ANNONSE

SPORT & FRITID

Bli innestengt for moro skyld

Tekst: Axel Sandberg


Publisert: 02.04.2016

TESTER FORHOLDET: Kjæresteparet Mollie Georgiou (22) og 
Ash Eames (26), turister fra Wales som er på Oslobesøk, syns det var moro å bli utfordret sammen. FOTO: Axel Sandberg


Å la seg frivillig låse inn i et rom for så å måtte bruke sin kløkt og kreativitet for å «bryte» seg ut, er blitt en farsott over hele verden. Fenomenet dukker nå opp for fullt i Norge.

Såkalt “room escape» eller “live escape» innebærer akkurat det navnet antyder. En gruppe mennesker blir plassert i et for dem helt ukjent rom. Ledetråder er gjemt rundt i rommet, ulike gjenstander må tas i bruk for å løse gåter og oppgaver. Og som en slags pandoras eske, avslører hver enkelt løsning stadig nye ledetråder og koder som skal knekkes. Det kreves logikk, snartenkthet og observasjonsevne. Klokken tikker, og man må utvise gode samarbeidsevner dersom laget skal rekke å finne dør­nøkkelen og låse seg ut i tide.

– Wow, vi klarte det! utroper kjæresteparet Mollie Georgiou (22) og Ash Eames (26), turister fra Wales som er på Oslobesøk. Med tre minutter igjen (spillet varer i 60 minutter) klarte de å finne den siste og avgjørende nøkkelen, den som åpnet døren til friheten.

– De var flinke til å samarbeide, og de utfylte hverandre godt, sier daglig leder ved TeamEscape, Wiktoria Szczesna.

Hemmelige rom

Det er strengt regime når det gjelder hva som kan fotograferes hos TeamEscape, og endatil hva som kan fortelles fra seansen, da en viktig del av opplevelsen for deltakerne er å føle på det fremmede ved omgivelsene. Det som kan sies, er at romfluktspillene gjerne har en slags handling eller tema, og at rammen denne gangen er et film-noir-inspirert mysterium, der man skal gjennomsøke kontoret til en forsvunnet journalist, Mr. Nobody.

Oppgaven er å komme til bunns i saken han jobbet med da han forsvant: et planlagt ran. ­Interiøret er som tatt ut av en tidsmaskin, med vintage-­møbler, rekvisitter og gammel jazz­musikk som spiller i bakgrunnen.

Mens spillet pågår er ­Wiktoria spilleder (game master) og befinner seg i “kommandosentralen» der hun via over­våkingskameraer kan følge med på hvordan paret løser opp­gavene. Dersom de står fast, gir hun små hint og oppmuntringer via en skjerm.

– Det er stor forskjell på gruppene, men over femti prosent klarer å komme seg ut i tide – ofte på hengende håret. Samarbeids­evnen innad i gruppen er nokså avgjørende, og derfor er det mange som bruker spillet til teambuilding, forklarer Wiktoria.

Mange temaer

TeamEscape kom til Oslo forrige vinter, og er ett av flere firmaer som arrangerer slike spill i Oslo og rundt om i Norge. I andre rom, byer og land kan det være vidt forskjellige konsepter. I Berlin finnes det for eksempel et rom med kaldkrigstema, mens det i Moskva er et der man befinner seg i fremtiden. Noen storbyer har et nærmest uendelig antall rom i regi av ulike aktører – ­Singapore skal ha 400 (!) – som byr på alt fra horror/zombie-temaer til konsepter der man befinner seg i et laboratorium og må blande kjemikalier for å komme videre.

I Bergen har The Room valgt en «skummel» vri, der man låses inn på rommet til en ond trollmann.

– Spenningen ved å være innelåst og teste ut egne ferdigheter i virkeligheten, sammen med andre mennesker, gjør at folk får et utrolig kick. Det er vanlig at spillerne etterlyser flere rom idet de kommer ut, sier Claudia Saanz, eier av The Room i Bergen.

Tester forholdet

Spillenes popularitet forklares av noen som en motreaksjon til alltid å være påkoblet en digital virtuell verden. Spillet er da også opprinnelig inspirert av data­spillenes «escape room»-sjanger.

– Men jeg tror at mennesket alltid har hatt lyst til å være del­aktige. Vi blir så ofte henvist til å være tilskuere, enten det gjelder opera, teater, sport, konserter eller lignende, mens dette gir tilfredsstillelsen av å delta. Og det er internasjonalt! Det er gøy å kunne prøve seg i et annerledes og overraskende escape room hvor enn du er i verden, sier Wiktoria.

Hun har selv spilt i mange rom i Europa for å hente inspirasjon til fluktrommet hun driver sammen med medgründer Filip Lutowski. Deres nylig unnslupne gjester er tydelig oppglødd etter opplevelsen.

– Jeg har spilt “escape» før, i Storbritannia, mens Ash var helt blank. Jeg tenkte det kunne være lurt å teste ut hvor flinke vi er til å løse problemer sammen under press, ler Mollie, og legger til at de har vært sammen i fire ­måneder. Dagens spillrunde var i så måte ikke noe dårlig tegn, er de enige om.

Fakta

• »Room escape» eller «Live escape» er basert på en sjanger innen dataspill der det handler om å løse ulike koder og gåter for å komme videre i spillet.

• Det er litt uklart hvor de første spillene i virkelige omgivelser oppsto. Men både i storbyer i Japan og i Budapest har «romflukt» blitt drevet kommersielt i over 10 år.

• De fleste storbyer i verden har mange såkalte «escape rooms».

• Spillenes temaer og konsepter (og kvalitet) varierer, men grunnideen er den samme: En gruppe fra to til seks personer blir låst inne i et rom, og har en time på å komme seg ut igjen.

• Konkrete ting man opplever, bør holdes hemmelig for ikke å ødelegge for andres opplevelse.

• I Norge har det på kort tid blitt åpnet en rekke escape-rom, blant annet i Oslo (TeamEscape, Quaint World, House of Secrets.no, the Mission Chamber og Parapark), Bergen (­Escape Bryggen, The Room), Ski (Perfect Escape), Kristiansand (Escape ­Kristiansand) og Stavanger (IQ Rooms).


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no