ANNONSE

MOTOR

Nye tester viser langt større utslipp

Tekst: Morten Abrahamsen


Publisert: 14.05.2016

FLERE MODELLER: Den første testrunden ble gjort med tre forskjellige bilmodeller, med lik motor. Her en Citroën C4 Grand Picasso 1.6l BlueHDi 120. Innen sommeren skal PSA-gruppen slippe tall for 30 Citroën, Peugeot og DS-modeller. FOTO: PSA


PSA-gruppen – Peugeot og Citroën – har målt drivstofforbruk under vanlig bilbruk. Resultatet er dårlige nyheter for bilprodusentene.

Den såkalte EU-syklusen, som ligger til grunn for dagens utslippstall fra bilparken, gjøres i et laboratorium. Målingen har vært under kritikk for at den ikke ­viser hva det faktiske utslippet under vanlig bruk er.

Ifølge PSA-gruppen, som lager 
Citroën og Peugeot, er de nå den første produsenten som offentlig­gjør tall fra tester gjort i «den virke­lige verden». Testene er gjort i samarbeid med to uavhengige organisasjoner i ­Frankrike, og er så verifisert av Veritas.

Testene startet i november i fjor, da det stormet som verst rundt dieselskandalen til Volkswagen. De har blitt gjort på offent­lige veier i Paris-området. Ruten er satt sammen av 25,5 kilometer i by, 39,7 kilometer på veier som i EU-syklusen kalles «extra-urban», hvor det er noe høyere hastigheter, og 31,1 kilometer på motorvei. Målingene er gjort med utstyr montert utvendig på bilene, av samme type som kan bli tatt i bruk av EU i 2017.

Bilene er testet med klimaanlegget i bruk, samt passasjerer og bagasje.

Mørk sky

I 2021 innfører EU et nytt utslippskrav på maksimum 95 gram CO2 per kilometer. Kravet gjelder snittet av solgte kjøretøy fra produsentene, og det vanker store bøter om man bryter med det. Den nye testen som rulles ut neste år, Worldwide Harmonized Light-Duty Test Procedure (WLTP), er ett av flere virkemidler som skal gi mer virkelighetsnære utslippstall enn dagens tester klarer. Denne testen skal gjøres i laboratorium med en mer realistisk testprosedyre. I tillegg er det snakk om å ta i bruk tester slik PSA-gruppen nå har prøvd.

– EUs utslippsmålinger for 2017 henger som en mørk sky over den europeiske bil­industrien, og dersom den nye WLTP-testen innføres i 2017, vil ikke en eneste bilprodusent klare å nå CO2-målene i 2021, sier Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting Group, som har under­søkt bilprodusentenes innsats for å nå EUs kommende utslippskrav.

Ifølge Maurud er det Peugeot/Citroën, Fiat, Renault-Nissan, Toyota og Volvo som har størst sjanse til å klare kravet, de har så langt fått til en ganske stor reduksjon. Mens BMW, Jaguar Land Rover, Hyundai-Kia og Volkswagen vil slite med å senke utslippene tilstrekkelig.

PA Consulting Group regner med at WLTP-testen vil gjøre at de målte utslippene vil øke med rundt 10 prosent. Og begynner man også å inkludere tester som gjøres utenfor laboratoriene, på veien, vil man få enda høyere utslippstall, viser testen til PSA-gruppen.

Representativ

PSA-gruppen kjørte tre forskjellige modeller gjennom testen, alle med den samme 1,6 liters dieselmotoren under panseret, og resultatet viser et ganske betydelig avvik fra tallene man får fra dagens EU-syklus.

Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 Allure har et oppgitt blandet forbruk på 0,32 liter i snitt i brosjyren, i PSAs «virkelighetstest» er tallet 0,5 liter per mil. Selv er de ikke overrasket, dette stemmer overens med tall de har fra kunde­undersøkelser.

– Testen som er utviklet av PSA, er representativ. Den viser drivstofforbruket til bilene med en vanlig sjåfør under virkelige kjøreforhold. Denne testen viser at slike virkelighetstester er til å stole på og kan brukes til å måle de reelle CO2-utslippene. Dette burde bli målestokken for alle bilprodusenter som bruker «drivstoffeffektivitet» i markeds­føringen, sier Greg Archer, direktør i Transport & ­Environment, som var med på å sette opp testrutinene til PSA.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no