ANNONSE

MOTOR

Skal få fart på Alfa Romeo

Tekst: Morten Abrahamsen


Publisert: 02.04.2016

NY ORGANISASJON: Morten Kleven er en del av det nye importselskapet til FCA, som består av erfarne bilfolk hentet fra andre bil­organisasjoner i Norge. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB Tema


Produsenten har tatt over salget av Alfa Romeo, Fiat og Jeep i Norge. Merker som nesten har forsvunnet fra det norske markedet, skal revitaliseres.

I fjor sommer tok Fiat Chrysler Automobiles (FCA) selv over import og salg av sine merker, som før det hadde ligget under RSA i Norge. Men det er først i år de har opprettet et hovedkontor i Norge, på Fornebu rett utenfor Oslo.

– Organisasjonen ble opprettet i fjor, og vi har ansatt folk siden i høst, sier informasjonssjef Morten Kleven, produkt- og PR-sjef for FCA i Norge.

FCA produserer bilmerkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep, som er aktuelle for det norske markedet. I tillegg har de blant annet Chrysler, som hovedsakelig selges i USA, og Lancia som mer eller mindre er lagt ned.

Syltynt salg

Internasjonalt har konsernet satset mest på Jeep de senere årene, mens Fiat og ikke minst Alfa Romeo har hatt tynt med store nyheter – noe som har vært lett å lese ut av registrerings­statistikken. I fjor ble det registrert totalt 46 Alfa Romeo i Norge ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det gir dem en plassering helt i bunnen av listen, kun foran spesielle merker som Aston Martin, Polaris og Ferrari.

Heller ikke Fiat har noe drag på norske kunder, med 264 biler i fjor, på en 26. plass i merkestatistikken, rett foran Jeep med sine 233 biler. I et totalmarked på drøyt 150.000 biler er det ganske opplagt at FCA har en stor jobb å gjøre i Norge.

– Det er en fordel at vi er fabrikk­eid, det betyr at perspektivet er langsiktig. Jeg tok med meg tall fra Norge da jeg var i møte med dem, slik at de kunne se at salget av Alfa Romeo i N­orge var lavere enn det ambulanse­produsenten Nilsson har. Med slike tall kan det bare gå én vei, sier Kleven.

Få nyheter

Samtidig er det ikke tett med nyheter fra selskapet, fore­løpig. Fiat 500 kommer straks i en oppdatert utgave, det samme gjør Alfa Romeo Giulietta, men det er begge modeller som i ­utgangspunktet er gamle i dagens bilmarked.

Alfa Romeo Giulia, en mellomstor familiebil, blir viktig. Den lanseres til sommeren og skal vise vei for framtidige bilmodeller fra merket.

– For Fiats del blir det lansert biler i to sjangre, en fornuftig og en for følelsene.

I førstnevnte kommer Panda og kompaktbilen Tipo, mens følelsene skal ivaretas av 500 og sportsbilen 124 Spider.

– Vi må få satt Jeep på kartet igjen. På 90-tallet var Jeepene svært populære SUV-er i Norge, og merket har 75-års jubileum, så vi har noe å jobbe med her, sier Kleven.

Han legger likevel ikke skjul på at det blir en utfordrende jobb. FCA har ingen elbiler, og de har heller ikke hybridbiler. Disse drivlinjene er førende i de segmentene FCAs biler hører hjemme i.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no