ANNONSE

HANDEL & SERVICE

Mange klager på skolefoto

Tekst: Kjersti Blehr Lånkan 

Foto: Berit Roald / NTB scanpix


Publisert: 05.12.2015

KLAGDE: Eirin Lauvset klagde til Forbrukerombudet på det hun så som urimelige ­betingelser fra fotografen som tok barnehagebilder av tvillingene Sol (hvit genser) og 
Luna (lilla genser). FOTO: Berit Roald / NTB scanpix


Mange er misfornøyd med fotograferingen av skoleklasser, barnehager og idrettslag. Erin Lauvset reagerte på at hun måtte bestille bilder uten å se dem først.

I vår fikk Eirin Lauvset fra Spikke­stad beskjed om at det skulle komme en fotograf til barne­hagen og ta bilder av tvilling­døtrene Sol og Luna. ­Etter en stund fikk familien en lapp med innloggingsinformasjon der de skulle gå inn på fotografen ­Foveas nettsted.

– Der måtte jeg bestille ­bilder uten å få se dem først. Det var inngangsporten til å få se på ­bildene, sier hun.

Lauvset syntes det var urimelig og kontaktet Fovea.

– De sa at jeg bare kunne avbestille etterpå, hvis jeg ikke likte bildene, men jeg sa det ikke var aktuelt å bestille noe uten å se bildene først. Så da ble det ikke noen bestilling, forteller Lauvset.

Barnehagen endte opp med å si opp avtalen med Fovea, på bakgrunn av flere klager fra ­foreldrene.

Mange henvendelser

Forbrukerrådets talsperson på temaet, Edith Nøkling, sier de får mange henvendelser fra foreldre om fotografering på skoler og i barnehager.

– Det er en bransje som har voldet forbrukerne mange ­frustrasjoner, og det er på høy tid at det blir ryddet opp, sier hun.

Ifølge Nøkling forteller for­eldrene at de får høye regninger for bilder de ikke har bestilt, at det er dårlig kundeservice og uryddige rutiner. Noen ganger brytes også loven.

– Lovbruddene har gått ut på at barna har fått bestille bilder – det kan ikke umyndige gjøre, det er hjemlet i vergemåls­loven. Det er også sendt bilder til noen som ikke har bestilt. Det er ikke lov. Du kan ikke kreve ­penger av noen som ikke vil kjøpe noe av deg, det er i henhold til markedsførings­loven, sier ­Nøkling.

Forbrukerrådet har meldt ­klagene på markedsføringsloven ­videre til Forbrukerombudet, som har mulighet til å gi bøter til firmaer som ikke retter seg.

Oppdaterer krav

Forbrukerombudet på sin side har mottatt 18 klager på skole­foto i 2015. 11 av dem er på selskapet Fovea, som er største ­aktør i ­markedet med over 300.000 ­kunder i året.

– Vi har tatt opp sak mot ­Fovea, slik at flere av klagene på dem er behandlet, og vi er i god dialog med Fovea om eventuelle øvrige endringer, forteller Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Ombudet jobber med en oppdatering av sine krav til skolefoto­aktører.

– Her redegjør vi for de viktigste krav markedsføringsloven og angrerettloven stiller til ­aktører som driver denne typen virksomhet, slik at de enkelt skal kunne innrette seg etter loven, samt unngå klager. Når dette er ferdigstilt, vil det bli sendt ut til aktørene i bransjen, sier ­Skjelbostad.

Daglig leder i Fovea, Per ­Halvorsen, forteller at de i juni i år gjorde vesentlige endringer i bestillingspraksisen.

– Bestillingsløsningen ­fungerer i dag slik at etter innlogging kommer kunden til en side hvor man ser alle bildene som er tatt av barnet, inkludert gruppebilde og priser. For å gå videre må man registrere personopplysninger og aktivt foreta en bestilling. På ­neste side kan man gjøre endringer i og sluttføre bestillingen før den går videre til produksjon. Fovea gir ikke barn i skolepliktig alder mulighet til å se passordet. Passordet sendes foresatte per brev eller på SMS.

Han forteller at Fovea ble medlem av Virke e-handel fra års­skiftet og ble sertifisert som «Trygg e-handelsbedrift» 22. juni i år for å profesjonalisere ­e-handel og volumfoto.

– Vi har konkludert med at produksjons- og bestillings­systemet slik det fremstår i dag, ikke har tilstrekkelig funksjonalitet og brukervennlighet. ­Kundene vil møte en helt ny nettbutikkløsning før mai 2016, sier han.

Klagde

Lauvset sa fra til barnehagen om det hun så som urimelig og sendte også en klage til Forbruker­ombudet. Neste gang hun får tilbud om skolefotografering, er hun usikker på hva hun vil velge.

– Det må vi jo se an, det er ­forskjellig hvordan fotografer legger opp en slik foto­sesjon. For oss er det viktig at det åpnes for en dialog om bildene før man bestiller, at det ikke er så fastlåst som «dette er det du får, ta det eller la være», sier hun.

Klager til Forbruker­ombudet

Dette har skolefoto-klagene gått ut på:

• Negativt salg (mottak av bilder med krav om ­betaling uten at det har blitt foretatt en bestilling).

• Enkel mulighet for mindre­årige til å foreta en bestilling med betalings­forpliktelse.

• Manglende forhåndsvisning av bildene før ­bestilling gjennomføres.

• Telefonsalg til tross for reservasjon (én klage).

• Aggressiv markedsføring (én klage).

(Kilde: Forbrukerombudet)


Dette kan 
du gjøre

Er du misfornøyd med prosessen for fotografering i skole, barnehage eller idrettslag? Dette kan du gjøre:

• Forsøk først å løse saken med firmaet. Ha helst skriftlig korrespondanse.

• Hvis det ikke hjelper, kan du sende inn en klage på forbrukerradet.no. Forbrukerrådet kan megle i saken.

• Hvis du er misfornøyd med markedsføringen eller avtalevilkårene, kan du registrere klage på ­forbrukerombudet.no.

(Kilde: Forbrukerrådet)


Kollektiv avtale

Forbrukerrådet har kontaktet alle landets fylkeskommuner for å oppfordre dem til å gjøre som i Hedmark, der fylkeskommunen har inngått en kollektiv avtale med skolefotografer.

– Vi hadde litt uryddige forhold med disse aktørene, som at de tilbød gratis materiell til skolen, forteller Øystein Sætrang, ­innkjøpsleder i Hedmark fylkeskommune.

Fylkeskommunen lyste ut en anbudskonkurranse, der de fikk tilbud fra to aktører: ett større firma og en konstellasjon av to lokale fotografer – som vant.

– De hadde høyere kvalitet og lavere pris, forteller Sætrang.

I avtalen, som trådde i kraft fra årsskiftet 2014/2015, ­presiseres det blant annet at bildene skal legges ut på en nettside der kjøper kan velge ut de vedkommende vil kjøpe, fremfor at fotopakker skal bli sendt hjem i posten.

– Dette er en effektiv og god løsning også for kommuner, og den kan også være aktuell for idrettsforbund. Da slipper vi å vente på at aktører som begår lovbrudd skal endre sine rutiner, sier Nøkling.

Hun oppfordrer foreldrene ved skoler og barnehager til å være med og påvirke hvordan de vil at fotograferingen skal skje.

– Velg en aktør som gir dere det dere vil ha – ikke en masse ­annet, og uten at dere ber om det. Foreldreutvalg har stor ­innflytelse, og bør bruke sin forbrukermakt, sier hun.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no