ANNONSE

MOTOR

Slik unngår du bruktbil­fellene

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 23.01.2016

PRØVEKJØR: Ta bilen ut på dårlig vei og hør etter ulyder. Du bør også ta deg tid til å sjekke at alle knapper og brytere fungerer slik de skal. (Foto: Erlend Aas)


Bruktbiler kan være gode kjøp, men de kan også være rullende utgiftsbomber. Her er tipsene som gjør deg bedre rustet til å velge rett.

Skrekkhistoriene rundt bruktbilkjøp florerer. Under den blanke lakken kan det skjule seg hemmeligheter som er langt fra hyggelige. Løsningen er ofte å ta en uavhengig kjøpstest av bilen, eller å ha med seg en bilekspert. Det kan spare deg for både ubehagelige overraskelser og kostbare utlegg.

Se under

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF råder kjøpere av brukte biler til å grundig sette seg inn i hvilken stand bilen er i.

– Det er mye feil med bremser og hjuloppheng. Kommer man seg under bilen, er det lettere å finne disse feilene. Se etter slark rundt foringer og opphengs­kuler, og se etter rust på bremseskivene, råder Engebretsen.

– Glem heller ikke å se etter rust. Et rustent eksosanlegg kan fort bli kostbart, sier han.

Virker alt?

Trykk på knappene, prøv vindusheisene og sett på setevarmen. Noen funksjoner kan det være vanskelig å se om virker, for eksempel varmetråder.

– Har du et voltmeter kan du koble det til batteriet og se om strømtrekket øker når du skrur på varmetrådene. Gjør de det, vet du at funksjonen trekker strøm og at den er i orden, råder Engebretsen.

Han råder også kjøpere til å prøvekjøre bilen, gjerne på en dårlig vei.

– Hør etter ulyder fra hjuloppheng, motor og girkasse. Hopper bilen ut av gir om du slipper gassen brått, og fungerer automatkassen? Fungerer firehjulsdriften? Hva med bremsene? Kjenn at du har mottrykk i pedalen, at de blokkeringsfrie bremsene virker og at bilen ikke trekker skjevt når du bremser, sier Engebretsen.

Sjekk heftelser og servicehefte

Før du kjøper bilen bør du også sjekke med Brønnøysundregistret om bilen har heftelser – og du må undersøke serviceheftet.

– Dersom bilen fortsatt har garanti er det viktig at serviceintervallene er fulgt for at garantien skal gjelde. Pass også på at du har fått med alle nøklene til bilen. Skulle bilen bli stjålet, kan det være vanskelig å få det dekket av forsikringsselskapene. Derfor bør du opplyse forsikringsselskapet om det dersom ikke alle nøklene er med, og du bør også få det med i kjøpekontrakten, råder Engebretsen.

Forbrukerrådet

– Selger har en opplysningsplikt, også dersom bilen selges som den er. Samtidig er det slik at jo lengre bilen har gått og jo eldre den er, jo mindre kan du forvente. Det samme gjelder dersom du har visst om en feil eller dersom selgeren har opplyst om en feil ved bilen. Da nytter det ikke å komme i ettertid, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Hun råder bileiere som finner feil til å gi selger skriftlig beskjed så raskt som mulig. Samtidig minner hun om at selger har anledning til å forsøke å utbedre skaden eller feilen før man kan gå videre med saken og kreve prisavslag eller heving.

– Dersom ikke noe annet fører fram kan man klage til Forbrukerrådet. Hovedregelen er at man har to års reklamasjonsrett om bilen er kjøpt av private, mens fem år gjelder ved kjøp av næringsdrivende.

Ni kjøpevett­regler for ­bruktbil

1. Skriv alltid kontrakt. Sørg for å få med alle detaljer.

2. Undersøk bilens 
km-stand og årsmodell.

3. Undersøk om bilen har hatt skade.

4. Undersøk om det er ­registrert heftelser på bilen.

5. Undersøk eierforhold – er det eier av bilen som selger den?

6. Undersøk om bilens servicehefte er komplett/utfylt.

7. Undersøk bilen nøye. 
Ta en kjøpstest/salgstest av bilen før kjøpekontrakt inngås.

8. Undersøk om bilen er 
EU-godkjent.

9. Sørg for at en eventuell garanti gir deg rettigheter utover de alminnelige reklamasjons-reglene.

Kilde: NAF og Forbrukerrådet


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no