ANNONSE

HUS & HAGE

Nære tendenser

Tekst: Kjersti Busterud


Publisert: 24.10.2015

TENDENSER: Stylistduoen Jannicke Kråkvik og Alessandro D'Orazio trekker fram «Nordisk flora», 
«Rent skandinavisk» og «Nye tradisjoner» som viktige interiørtendenser nå. Her fra deres utstilling 
under årets gave- og interiørmesse på Lillestrøm. (FOTO: Kjersti Busterud / NTB scanpix)


Interiøret i høst skal få oss til å roe ned og søke mot grønn natur og godt håndverk.

– Oi, her har til og med insektene flyttet inn i utstillingen, sier Jannicke Kråkvik, idet en flue flyr opp fra en blomst. Sammen med Alessandro D'Orazio sto hun for «Tendens»-området på høstens gave- og interiørmesse i ­Lillestrøm.

Stylistduoen hadde trukket fram tre tendenser de mener er viktige nå. At fluene flytter inn i en av dem, er kanskje ikke så rart, tendensen har nemlig fått navnet «Nordisk flora».

– Vi lever i en verden der alt går fort, og søker derfor tilflukt i naturen. Men ikke alle har natur i umiddelbar nærhet, derfor tar vi naturen med hjem, sier Kråkvik.

– Man dyrker det analoge livet som kontrast til en verden der alt er tilgjengelig døgnet rundt. Folk vil dyrke sine egne grønnsaker og handle økologisk. Designerne har latt seg inspirere av den nordiske floraen, og man ser nye og annerledes måter å bruke planter på i interiøret, fortsetter hun.

Fargene i denne tendensen er i hovedsak grønne og lyseblå nyan­ser, med materialer som skinn, lin, ull og stein.

Moderne tradisjoner

Kråkvik og D'Orazio har bevisst kalt de tre stilretningene sine for tendenser framfor trender.

– Tendenser er mer langvarige enn trender, og handler om hvilke endringer som skjer i samfunnet rundt oss, sier D'Orazio. Foruten «Nordisk flora» har de to trukket fram «Rent skandinavisk» og «Nye tradisjoner» som viktige tendenser på interiørfronten.

– De tre tendensene har mange felles elementer. Det handler om at verden går for fort, og at vi ønsker å ta et steg tilbake, sier D'Orazio.

I «Nye tradisjoner» kommer ønsket om å ta et steg tilbake til uttrykk i en økt interesse for det unike, håndlagde og rustikke.

– Håndverk er den nye luksusen, sier Kråkvik.

– Vi håper flere vil ta opp våre gamle håndverkstradi­sjoner og bruke dem på nye måter. ­Andreas Engesviks bunadspledd er et eksempel på hvordan man kan bruke gamle tradisjoner i nye sammenhenger, sier ­Kråkvik.

– Folk er opptatt av det unike og uperfekte, legger D'Orazio til.

Materialer med levende overflater, slik som tre, keramikk, porselen, skinn, ull og metaller, hører med i stilen. Fargene er varme – oker, kamel og konjakk.

Hvitt og avdempet

Den tredje tendensen har fått navnet «Rent skandinavisk».

– Det har vært en ny gullalder for skandinavisk design de siste ti årene, sier D'Orazio. – Framover tror vi at også norsk design vil gjøre seg enda mer gjeldende.

Lyset er et viktig element i den skandinaviske stilen.

– Gjennom mørke vintre gjelder det å fange det lille som er av lys. Speil og glass er derfor viktige materialer, sier D'Orazio.

Hvitt er en sentral farge, men det hvite kommer i mange ulike toner, som blant annet støvet rosa og ulike varianter av grå.

– Det lyse er ikke synonymt med kaldt. Hvite elementer kan komme i myke og organiske former, som for eksempel keramikk­vasene fra Jomi, sier han.

Foruten speil og glass er treverk, skinn og stein viktige mate­rialer. Også denne tendensen handler om å roe ned.

– Man forener estetikk og funksjon, og skaper et rolig og avstressende uttrykk, sier ­Kråkvik.

Trendy ­håndverk

I oktober arrangeres Interiør & Boligmessen i Bergen. Der er håndverk årets tema, under slagordet «Handmade is the new black».

– Håndverk er definitivt i tiden, forteller prosjektleder for messen, Trude Vaaga.

– Samtidig håper vi at dette er mer enn en trend. Vi har levd i et bruk- og kast-samfunn lenge, og ønsker å legge til rette for at både bransjen og publikum kan komme inn i et nytt spor, sier hun.

Under messen skal publikum blant annet kunne delta i ulike workshops der man selv kan skape noe med hendene.

– I en hektisk verden med uendelige mange muligheter presser det seg fram en søken etter det autentiske, og man ser en ny interesse for norsk kulturarv og tradisjoner, sier Vaaga. Men understreker at dette ikke er en håndverksmesse.

– Det handler om å gi tradisjonelt håndverk et moderne uttrykk, sier hun.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no