ANNONSE

MOTOR

På strøm og bensin

TEST: Bladet BILs testteam/Øivind Skar


Publisert: 07.11.2015

LIK TEKNOLOGI: Under panseret er alt helt likt: 1,4 liter/150 hk bensinmotor som toppes med 110 hk elmotor. (Foto: Øivind Skar)


Ladehybridene Audi A3 e-tron og VW Golf GTE er så ønsket på norske veier at finansministeren allerede har strøket engangsavgiften.

La det være sagt med en gang: Når funksjonalitet og miljø­aspekt vektes mot pris, er de ladbare variantene de beste Audi A3 og VW Golf noensinne. Sam­tidig er bilene i sum så like at testteamet ikke klarte å skille dem.

Begge koster nærmest på krona det samme, altså rett under 330.000 kroner, pluss frakt og leveringskostnader. Teknologien er også helt lik, med 1,4 liter/150 hk bensinmotor som toppes med 110 hk elmotor. Maksimalt effekt­uttak oppgis til 204 hk for begges vedkommende.

Det gjør bilene styggraske med 7,8 sekunder til 100 km/t som beste måleverdi. Å akselerere fra 70 til 100 km/t ved eksempelvis en forbikjøring tar ikke mer enn tre sekunder.

På strøm og bensin

Her handler det virkelig om ytelser en GT-bil verdig, pakket pent inn i et familiebilkonsept som fungerer like godt til småkjøring som under de store utfluktene.

Begge oppgis å klare henimot 50 km på ren strøm. Vi klarte 48 km under særs gunstige forhold og 35 km under normale kjøreforhold.

Ladehybriders miljø­vennlighet handler ikke bare om batteri­kapasitet og strømforbruk, men like mye om forbruket som ­vanlig hybrid. Batteriet lar seg ikke tømme helt, en viss prosent av kapasiteten beholdes slik at bilen kan fortsette som vanlig hybrid når det ikke er strøm nok igjen til ren eldrift.

Det er her ladehybridenes genialitet som «to i en»-biler kommer til syne: På små­kjøring, og gjerne til og fra jobben, kan transporten foregå elektrisk, mens bensin­tanken effektivt fjerner rekkevidde­angsten på langturer. Både A3 e-tron og Golf GTE kan dessuten lades under kjøring hvis eksempelvis en fremtidig bysone skulle kreve nullutslipp og batterikapasiteten er oppbrukt.

Derfor gis det så store avgiftsrabatter på ladehybrider. ­Biler med ikke altfor høy vekt og store motorer slipper unna alle engangsavgifter med unntak av moms.

0,62 liter/mil

Men hvor miljøvennlig er en lade­hybrid når den kjøres på bensin? Spørsmålet lot seg enkelt besvare ved å «tømme» batteriet for deretter å fortsette som om intet var skjedd. Så vi kjørte time etter time på norske og svenske landeveier, la inn noen mil med motorvei, før hele reisen endte ved en bensinpumpe: 0,63 liter/mil på Golf og 0,62 liter/mil på A3.

Med kjent rekkevidde på strøm og kjent bensinforbruk, er det nå lett å regne seg fram til aktuelt forbruk for enhver kjøretur.

Sammenlignet med kjente ­hybrider som Toyotaene Prius og Auris er forbrukstallene for A3 og Golf GTE ikke spesielt gode, men la oss ikke glemme kjøregleden og motorkraften i de to kompaktbilene. Det er lett å la seg friste til å trykke ekstra hardt på gasspedalen – rett og slett fordi bilene er så morsomme å ratte.

Like god plass i begge

Sånn i det daglige fungerer begge like godt. Våre målinger viser omtrent identiske innvendige mål: Beinplassen bak er ganske lik (66 cm i A3 mot 69 cm i Golf ved BILs målemetode), takhøyden både foran og bak er lik (102/95 cm) og bagasjerommets dybde helt lik (150/75 cm som to/femseter). Lite skiller på bagasje­volum som er 100 liter mindre enn i standardutgavene (272/280 liter).

Begge kan trekke tilhenger på 1500 kilo. De fleste andre ladbare biler kan ikke trekke noe som helst.

300 kilo vektøkning

Både Golf GTE og Audi A3 e-tron er blant klassens beste å ­kjøre. Men ekstra motor og batteri­pakken drar opp vekten med hele 300 kilo sammenlignet med samme bil med vanlig bensinmotor og DSG-girkasse. Normalt vil en så stor vektøkning påvirke kjøreegenskapene negativt, men det gjør det knapt på disse to.

At en Audi A3 til 423.000 kroner ikke har automatisk blandbart speil eller usb-uttak stusset vi over, ettersom Golf GTE til 30.000 kroner lavere pris har alt dette – pluss aktiv cruisekontroll.

Tekniske data:


Volkswagen Golf GTE

Pris testbil: 393.900,-

Motor: 4-syl bensin. 1395 ccm. Elmotor 110 hk. Samlet effekt 204 hk/ 350 Nm.

Aks 0-100 (målt): 7,8 sek

Toppfart: 222 km/t

Forbruk (oppgitt/målt): 0,16/ 0,63 l/mil (37 g/km)

Mål (LxBxH): 427x180x152 cm

Egenvekt: 1524 kg

Bagasjerom: 272 – 1162 l.

Garanti/ rust: 5/12 år


Audi A3 e-Tron

Pris testbil: 423.390,-

Motor: 4-syl bensin. 1395 ccm. Elmotor 110 hk. Samlet effekt 204 hk/ 350 Nm.

Aks 0-100 (målt): 8,0 sek

Toppfart: 222 km/t

Forbruk (oppgitt/målt): 0,15/ 0,62 l/mil (36 g/km)

Mål (LxBxH): 431x178x142 cm

Egenvekt: 1540 kg

Bagasjerom: 280 – 1120 l.

Garanti/ rust: 5/12 år


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no