ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Hufs deg i form

Tekst: Kjersti Busterud 

Foto: Heiko Junge / NTB scanpix


Publisert: 19.12.2015

FRASPARK: Anders Hallingstad viser hvordan man i elghufs etterstreber et fraspark liknende det man bruker i klassisk langrenn.


Uansett om snøen har kommet eller ikke, er det på tide å ta fram stavene for en elghufsøkt.

I en snøfri alpinbakke høres klapringen av tretti par staver på vei mot toppen.

– To minutter igjen! roper Anders Hallingstad, til stønn og pesing fra de tretti fremmøtte. I ti år har Foss sport hver mandag høsten gjennom arrangert felles elghufstrening i Marikollen skisenter i Rælingen..

– Da jeg begynte å trene med staver i alpinbakken for 10-15 år siden, så folk rart på meg. Nå virker det som om mange har fått sansen for bakketrening med ­staver, sier han.

Hallingstad er tidligere aktiv skiløper med blant annet fem år på det norske langdistanselands­laget bak seg. Nå er han daglig ­leder i Foss sport, og initiativ­taker til de ukentlige øktene.

Han mener elghufs er en fin treningsform fordi du får trent hele kroppen.

– I tillegg er det god kondisjonstrening – når både armer og bein er i sving, kommer du lett opp i høy puls. Elghufs er dessuten en fin forberedelse til ski­sesongen, sier han.

For armer og bein

Hva elghufs er, kan være vanskelig å forklare med bare ord, men én beskrivelse er at det er klassisk langrenn uten ski på beina.

– Elghufs skiller seg fra løping med staver ved at det skal være mest mulig likt skigåing – du skal ha det samme kraftige frasparket som i langrenn. Armene skal også brukes aktivt, du må skyve skikkelig fra i hvert tak, forklarer Hallingstad.

Elghufs har vært brukt av den norske langrennseliten i mange årtier, og hvor navnet kommer fra er uklart – sannsynlig­vis er det en hentydning til elgens lange og spenstige steg. Eller kanskje kommer navnet fra prustinga som høres når ivrige elghufsere nærmer seg slutten av et intervall?

Oppover bakkene i Marikollen hives det i hvert fall tungt etter pusten, før alle trekker et lettelsens sukk idet Hallingstad signaliserer at det første fireminutters intervallet er over.

I Marikollen er det nemlig alltid intervalltrening som står på planen. Ofte 4x4, (fire intervaller på fire minutter, med pauser mellom der man går eller løper til bunnen av bakken), men også andre intervallvarianter.

– Det er få mosjonister som klarer å motivere seg til å gjennomføre en så hard økt alene. Som tidligere aktiv langrenns­løper vet jeg hvor viktig det er å ha noen å trene sammen med for å kunne pushe hverandre litt, sier han.

Bedre enn rulleski

Tidligere langdistanseløper ­Ingrid ­Kristiansen er også til­henger av elghufs som opp­trening til skisesongen.

– Jeg vil påstå at det for folk flest er mer effektiv trening å gå med staver enn å gå på rulleski. Går du med staver må du bære din egen vekt hele tiden, mens du på rulleski får hjelp av ­hjulene. De som har begrenset med tid til å trene, vil få mer ut av å ta noen skikkelige elghufsøkter i motbakke enn å skaffe seg rulleski – sikrere er det også, sier hun.

Kristiansen tilbyr flere ukentlige stavgangstreninger, der deltakerne veksler mellom vanlig stavgang og intervaller med ­hufsing. Hun mener den største feilen folk gjør, er at de ikke bruker armene skikkelig.

– Jeg ser mange som tror de er ute og trener elghufs, og så er de egentlig ute og løper. Det er ikke noe poeng å ha staver hvis du ikke bruker dem. Vi er så vant til at målet er å komme seg fortest mulig framover, men i elghufs er kraften i hvert tak det viktigste, forklarer hun.

For å få brukt armene skikkelig er det viktig at stavene ikke er for lange. Hallingstad anbefaler staver som er 10-15 cm kortere enn de du bruker til klassisk langrenn.

Alt det andre du må huske på, roper han ut over den flom­belyste alpinbakken, mens del­takerne legger høydemeterne bak seg.

– Opp med hodet! Se framover! Bruk armene – jeg tror ikke noen av dere har blitt sure i armene enda! Kom igjen, heng deg på han foran! Dere må tørre å ta i!

Gode grunner til å trene elghufs

• Elghufs har god over­føringsverdi til langrenn, og er dermed en fin måte å vedlikeholde langrenns­formen gjennom vår, ­sommer og høst.

• Også de som ikke går på ski, har nytte av elghufs, fordi øvelsen styrker overkroppen i større grad enn løping.

• Når du bruker både armer og bein, er mye muskelmasse i sving. Det krever mye oksygenrikt blod, og elghufs er derfor god kondisjonstrening.

• Treningsformen er ­skånsom – trening i motbakke utsetter ikke kroppen for like harde støt som hvis man løper nedover eller på flatmark.

• Du trenger lite utstyr, det holder med joggesko og et par staver (kanskje har kona eller barna et par i passende høyde?)

• Du kan trene nesten uansett vær- og føreforhold.

(Kilde: Treningstips.org og 
Anders Hallingstad) 


Se teknikk­videoer

Har du fortsatt ikke fått helt taket på hva elghufs er? På nettet finnes flere instruksjonsvideoer. Se for eksempel Skiforbundets instruksjonsvideo på YouTube eller Erling Jevnes tips på DN.no.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no