ANNONSE

MOTOR

Overvåket av medtrafikanter

Tekst: Jan Harry Svendsen


Publisert: 19.12.2015

LITE: – Dashcams er laget for å være montert i frontruten. De små kameraene fanger alt som skjer foran bilen din når du kjører. (Foto: Thomas Larsen/NTB Tema)


Utrykningspolitiet er kritiske til bilister med dashcam som leker politi. Legges filmene ut på nettet, kan opphavs­mannen dessuten havne i en juridisk hengemyr.

– Privatpersoners bruk av disse kameraene havner utenfor ­rammene av personopplysnings­loven. Det er ikke ulovlig å montere et slikt kamera i bilen og filme. Problemene kommer dersom man bestemmer seg for å publisere videoen på internett ­eller i sosiale medier, sier ­Rannveig Bakke Tvedten, juridisk rådgiver i Datatilsynet.

– Kan brukes som dokumentasjon

Hun sier at man kan havne i en juridisk vanskelig situasjon om man publiserer en film som er filmet med dashcam.

– Problemet oppstår når man publiserer en film der en tredjeperson føler seg uthengt. Kjører man langs en vakker fjord uten trafikk og legger dette ut, er ikke det noe problem. Men om man kjører langs den samme fjorden og det er andre biler med i ­videoen, kan man bli ansvarliggjort rettslig fordi man eksponerer andre i det offentlige rom. Det gjelder nok særlig dersom de som er med på videoen, ­føler seg urettmessig uthengt, sier ­Tvedten.

Derimot kan man bruke ­filmene ved en ulykke.

– Filmer som brukes som ­dokumentasjon i forbindelse med ulykker, er nok lovlig, sier hun.

– Mye skjer utenfor linsen

– Vi observerer at vi får inn noen videoer fra tid til annen, men veldig mye er det ikke, sier kommunikasjons­rådgiver ­Sigmund Clementz i IF Skadeforsikring.

Han sier også at et dashcam alene ikke er godt nok som et ­bevis ved en ulykke.

– Det kan gi nyttig informasjon. Vi ser på dette som ett av flere dokumentasjonsverktøy som kan være til hjelp når man skal finne ut hva som skjedde. Ulempen er at kameraet ikke forteller noe om hva som skjer utenfor synsvidden av linsen. Her kan det ha skjedd ting som har stor betydning for utfallet av en skade­sak, men som ikke er med på filmen, sier han.

Ingen rabatter

Fortsatt er det skademeldingsskjemaet som er det viktigste dokumentet ved en ulykke, og IF anbefaler at man fyller det ut så nøyaktig som mulig.

– Vi vil aldri avgjøre en skadesak på bakgrunn av en video fra et dashcam alene, men det kan være nyttig for å gi bedre oversikt. Derimot oppfordrer vi heller til å bruke tid på å være nøye med å dokumentere hendelsen med bilder og avstandsmål som legges ved skademeldingen. En eventuell video fra et kamera som dette vil kun være et supplement, sier han.

Noen fordeler for kunder som monterer kamera i bilen sin, vil ikke Clementz love.

– Det er helt frivillig å montere dette i bilen, noen gjør det av nysgjerrighet, andre for å ­dokumentere hendelser på veien. Vi kommer ikke til å gi rabatter eller gunstigere forsikring til dem som har dashcam.

Kan brukes som bevis

Hos utrykningspolitiet ser man ikke på bruken av dashcam som noe stort problem.

– Dette er fullt lovlig å bruke, men det må ikke være montert slik at det er til hinder for sikten, sier UP-sjef Gunnar Karlsen.

– Vi har et avslappet forhold til denne typen kameraer, men vi ser også at det er sider ved dette som ikke er like bra. Vår bekymring går på at det kan inspirere til farlig atferd dersom noen vil lage en skrytefilm til å legge ut på nettet. Vi er også oppmerksomme på faren for at enkelte med slikt utstyr vil kjøre rundt og leke ­politi.

Samtidig ser UP-sjefen at disse kameraene kan sikre viktige ­bevis.

– I enkelte saker kan opptak fra dashcam brukes som bevis. I Norge er det fri bevisførsel, og vi har eksempler på at videoer som dette er lagt fram. Derfor kan kameraene ha en viss verdi, men den store trafikksikkerhets­messige effekten av dem ser vi ikke, sier UP-sjefen.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no