ANNONSE

REISE

Trafikkstille reisemål

Tekst: Kjersti Busterud


Publisert: 05.02.2016

ROLIG: Øya Hydra i Hellas har ikke bare forbud mot biler, det er også forbudt med nattklubber og neonskilt. (Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix)


Eksos, trafikkstøy og farlige trafikksituasjoner bidrar sjelden til feriehyggen. Hva med å velge et bilfritt reisemål?

– Venezia stiller i særklasse når det gjelder bilfrihet. Det første man legger merke til, er at lyd­bildet er helt annerledes enn i andre byer, forteller Vibeke Montero. Hun er partner og hoved­blogger i reisebloggen Bortebest.no, og har Venezia som sitt favorittreisemål.

Hun beskriver effekten av at rusende motorer blir erstattet av bølgeskvulp.

– Man snakker lavere og blir roligere til sinns. Det er som om stressnivået ­automatisk senker seg noen hakk, forklarer hun.

De fleste har sikkert opplevd det motsatte: Storbyferie der en rolig lunsj blir ødelagt av tut­ende biler og forbi­passerende mopeder som nærmest sneier bord­duken. Smale landeveier med manglende fortau der du må hoppe i grøfta hver gang en bil passerer. Meningsløse timer i rushtidskø på vei til hotellet i en fremmed by.

Heldigvis finnes mange og vari­erte bilfrie alternativer. Selv her hjemme har vi idylliske og bilfrie øyer som Lyngør og ­Nordre og Søndre Sandøy. Eller kanskje du foretrekker et mer ekso­tisk strandparadis? For de urbane er det nok av byer å velge i som har et bilfritt sentrum. ­Eller vil du heller reise til et sted «der ingen skulle tru at nokon kunne bu», som kun kan nås til fots?

Roen i Kroatia

Av naturlige årsaker er det spesielt øyer som kan by på bilfrie omgivelser. En av dem som har funnet sitt bilfrie paradis, er ­Anne-Kirsti Friele Hauan.

– Jeg og mannen min hadde i mange år hadde reist på øyhopping i Hellas, og i 2005 ville vi prøve det samme i Kroatia, forteller hun.

De to gikk på første og beste båt i havna i Dubrovnik, og bestemte seg for å gå av der de syntes det så fint ut. De havnet på øya Lopud, og forelsket seg totalt.

– Vi ble der i to uker, og reiste ned alle de påfølgende somrene. Det var utrolig rolig og stille der, nesten som å reise til­bake i tid. Øya har bare 200 innbyggere, og folk er veldig gjestfrie. Stedet føles veldig oversiktlig og trygt, sier hun.

De ble etter hvert kjent med lokalbefolkningen, som gjerne ville at de skulle lage en hjemmeside på norsk for å markedsføre stedet. Dermed ble Lopudreiser.no opprettet, og siden formidler i dag overnatting på rundt ti ulike øyer i ­Kroatia. Tre av dem er så godt som bilfrie: ­Lopud, Kolocep og Sipan.

– På Sipan finnes det noen få biler. Og på Lopud har det faktisk dukket opp noen golfbiler de siste par årene, sier hun.

En stille øy

Bilfritt sentrum har vært mye diskutert i Norge den siste ­tiden, og i mange byer i Europa er sentrum allerede stengt for biltrafikk. I tillegg er det en rekke gamlebyer rundt om i verden der bilkjøring rett og slett ikke lar seg gjøre.

– Det finnes mange små middel­alderbyer i middelhavs­landene der de smale gatene ble bygd for esler og ikke biler, forteller Vibeke Montero.

– Mange av disse byene er fortsatt stengt for biler i dag, som for eksempel Taor­mina på Sicilia og Roussillon i Provence. Det gir rom for hyggelige gatekafeer og kunstgallerier som trekker ut på gateplan, sier hun.

Mange drømmer om en stille sydhavsøy, og Montero tror det er nettopp mangelen på biler som er noe av årsaken.

– Jeg tror mye av grunnen til at vi har et romantisk forhold til øylivet, er at trafikken er begrenset eller ikke-eksisterende. Det under­streker følelsen av ro som vi så lett mister i storbyen, sier hun, og nevner øyer som spanske Formentera og thailandske Koh Kradan som bilfrie soner.

Men selv om bilbråket uteblir, er du ikke garantert en stille ­ferie. Hvis du da ikke går enda lenger i ferievalget – og ­finner deg en øde øy.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no