ANNONSE

MOTOR

Slik skifter du dekk

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 21.11.2015

SOLID: Det er ikke vanskelig å bytte hjul selv, sier kommunikasjonsrådgiver Jan-Ivar Engebretsen i NAF. 
(Foto: Heiko Junge/NTB scanpix)


Her er tipsene som gjør hjulskift til en lek.

Det er ikke vanskelig å bytte hjul. Men du må gjøre det riktig, og ha de rette verktøyene.

Bilens jekk holder lenge, og hjulvinna som følger bilen er mer enn bra nok. Det eneste du trenger ekstra er en momentstav eller momentnøkkel.

Jevnt underlag

– Det er viktig at man ikke glemmer sikkerheten når man driver med dette, sier Jan-Ivar ­Engebretsen i NAF.

Han anbefaler at man setter ­bilen på et jevnt underlag før man jekker bilen opp, samtidig som man trekker håndbrekket og setter bilen i gir.

– Det er lurt å løsne boltene før du jekker opp bilen. Pass også på at du plasserer jekken i bilens jekkpunkter. Hvor de er, står i instruksjons­boken.

Han advarer samtidig mot å krype under en bil som er jekket opp, eller å stikke hodet inn i hjulhuset.

– Det kan være livsfarlig. Skal man under bilen må den sikres med støttebukker, sier han.

Bruk hageslange

Med hjulet av bilen kan det være smart å ta en titt på bremseslager og -rør, samt sjekke at det ikke er sprekker eller skader i ­belgene rundt drivakslene og på styre­staget. Det er også en god tid for å sjekke om bremseklossene er slitt. Ser du gjennom fronten av caliperen, ser du klossene. Er det mindre enn tre millimeter igjen, bør de byttes. Pass også på å vaske den nedre skålen av fjærbeinet, hvor det samler seg mye skitt.

– En hageslange holder lenge. Bruker man høytrykksspyler, må man må passe på at man holder litt avstand til der hvor man skal spyle, sier Engebretsen.

Begynn nederst

Når du skal montere hjulene, er det lurt å begynne med den nederste hjulbolten.

Da hindrer du at hjulet «faller utover» når du skal skru de andre boltene på plass. Har du trykklufttrekker, eller en elektrisk, er rådet å la disse verktøyene ligge til du skal stramme mutterne – og da i tillegg bruke en momentstang.

– Skru alltid hjulboltene inn for hånd, og ha en liten dråpe olje på gjengene. Bruker du verktøy, enten trykkluft eller elektrisk hjulvinde, risikerer du at bolten entrer skjevt. Det kan bli svært kostbart, advarer Engebretsen.

Stram riktig

Skrekkscenarioet til de fleste bileiere er å se sitt eget hjul rulle av gårde på egen hånd når man er ute å kjøre. Derfor tar mange i litt ekstra for å være sikre på at boltene sitter skikkelig. Men å stramme boltene for hardt, det er ikke noen god idé.

– Mange strammer til man hører en knirkelyd. Jeg sier at det er bolten som jamrer seg fordi den er strammet for hardt. Faren ved å stramme boltene for hardt, er at de kan ryke når man treffer et hull i veien.

Engebretsen anbefaler alle til å skaffe seg en momentstang eller -nøkkel.

– Hjulbolter er strekkbolter. Det betyr at det er elastisiteten i boltens metall som holder hjulet på plass. Derfor er det ikke bare å skru til det man makter. Man må stramme boltene med rett moment. Hvor mye man skal stramme, står i instruksjons­boken. Husk også på at du strammer boltene i kryss.

Ikke glem å etterstramme

Med hjulene på plass må man sjekke lufttrykket. Etter et par mil på landeveien bør boltene etterstrammes. Igjen må man bruke momentverktøy, for ikke å stramme boltene for mye.

– Før du setter bort sommerdekkene må du vaske dem, sjekke dem for skader og fjerne småstein som sitter i mønsteret. Hjul skal lagres liggende eller hengende – og de skal lagres tørt, mørkt og kjølig, sier Engebretsen.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no