ANNONSE

SPORT & FRITID

Min sykkel er lastet med...

Tekst: Bjørn Hugo Pettersen 

Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix


Publisert: 26.09.2015

PERFEKT FOR BARN: Henrik vil gjerne klatre opp i kassen selv. 
Trygve venter tålmodig på storebror. 


Lastesyklene med elmotor er i ferd med å innta Norge. Anders Hartmann bruker sin «elkassesykkel» hver dag, ofte med barna om bord.

Trygve (2) og Henrik (4) har fått hjelmene på. De sitter på benken i kassen foran på sykkelen, og venter tålmodig på at pappaen skal feste sykkelbeltene.

– Skal vi dra på stranda, da? spør mor Birgitte Lunde ­Hartmann.

– Jaaa! jubler guttene.

– Da triller vi av sted, fastslår far Anders Hartmann.

Far og sønner farer framover på en kassesykkel fra neder­landske Bakfiets, mor på en ­elsykkel fra tyske Kalkhoff.

Som en liten bil

Anders Hartmann kjøpte sin laste­sykkel med elmotor for tre år siden. Han ble inspirert av sykkeltypen etter en tur til ­Amsterdam – en av to flate euro­peiske hovedsteder der det er mange transportsykler å se. Den andre hovedstaden er naturligvis København.

– Vi tenkte først å kjøpe bil nummer to. Det var langt til barne­hagen Henrik gikk i, og med tanke på levering og henting måtte vi ha et ekstra framkomstmiddel. Men det ble ikke bil. Denne lastesykkelen er stor og praktisk. Jeg får med barna, sekker, handleposer og mye annet. Sykkelen er tung, sikkert 30-40 kilo, men elmotoren gjør at den er lett å sykle. For meg fungerer den som en liten bil, konkluderer tobarnsfaren.

Han bruker elkassesykkelen fra mars til desember. I de mest snørike månedene tas sykkelen inn i kjellerboden, fordi han ­synes den blir for tung å løfte over brøytekantene.

– Men denne sykkelen ­bruker jeg året rundt, sier Anders ­Hartmann og klapper på setet til den nyeste av familiens to lastesykler, en uten elmotor fra neder­landske WorkCycles.

Den har stort og solid bagasjebrett bak og en ganske romslig kasse på et bagasjebrett foran. Mellom sykkelsetet og styret er det dessuten et barnesykkelsete.

Praktisk i nærtrafikken

Det finnes mange varianter av lastesykler. Det kan journalist, fotograf og sykkelfantast Geir Anders Rybakken Ørslien mye om. Han har skrevet om ­sykler i en årrekke. Først handlet det stort sett bare om terreng­sykler. Nå er han mest opptatt av laste­sykler og elsykler, som han deler sin informasjon om på ­nonprofit-nettstedet Transportsykkel.no.

– Mange tror instinktivt at sykkel er mindre praktisk enn bil hvis du skal frakte barn og bagasje, men slik er det ikke i nær­trafikken. De fleste bilturer er korte, og du har ofte bare med ett eller to barn og noen sekker og poser. Det får du lett plass til på en laste­sykkel, som tar deg ­direkte fra dør til dør uten kø eller parkeringsjakt. Bilen er best på langtur, men i byen og nærmiljøet er lastesykkelen en vinner. Den rommer større barn og mye mer bagasje enn en til­henger, og vekker spontan begeistring hos alle, sier han.

Transportsyklene har vært vanlige i Danmark og Nederland i årevis. Men den enorme ­boomen for elsykler har hatt mye å si for de store og tunge laste­syklene.

– Stadig flere transportsykler kommer med elmotor, noe som er en viktig årsak til at disse ­syklene er langt mer aktuelle i Norge nå enn før. Men vi har bare sett starten. I løpet av de neste årene kommer mange urbane nordmenn til å kjøpe seg en lastesykkel, tror Ørslien.

Kan endre bybildet

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, har også stor tro på transport­syklenes framtid i Norge.

– Om politikerne legger til rette for det, med flere bilfrie ­gater og flere sykkelstier og sykkel­felt, kommer transportsykler til å endre bybildet mange steder. Jeg tror slike sykler er den neste boomen. Om noen år kommer vi til å se mange flere som sykler smilende rundt med småbarn i en kasse foran sykkelen, tipper hun.

For to-tre år siden var laste­sykler noe man sjelden så i Norge. Nå begynner de så vidt å bli vanlige i Oslo, Trondheim og Bergen, ifølge Tronstad og Ørslien.

Pål Egil Nordli startet transportsykkelbutikken SaresBike i det små for ett år siden, med en salgsannonse for to transport­sykler på Facebook. Det tok raskt av. Han åpnet nettbutikk og sluttet i jobben. Nå har han butikklokale i Halden, og planer om å åpne en butikk i Oslo våren 2016.

– Det har ekspandert i rekordfart. I dag har jeg cirka 40 typer transportsykler fra ti ulike produsenter. Rundt 90 prosent av syklene jeg har solgt, er med elmotor, opplyser Nordli.

Hans mest solgte modell er en trehjuling fra svenske Cargobike. Med elmotor koster den 23.400 kroner, uten 15.900 kroner.

– Jeg selger klart flest tre­hjulinger. Mange av disse er levert til bedrifter, samt til kommuner som vil være med i prosjektet «Sykling uten alder». Det stammer fra København, og innebærer at eldre beboere på sykehjem tas med på sykkeltur, forteller Nordli.

Fakta

• Lastesykler/transportsykler (cargo bikes på engelsk) er bygget med lasteplan eller ekstra langt bagasjebrett. De fleste har en dobbel støtte, som gjør at sykkelen står stødig når du setter den fra deg. Fordelene er at du kan frakte mye. De er store og tunge, men man trenger ikke mye tid til å bli vant til å sykle på dem.

• Det finnes flere varianter, for eksempel longtail, kassesykler og varesykler.

• Longtail er lange, robuste sykler med ekstra langt bagasjebrett, ofte med plass til to barn, og på hver side av bagasjebrettet kan man henge store sykkelvesker.

• Kassesykler kan ha to eller tre hjul, som regel med kasse foran. På noen typer er kassen ekstrautstyr. Tohjulingene er smalere og smidigere i trafikken, med lavt lasteplan rett bak forhjulet. Trehjulingene er stødigere i lav fart, og har høyere og ofte romsligere kasser mellom forhjulene.

• Varesykler har gjerne et solid bagasjebrett bak, samt et brett med plass til en kasse rett over forhjulet.

• Prisene varierer fra 15.000 kroner og opp til 60.000 kroner. Stadig flere modeller kommer med elmotor.

• Produsentene kommer fra land som Nederland (Bakfiets, WorkCycles), Danmark (Butchers & Bicycles, Bullitt, Triobike), USA (Xtracycle, Surly), Tyskland (Riese & Müller, Hercules) og Sverige (Cargobike, Livelo).

• Norske forhandlere: SaresBike, Evo Elsykler, Greenspeed og Oslo Transportsykkel.

Kilder: Transportsykkel.no, Syklistene.no og Wikipedia


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no