ANNONSE

REISE

Tyskernes ­sommerparadis

Tekst: Kjersti Busterud


Publisert: 26.09.2015

SPEKTAKULÆRT: Preikestolen inntar andreplassen på listen over attraksjoner norgesturistene setter høyest. (Foto: Svein Nordrum / NTB scanpix)


Har du hørt mange tyske gloser i sommer? Kanskje ikke så rart – om sommeren er nemlig tyskerne den største turistgruppen i Norge.

Harry og Ute Pommer smiler til sitt eget kamera foran Opera­huset i Oslo.

– «Monumentalt» er det første ordet som slår meg, sier Harry om turistattraksjonen.

– Den ser ut som en hopp­bakke, kommenterer Ute.

De to tyskerne har nettopp startet ferien i Oslo, med bobil og medbrakte tyske spesialiteter. Og de er ikke alene om å ta turen hit fra Tyskland. Om sommeren utgjør tyskerne den største turist­gruppen i Norge – hvis man ser bort fra nordmenn selv.

Ifølge SSBs overnattingsstatistikk hadde tyskerne 1,4 milli­oner overnattinger i Norge i 2014. Og statistikken er ventet å bli tilsvarende i år – ifølge hotell­søkesiden trivago.no er det tyskerne som har vært de ivrigste etter å lete etter hotellrom i Norge for sommeren 2015.

Nest etter tyskerne er det flest svensker som besøker Norge i sommermånedene, etterfulgt av nederlenderne. Om vinteren er bildet noe annerledes – da oppsøker danskene vinter og snø, og topper besøksstatistikken.

Søker norsk natur

Harry og Ute Pommer startet norgesferien i Oslo, og skal etter hvert reise videre til Flåm og ­Bergen. Høydepunktet tror de blir Flåmsbanan, der de for­venter et vakkert landskap.

– Det er jo det Norge er kjent for, sier Harry.

Harry og Ute er typiske for de tyske turistene på mange måter. For det første er de spesielt interessert i ren og vakker natur. For det andre reiser de uten barn, og for det tredje er de middel­aldrende – gjennomsnittsalderen for tyske turister var i fjor på 51 år.

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin, ­mener gode muligheter for natur­opplevelser er årsaken til at så mange tyskere trekker til Norge.

– Tyske turister er her hele 15 døgn i gjennomsnitt. De ønsker å se større deler av landet, og er opptatt av aktiviteter i naturen som fisking og fotturer, forteller han.

Reklamekampanjer

I fjor lanserte Innovasjon Norge kampanjekonseptet «Vekk nordmannen i deg» i Tyskland og Nederland. Storslåtte naturbilder skal pirre tyskernes interesse for å utforske landet vårt nærmere. I tillegg har man kampanjer mot spesielle målgrupper som hobby­fiskere og nordlysturister.

– Tyskland er et viktig marked for oss. I tillegg har vi mange besøkende fra andre land rundt oss, som Storbritannia, Sverige og Nederland, sier Tuftin.

Samtidig øker andelen turister fra utenfor Europa.

– Går man et tiår tilbake, kom 75 prosent av utenlands­turistene fra Europa. Nå er tallet 67-68 prosent. Turismen fra Asia vokser mye, det samme gjør besøket fra Brasil og Australia. Og i fjor hadde vi en økning fra USA på hele 31 prosent, forteller han.

Nysgjerrige på nordmenn

Uansett nasjonalitet er vakker natur den største assosiasjonen til Norge som ferieland, og da særlig knyttet til ordene fjord og fjell. Ifølge Innovasjon Norges undersøkelser er «spectacular nature», «spectacular fjords» og «natural phenomena» ord som dukker opp når utlendinger skal beskrive merkevaren Norge.

Foruten å oppleve naturen ønsker turistene å besøke historiske bygninger og steder, og de siste årene har interessen for lokal mat og drikke økt mye.

Maibritt Christensen har vært guide gjennom Oslo Guide­service i 15 år, og guider både på tysk og engelsk. Selv om hun ­viser turistene rundt til severdig­heter som Vigelandsparken, Holmenkollen og Vikingskipshuset, handler spørsmålene ofte om hvem vi nordmenn er.

– Turistene er veldig nysgjerrige på hvordan vi har det her i dette lille, rike landet langt mot nord. De lurer på når vi spiser frokost, om alle barn går i barnehage og når de begynner på skolen, og spør om hva vi tjener og hvordan velferdssystemet vårt er lagt opp, forteller hun.

– Det virker som de er veldig fornøyd med å ha fått en guide, å endelig ha tilgang til en nordmann de kan spørre om alt de lurer på, sier hun.

Fornøyde gjester

Christensen forteller at turistene også har sine særtrekk, alt etter hvor de kommer fra.

– Tyskere er presise, høflige og ordentlige, mens folk fra middelhavsområdet har et litt løsere forhold til tid – det kan være en utfordring å få dem tilbake til bussen til rett tidspunkt. Asiater snakker ofte ikke så godt engelsk, og kan være mer opptatt av å ta bilder enn å høre etter hva jeg sier, sier hun.

Hun forteller at turistene stort sett er godt fornøyd, de omtaler Norge som et vakkert, rent og ordent­lig land.

Ekteparet Pommer har aldri vært i Norge før, men på operataket er de tilfreds med ferien så langt.

– Dette blir ikke vårt siste ­besøk i Oslo, sier Ute.

Tyske turister i Norge

• Tyske turister er det viktigste utenlandske enkeltmarkedet, og bidro med 750 millioner kroner til den norske reiselivskassa i fjor.

• Det estimerte antallet overnattinger foretatt av utenlandske turister i Norge i 2014 er 7,8 millioner. Av disse sto tyskerne for 1,4 millioner overnattinger.

• Tyske turister brukte i gjennomsnitt 975 kroner per døgn i Norge. Det er danske, tyske og nederlandske turister som har det laveste døgnforbruket, mens asiatene har det høyeste.

• Tyskerne er her i gjennomsnitt i 15,3 døgn og er dermed den turistgruppen som lar norgesferien vare lengst.

• Gjennomsnittsalderen på tyske turister i Norge i fjor var 51,4 år, og de fleste reiste uten barn.

• Over 60 prosent av tyskerne som var her på ferie i 2014, hadde vært i Norge tidligere.

(Kilde: Innovasjon Norge)


På turisttoppen

Disse nasjonalitetene hadde flest gjestedøgn i Norge i sommersesongen i fjor:

1. Tyskland

2. Sverige

3. Nederland

4. Storbritannia

5. USA

6. Danmark

7. Frankrike

8. Spania

9. Italia

10. Kina

(Kilde: Turistundersøkelsen 2014, Innovasjon Norge)


Populære ­attraksjoner

Dette er attraksjonene i Norge som har fått best karakter fra brukerne av reisenettstedet TripAdvisor.

1. Geirangerfjorden

2. Preikestolen

3. Trolltunga

4. Lysefjorden

5. Sognefjorden

6. Fjordene i Tromsø

7. Nigardsbreen

8. Stegastein utsiktspunkt

9. Fløibanen

10. Fjellstua utsiktspunkt


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no