ANNONSE

MOTOR

Et lite segment – i voldsom vekst

Tekst: Morten Abrahamsen


Publisert: 28.05.2016

FULL FART: En rekke sportsbilmodeller opplever økt salg i Norge. Her er en av dem, Porsche 911. FOTO: Cornelius Poppe / NTB/scanpix


Avgiftsendringer og nye modeller har fått fart på sportsbilsalget i Norge

Salget av sportsbiler i Norge er ikke voldsomt, men veksten i segmentet er så definitivt enorm – sammenliket med i fjor. Den prosentvise økningen så langt i år er på 165 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Nnå begynner sesongen for slike biler.

Noe av årsaken til veksten er nye modeller, ikke minst Mazda MX-5, som er relativt rimelig, og som kom i ny utgave høsten 2015.

– Interessen og etterspørselen har vært og er stor, og vi kunne solgt flere hvis vi hadde hatt tilgang på mer bil. Det er litt begrenset hvor mange biler vi får til Norge, men alle de 140 bilene vi har fått så langt, er solgt, sier Wenche Skarpodde, PR-sjef hos Mazda Norge.

Det ble registrert 13 MX-5 i fjor, og 15 året før. Så langt i år er det registrert 55 nye MX-5, mot én på samme tid i fjor.

Alle fikk lavere avgift

I statistikken til OFV er det 16 forskjellige nye sportsbilmodeller som har blitt levert i år. Modellen som er nest mest solgt i 2016, er ikke en rimelig bil. 19 eksemplarer av Porsche 911 ble levert i første kvartal, 12 flere enn i samme periode i fjor. Den billigste 911-modellen koster nærmere 1,4 millioner kroner. Porsche kom nylig med nye motorer til Carrera-utgaven, med turbo for første gang.

– Det er to årsaker til den betydelige veksten. Å få kraftig redusert den formålsløse hestekreftavgiften har vært viktig for Porsche-salget generelt. Mye snakk om å gjøre det i lang tid har ført til at mange har utsatt kjøp, disse kommer nå ned fra gjerdet, og effekten blir sånn sett dobbel. I tillegg har den nye 911 blitt en stor suksess, dette gjelder ikke bare i Norge, men også internasjonalt, sier Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske Porsche-importøren.

Han sier at alle Porsche-modellene fikk lavere avgift fra nyttår. 911 Carrera gikk ned mellom 100.000 og 130.000 kroner, 911 Turbo gikk ned med inntil 180.000 kroner. Dette har gitt importøren et behagelig problem.

Stor etterspørsel

– Vi sliter nå med luksusproblemet at vi ikke har nok biler, som en konsekvens av at nye 911 er blitt en suksess over hele verden, og produksjonskapasiteten har nådd sitt maksimum. Vi får 70 biler i år, per i dag, hvilket allerede er langt over «all time high», og vi jobber med å skaffe noen flere. I 2006 ble det registrert 55 nye Porsche 911, den rekorden skal vi altså slå.

Scheel tror også at den mindre 718 Boxster som lanseres hvert øyeblikk, har et bra potensial i Norge.

Det er ikke bare nyheter som har gitt segmentet et løft, bilmodeller som har vært på markedet en god stund holder også god salgstakt. Både Audi A5, som ble lansert så langt tilbake som 2007, og BMW i8, som kom for to år siden, ble det registrert 16 nye av i første kvartal. I begge tilfeller er dette nøyaktig det samme som i fjor.

Etter dem følger to nykommere. Lexus' V8-motoriserte RC, som ble lansert i fjor med 12 eksemplarer, mens Ford Mustang som også kom i fjor kan notere seg for 11.

Ford-importøren sier de også opplever stor interesse.

– Ja, det har vært stor etter­spørsel etter nye Mustang i de aller fleste landene den er lansert, så ­leveringstidene har vært ­relativt lange. Vi forventer å selge 50 til 100 Mustang i Norge i år, sier Anne Sønsteby, informasjons­direktør i Ford Motor Norge.

Sportsbilsalget i Norge, 1. kvartal

2016 2015

Totalt 167 63 +165%

1. Mazda MX-5 55 1

2. Porsche 911 19 7

3. Audi A5 16 16

3. BMW i8 16 16

5. Lexus RC 12 -

6. Ford Mustang 11 -

7. Audi TT 9 7

8. Audi A7 7 4

9. BMW 6-serie 5 1

10. Toyota GT86 4 5

11. Porsche Cayman 3 1

12. Jaguar F-type 3 1

13. Porsche Boxster 2 -

14. Mercedes-Benz SLK 2 -

15. Mercedes-Benz AMG GT S 2 -

16. Mercedes-Benz SLC 1 -


Ytterligere tre modeller var på listene i fjor, men har ikke blitt levert i år.

Kilde: Opplysingsrådet for veitrafikken


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no