ANNONSE

HUS & HAGE

Rosa og gult er årets ­farger 2016

Tekst: Bjørg Owren/ifi.no 

Foto: Nordsjö, Fargerike


Publisert: 05.12.2015

Rosa fra Fargerike finnes i mange nyanser, både de helt mørke og de helt lyse er representert i paletten.

I år har det vært oransje, og til neste år vil vi holde oss blant den varme delen av fargesirkelen; for 2016 er både gult og rosa kåret til årets farger. De gule og rosa tonene er forventet å styrke hverandre, snarere enn å bli konkurrenter.

De som pusser opp og skal orientere seg blant nye fargekart, vil ganske sikkert støte på fenomenet Årets farge. Internasjonalt har det vært en tradisjon å gjøre slike kåringer lenge. De best kjente her hjemme har vært fargene fra Pantone og Nordsjö. Pantone er et internasjonalt fargesystem og Nordsjö er en del av det verdensomspennende kjemikonsernet Akzo Nobel.

De siste fem årene har også faghandelkjeden Fargerike inntatt arenaen og markert seg med årets farge – spesielt tilpasset det norske markedet. I november lanserte de rosa som årets farge for 2016. I fjor var det oransje, før det har det vært blågrønt, lilla og grønt de har gitt status som årets farge. Flere ganger har den norske fargen ligget tett opptil de internasjonale fargene, slik som oransje i fjor og blågrønt før det.

Gullgult

Først ute med farger for 2016 var Akzo Nobel, her i Norge representert med malingsmerket Nordsjö. De lanserte Ochre Gold som årets farge under London Designfestival tidligere i høst. Bak utvelgelsen står et internasjonalt team av eksperter innen design, arkitektur, tekstilproduksjon og grafisk design som har vurdert trender fra hele verden før de konkluderte.

Ochre Gold ble plukket ut fra en rik palett av gule nyanser som er mye brukt av designere nå. I følge ekspertene matches den lett med farger fra naturen eller dempede farger som har et slør av grått i seg.

– Ochre gold er en gyllen tone som klarer seg utmerket alene, men som også er et utmerket komplement i mange fargesettinger, sier Per Nimér, designsjef i Nordsjö.

Rosa

– Vi vurderte også gult, men vi tror ikke det norske markedet er helt modent for gult enda, sier kreativ leder i Fargerike Tale Henningsen.

Hun har sammen med sitt team trålt internasjonale messer, konsultert det internasjonale trendbyrået Neilli Rodi og vurdert det norske markedet sammen med sine 120 butikker. De landet på at av de fargene som stikker seg mest fram i det store trendbildet nå, er det rosa vi er mest klare for her på berget.

- Årets farge skal pirre og dra oss litt videre. Det gjør rosa, sier Tale Henningsen.

Årets farge er et fargeverktøy

For både Nordsjö og Fargerike er årets farge mer enn en markedsførings­gimmik. Begge lanserer fargen som en del av flere trend- og tidsriktige paletter med fargekart og inspirasjonsmateriell som nå er tilgjengelig i butikkene.

– Dette er et verktøy som skal skape lyst og mot til å bruke farger, sa kjedeleder Linda Frid Andresen under Fargerikes lansering.

I Fargerikes tre paletter, som hver består av fire rosa farger og syv støttefarger, er gult en sentral støttefarge.

– Rosa står ikke alene, men trenger støtte fra hele fargesirkelen, og gult må med for å få det til å stråle og bli lekent, konkluderer kreativ leder Tale Henningsen.

I trendpalettene fra Nordsjö trekkes det også linjer bakover og årets farge knyttes til historie, tradisjoner og autentisitet, og der kommer røde og rosatoner inn som naturlig følge til det gylne gule.

Pantone har ikke lansert sin «Årets farge» enda.


Annonse

© 2018 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no