Det høres for godt ut til å være sant. Og er det også. Men la oss legge skepsisen til side et øye­blikk, og heller nyte det som er en klassisk amerikansk sportsbil.

V8eren starter med et dempet brøl, og følger opp med en lydkulisse som bare en slik motor kan levere. På tomgang er lyden lun og dempet. Lar man motoren spinne opp mot turtallsperren, øker intensiteten.

Ute på veien er det lett å like Mustang. På motorveien og på transportetappene er den en behagelig cruiser, med en motor som jobber velbalansert og mykt i bakgrunnen. Så kan du ta av fra hovedveien og finne de svingete småveiene. Der kan du nyte den fine styringen og den nydelige girkassen.

Enkelt og velavstemt

Mustang beviser med full tydelighet at kjøreglede ikke henger sammen med hvor sofistikert bilen er. Her er det enkelt, men utrolig godt avstemt. Ta gir­kassen, som med sine korte utvekslinger og rappe slag mellom girene gjør selve girskiftet til en underholdende del av hele opplevelsen. Det samme gjelder den lettdoserte kløtsjen. Så har du motoren. Få ting slår en fem liters V8er hva lineær kraft­utfoldelse og gangkultur gjelder. Ulempen med digert slagvolum, 418 hester og 530 newtonmeter er forbruket. Det er voldsomt. Kjører du aktivt, er du raskt på feil side av 1,5 liter på mila.

Underfundige funksjoner

På de fleste markeder er Mustang en billig sportsbil. Det merker man på interiøret. Hardplast domi­nerer, og bare de skinnkledde bøttesetene fra Recaro gir en viss følelse av luksus i de ellers spartanske omgivelsene. Men det gjør ikke noe. For Ford har fanget linjene fra 60-tallets ikon, og oversiktligheten er god.

Leken har man også vært i Ford. I speedometeret refererer hastigheten til «Ground Speed», og langt nede i noen under­menyer finnes en funksjon som heter «Line Lock». Kort fortalt lar den deg ta en real «burnout» ved at den låser forhjulene og lar bakhjulene spinne.

Avgiftsdrept

Det skulle ta 67 år å få Ford ­Mustang til Europa. Offisielt har bilen aldri vært solgt her, men nå er den altså tilgjengelig også for europeiske entusiaster. Bilene som kommer hit, er modifiserte med sportsligere dekk, stivere understell og større bremser. Det gir bedre kjøreegenskaper og høyere reserver. Giftig blir ­Mustang aldri – bare underhold­ende og morsom.

Helt til vi kommer til prisen. For da er ikke Mustang lystig lenger. Effektavgiften er 330.763 kroner, mens det høye utslippet av CO2 skattlegges med 381.759 kroner. Totalt, med vrakpant og vektavgift, tjener staten 828.197 kroner for hver Mustang som ­selges her hjemme – og det på en bil som uten avgifter koster 391.803 kroner. Totalt må du altså legge 1.220.000 kroner på bordet for å kunne henge ­Mustang-nøklene på nøkkelskjoldet i gangen. En slik sum er det neppe mange som vil bla opp med. Spesielt ikke siden samme beløp også gjør at du kan henge nøklene til en Porsche Cayman GTS på det samme skjoldet. Dermed blir Mustang en parentes her hjemme. Spesielt med den største motoren. Det er synd – for det er lenge mellom hver gang man finner biler med så mye karakter.

Tekniske data

Pris testbil: 1.220.000,-

Motor: 8-syl bensin. 4951 ccm. 418 hk v. 6500 o/min. 530 Nm v. 4250 o/min.

Aks 0-100: 4,8 sek

Toppfart: 2250 km/t

Forbruk (oppgitt): 1,35 l/min (299 g/km)

Mål (LxBxH): 4784x1916x1394 mm

Akselavstand: 2720 mm

Egenvekt: 1651 kg


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no