ANNONSE

Leserbrev

Straffegebyret på bussbilletter må vekk

Tekst: Rossi, samfunnsengasjert



Publisert: 23.01.2016

Her er noen eksempler på Kolombus sin markedsføring av den nye betalingsløsningen. (Foto: Privat)

Det er ufattelig at Kolumbus har bestemt at det skal koste 20 kr ekstra for å kjøpe en billett ombord på bussen.

Ikke alle reisende har mobil. Eldre, svaksynte og andre som ikke kan bruke mobil blir straffet for å ikke ha mobil-app for billettkjøp. 

For dem som ikke reiser hver dag med buss, lønner det seg ikke å ha månedskort. 

Kolumbus bør nå først sørge for gode og greie løsninger i form av billettautomater der man kan kjøpe billett før man skal reise med bussen. 

Billettautomatene må være med syntetisk tale så de er enkle å håndtere for blinde og svaksynte, og eldre som ser dårlig. 

Så lenge Kolumbus ikke har slik billett-tjeneste tilgjengelig i alle bydeler, bør de ikke ta seg ekstra betalt for å løse billett ombord. 

At man skal måtte betale ekstra fordi Kolumbus mangler en slik løsning er uholdbart. 

Tillegget bør derfor fjernes til de har fått på plass billettautomatene i bydeler som mangler slik systemordning. Fjern straffegebyrene!

Blinde som skal løse billett

Dette er ikke en bra løsning. Kolumbus har ikke tenkt på problemstillingene for en blind passasjer. - Hvordan mener Kolumbus at blinde skal vite hva som står på infoheftet?

Det er ikke noe tegn for punkt skrift på informasjons-lappene. 

Når man går på et apotek for å hente medisiner, står det på pakken med punktskrift hva det er man har kjøpt. Det er for å gjøre tilgjengeligheten mye bedre for dem som ikke ser.

Flere varemerker begynner å komme med punkt på produktene. 

Skal en blind klare å tolke/lese uten blindeskrift? Det er helt umulig å få til!

Her har ikke Kolumbus tenkt grundig nok for at dette skal kunne løses av alle.

Bedre løsninger

Hvorfor har ikke Kolumbus tenkt på slik løsning som Telenor og andre firma?

Det finnes Bensinstasjoner og kiosker som er døgnåpne.

Og dagligvare butikker som har åpent til 23.00

At dem hadde fått samme mulighetene der. 

Skal en person kjøpe seg påfyllingskort kontant til sin mobil kan vedkommende gå til bensinstasjoner eller kiosker og dagligvarebutikker for kjøpe seg det.

Samme løsning burde Kolumbus også tenkt på.

Det er skremmende dårlig at det ikke finnes et bedre alternativ for reisende. 

Å straffe dem med ekstra betaling fordi de må kjøpe om bord er uhørt!


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no