ANNONSE

REISE

Fri flyt på asfalt­jungel­floden

TEKST: Emil L. Mohr 

FOTO: Eric J. Cohen


Publisert: 19.12.2015

MAJESTETISK: Staten Island Ferry byr på førsteklasses utsikt til skylinen som definerer «The Big Apple». 


New Yorks havnebasseng flommer over av turist­attraksjoner – alle gratis å ta inn. Bare kast deg på Staten Island Ferry.

«If you only got a nickel, it's the Staten Island Ferry,» synger Bob Dylan på ungdomssynden «Hard Times in New York Town» fra 1962.

Vel, det finnes i det minste én ting i asfaltjungelen som er blitt rimeligere siden da. På 90-­tallet kuttet byadministrasjonen ut ferge­billettene som sådan og lot fotgjengere slippe å betale. Nå, ti år etter at Whitehall-terminalen sto nyoppusset og nyåpnet, benytter over 20 millioner fast­boende og tilreisende seg av tilbudet.

– Tenk, vi frakter 75.000 mennesker hver bidige dag! utbasunerer sjøulken Stefano Alocci idet staselige «John F. Kennedy» kaster loss ved Manhattan-leiet.

Majestetisk

Attraksjonene som snart seiler opp langs rekka, er av det ikon­iske slaget: Der ligger Governors Island med militærfortet Castle Williams, innviet i 1811 for å sikre havna. Der ruver migrantportalen Ellis Island og selveste Frihetsgudinna, støpt i kobber fra Karmøy senere samme århundre. Og der – i horisonten – henger røslige Verrazano Bridge, som gynger under vekta av horder av maratonløpere under høstens vakreste mosjonseventyr.

Ikke minst, hvis du snur deg 180 grader, er utsikten overlegen til «Freedom Tower» og de andre skyskraperne som definerer «The Big Apple».

– Det er en majestetisk opp­levelse å legge fra kai i New York City, observerer Anders Giæver, tidligere VG-korrespondent og Brooklyn-bokaktuell i disse ­dager.

– Du får skylinen på avstand og perspektiv på «fjellheimen» av høyhus. Staten Island-ferga følger forresten samme rute tilbake til Manhattan som Henry Hudson brukte da han i sin tid «oppdaget» øya.

Navlestreng

Passasjerene kan grovsorteres i tre klasser: Lokale, turister – og lokale turister. Patrick Doran og Darrin Wright er eksempler på det siste, med stø kurs for Staten Islands museum og botaniske hagesenter.

– Det føles som en småby like ved storbyen, forklarer landskapsarkitekten Doran under skyggelua. – Som en egen verden, en det ikke koster det grann å komme seg til, fortsetter han.

Pastor George McClain er for sin del på vei hjem etter å ha spredt det glade budskap i tradisjonelt tvilsomme Chelsea.

– Kulturelt representerer dette navlestrengen inn til sentrum, rapporterer han.

– Svært mange av oss bruker båten til jobbpendling i ukene. Fordelen vår er at vi ikke trenger å tenke et øyeblikk på parkering.

Dødsulykke

Skjønt, det har ikke bare vært stille farvann siden starten i 1817. Så sent som i 2003 for­ulykket ti personer da farkosten «Andrew J. Barberi» kolliderte med brygga. Videre skal du være forsiktig med å avsløre nasjonaliteten din når du stiger om bord: I 1958 og 1981 braste norskeide tankere inn i henholdsvis ­«Dongan Hills» og «American Legion», med tallrike skadde som følge.

Uten sammenligning for øvrig – gatemusikanten Jason Green er heller ikke helt blid.

– I helgene er det flest besøk­ende i omløp, sukker han over gitaren sin. – Da er det vanskeligere å tjene noen slanter. Du skjønner, vanlige newyorkere er mye flinkere til å tipse.

Høydepunkt

På øvre dekk står Mille Ørsted og virker også en smule mellom­fornøyd.

– Det er første gang jeg er i New York. Jeg bestilte losji på nettet, og så viste det seg å være et «høl». Bikkja til verten tisset på bagasjen min, røper hun.

Men så, idet en irrgrønn og velkjent dame melder seg på ­babord side, lyser den danske studenten opp.

– Dette er høydepunktet på ­turen så langt. Jeg hadde kjempelyst til å se Frihetsstatuen på nært hold. Her får jeg det – fullstendig ­gratis.

Staten Island Ferry

• Går mellom New York-bydelene Manhattan og Staten Island, 24 timer i døgnet.

• Frakter over 20 millioner passasjerer i året, ifølge byadministrasjonens tall.

• Whitehall-terminalen på Manhattan-sida ble renovert og nyåpnet i 2005.

• Åtte individuelle ferger betjener den 8 kilometer lange ruta.

• 8. februar 1958 ble 15 personer skadd da «Dongan Hills» kolliderte med det norske tankskipet «Tynefield».

• 15. oktober 2003 ble ti mennesker drept da «Andrew J. Barberi» traff brygga på Staten Island-sida.

• Står sterkt i populærkulturen – har figurert i alt fra Letterman-­showets åpningssekvens til kultserien «Sex og singelliv».


Reisefakta

• SAS, United og Norwegian tilbyr alle direkteruter til New York fra Oslo Gardermoen. I skrivende stund ligger de billigste høstbillettene på 2600 kroner (tur/retur) hos sistnevnte, som flyr til JFK i Queens.

• De sentrale Manhattan-­hotellene begynner typisk på 2000 kroner per dobbelt­rom. Noe ­rimeligere blir det med adresse Brooklyn, der for eksempel Sumner og Union Hotel er strategiske alternativer.

• NYC-litteraturen er endeløs, fra E.B. White-klassikeren «Here Is New York» til Anders Giævers «Første stopp Brooklyn». nyc­visit.com er det offisielle turismenettstedet, mens siferry.com vet det meste om Staten Island-ferga.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no