ANNONSE

Min mening

Min mening av Svein Kåre Edland, tidligere redaktør i Lokalavisen


Hurra for kineserne på Prekestolen

Den siste uken har det fra lederplass både i Stavanger Aftenblad og ­Rogalands Avis blitt advart mot kinesernes inntog i vår region. Bakgrunnen er at en ­kinesisk investor som eier flere hoteller, har kjøpt Verkshotellet på Jørpeland, og nå vil ­investere inntil 200 millioner i infrastruktur som kan dra rike kinesere til ­Rogaland.

«Den kinesiske turistinvasjonen må unngå å bli møtt med kinesisk applaus,» mener Rogalands Avis. Og hevder til og med at turisme verken kan eller bør være i nærheten av den nye oljå i vår region. Aftenbladet signaliserer også skepsis til kinesisk investeringslyst, og mener at her må vi ikke sove i timen.

Konklusjonen først

Svært få av de jeg kjenner har en glasskule hvor det er mulig å se hva som skjer i fremtiden, men her drister jeg meg til å antyde hva som kommer til å skje. ­Kineseren hadde en fantastisk opplevelse av å besøke Prekestolen, og så raskt at her finnes det et stort internasjonalt potensiale. I gledesrusen over denne ­opplevelsen hadde han et svakt øyeblikk, og nesten over natten kjøpte han det lille hotellet på Jørpeland for 20 millioner. Så kommer virkeligheten som en salve fra en skarpladet maskinpistol, når kineseren møter negative norske regulerings­myndigheter, vernepolitikere, og negativ presse. Prosjektet skrinlegges, og ­Verkshotellet kommer ut for salg. Jeg håper jeg tar feil.  

Hva skal vi leve av i fremtiden?

Vårt sosialdemokratiske system er opptatt av at flest mulig skal være i arbeid. Det å måtte stå opp hver dag og ha oppgaver som venter, er viktig. Den enkelte får en meningsfull hverdag og selvfølgelig inntekt. I fremtiden vil det bli vår største ­utfordring. Norsk kostnadsnivå i arbeidskrevende produksjon vil i svært mange tilfeller medføre at vi ikke kan selge våre varer internasjonalt. Fordi prisen blir for høy. I tillegg vil robotisering generelt medføre at jobber forsvinner og mange ­mennesker blir overflødige. Så hva gjør vi med det?

Den nye oljå?

For å si det ganske enkelt, så tror jeg ikke den nye oljå finnes. Vårt hell med oljå har vært unikt, og vil aldri kunne erstattes av en tilsvarende næring med lignende effekt. Utfordringen de neste årene vil være å satse på ulike bransjer og næringer hvor vi har gode forutsetninger.

Reiseliv er en av verdens raskest voksende næringer, og i Norge sysselsetter næringen ca 140.000 mennesker. Ifølge en analyse var verdiskapningen i fjor ca 70 milliarder kroner. Norge er et unikt reisemål, med stort potensial for å tiltrekke seg turister. Og det skjer. I fjor nærmet vi oss 8 millioner overnattinger fra ­utlendinger som er en vekst på 5,5 %. Turismen må bli den nye oljå, sier lekemester Håkon Lund i Kongeparken. Hans familie har vist en imponerende innsats og «stayer» vilje med Kongeparken, og har skjønt hvilket potensiale som finnes i turister. Det er ingen tvil om at potensialet er stort, og at turisme kan bli mye større i Norge.

Skal alt være museum?

Ingen kan bestride at norsk urørt natur er fantastisk, og at det beste gjerne hadde vært at alle fra hele verden kom syklende, med medbrakt telt og egensmurt matpakke. Slik blir det ikke arbeidsplasser av. Hvis alt skal være vernet, bør vi da nedlegge alle bygder? Få alle til å bosette seg i byen slik at naturen forblir urørt? Skal vi sanere 500.000 hytter slik at naturelskere slipper å måtte støte på ekle hytte­bygninger som medfører at naturen ikke er urørt? Etter mitt syn blir vi nødt til å gjøre noen kompromisser. I Norge finnes det tusenvis av flotte urørte natur­perler. Prekestolen med sine årlige snart 300.000 besøkende vil aldri igjen bli urørt. Nå dreier det seg om å bygge ut infrastruktur, og få besøkende til å oppholde seg lenger. Og dermed skape flere arbeidsplasser. Strand kommune og Rogaland fylke burde donere et område på 500 mål gratis til ­kineseren og juble bare med tanken på den aktivitet og norgesinteresse et slikt prosjekt ville skape. Jeg heier på kineseren og ønsker ham lykke til.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no