ANNONSE

MOTOR

Slik kjører du økonomisk

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 10.10.2015

LA BILEN RULLE: I nedoverbakker bør du la bilen rulle så lenge som mulig. Det er ikke noe poeng i å gi gass når bilen opprettholder farten ved å rulle. (Foto: Thomas Larsen)


Kjører du økonomisk sparer du både penger og miljø, og det er slett ikke så vanskelig som man skulle tro.

– Dette dreier seg ikke om fana­tisme, men om hva man i det daglige kan benytte seg av for å få et så lavt forbruk som mulig, sier Jan Anker-Goli. Han er hoved­instruktør for EcoDriving i regi av Autoriserte trafikkskolers landsforbund (ATL).

Enkle grep

– Disse teknikkene kan du bruke på alle typer biler, og det handler om svært enkle grep. Kjører du elbil eller hybridbil ligger selve nøkkelen til lavt forbruk, eller lengre kjørelengde, i å bruke disse teknikkene, sier Goli.

– Hemmeligheten er å rulle så mye som mulig med bilen i gir. Da strupes forbruket. Førstegir skal du ikke bruke lengre enn en maksimalt ett par bil­lengder, og deretter skal du akselererer bestemt opp i fart. Har du en manu­ell girkasse kan du fint «hoppe over» andre og fjerdegir, fastslår Goli.

Fra 0,95 til 0,75

Jeg setter meg inn bak rattet i en tilårskommen BMW med 150 hestekrefter. I bilen sitter et appa­rat som er nøye kalibrert, og som forteller den fulle og hele sannheten om forbruket.

Gjennom en 14,08 kilometer lang runde ender jeg opp med et forbruk på 0,95 liter per mil når jeg kjører normalt. Med sparetipsene senker jeg forbruket til 0,75 liter per mil, og øker gjennomsnittshastigheten fra 35 til 38 kilometer i timen.

– En av mytene er at man blir en sinke i trafikken om man kjører på denne måten. Det er ikke tilfellet. Faktisk opplever vi at gjennomsnittshastigheten øker, og komfortnivået øker også fordi man kjører jevnere, sier Goli.

Flyt er viktig

– De aller fleste sliter med å holde flyten. Altfor mange holder gass for lenge og går rett på brems. Det er ikke spesielt økonomisk. Har du fire unød­vendige stopp på én kilometer, dobler du forbruket i forhold til om du hadde holdt bilen rullende, avslører Goli.

Han sier at hemmeligheten er å holde et så høyt gir som mulig, og ikke akselerere mer enn høyst nødvendig på første gir. Der­etter dreier det seg om å utnytte bevegelses­energien.

– Slipp gassen rett før bakketoppen og rull ned bakken. Er det rødt, slipper du gassen og ruller inn mot krysset, sier Goli.

Mye å spare

Kanskje er ikke en bedring på 0,2 liter per mil så mye. Men om du kjører 15.000 kilometer i året, og vi går ut fra en bensinpris på 13,95 kroner per liter, er den årlige besparelsen på 4185 kroner. I tillegg reduserer du utslippet av CO2 per år med 705 kilo.

– Den store besparelsen kommer i byer og ved småkjøring, men også på langkjøring kan man ha god nytte av disse teknikkene. Og kjører du elbil, øker du rekkevidden, påpeker han.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no