ANNONSE

MOTOR

Hybridbiler har 25 prosent av markedet

Tekst: Morten Abrahamsen


Publisert: 25.06.2016

UTVALG OG HØYT SALG: Det siste året har tilbudet av hybridbiler tatt helt av i Norge. Til høyre er bestselgeren Mitsubishi Outlander, til venstre for den nummer to på listen, Volkswagen Golf GTE. FOTO: Lynau, Jan Petter


Det er en formidabel vekst for biler med to motorer i Norge.

I løpet av årets fire første måneder er det i Norge registrert 6725 personbiler med hybrid drivlinje som er ladbar. Dette er en vekst på 349 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. For hybridene som ikke er ladbare, er det også vekst – med 4980 personbiler er økningen på 35 prosent fra samme periode i fjor.

Samlet står hybridene nå for nær 25 prosent av alle nye biler i 2016. Det gjør at dette segmentet nå er større enn elbilene. som det så langt i år er registrert 8416 av.

Årsaken til hybridsuksessen er mange nye modeller, og avgifter som gjør dem gunstige sammenlignet med ­diesel- ­eller bensin­biler med tilsvarende motor­effekt. Flest nye regi­streringer så langt i år er det ­Mitsubishi ­Outlander som står for, med 1832 hybrider til og med april. Det vil si at 91 prosent av alle Outlander-kunder går for ­modellen med to motorer.

Ladbar og firehjulstrekk

Administrerende direktør Rune Gjerstad hos Mitsubishi i Norge mener det er en viktig årsak til at modellen selger så bra.

– Mitsubishi Outlander Plug In Hybrid er markedets eneste ladbare SUV med firehjulstrekk, med det som kan karakteriseres som en hyggelig pris. Det vil si at markedet har fått med seg at dette er «value for money».

Gjerstad regner med at de vil levere nærmere 5000 slike ­Outlander i år, noe som høyst sannsynlig vil gjøre den til markedets mest solgte i sitt segment.

Volkswagen Golf GTE har så langt i år fulgt nærmest, men den er ikke ventet å oppnå like høye tall. Informasjonssjef hos Volkswagen i Norge, Anita Svanes, sier de regner med å levere 4000 Golf GTE i 2016. Hun mener det er en klar årsak til at biltypen opplever denne veksten.

Ikke rekkeviddeangst

– Kundene ser besparelsen i å velge en teknologi som for mange gjør at de kan kjøre bilen i ren elbilmodus i det daglige og ha den ekstra rekkevidden til de lange turene.

Gjerstad hos Mitsubishi er enig.

– Å kunne kjøre rent elektrisk på korte og mellomlange kjørelengder, samtidig med at man ikke trenger å bekymre seg for rekkevidde, er en kombinasjon markedet verdsetter.

Han er også sikker på at ladbare hybridbiler har kommet for å bli.

– Det er også slik at det tar tid å lade biler med lang elektrisk rekke­vidde. Vår fullades på cirka 5 timer i vanlig stikkontakt. Det er overkommelig for de aller fleste. Ladetider som er lengre enn dette kan være med på å påvirke ditt bruksmønster. De færreste ønsker at ladetider skal påvirke bruksmønsteret for bilen.

Kommer flere nyheter

Toyota er godt representert på listen over de mest solgte hybridene. De skiller seg fra de andre merkene ved at bilene ikke er ladbare, bortsett fra noen svært få Prius.

De opplever at nær sagt alle kundene deres ønsker en hybridbil.

– Hele 85 prosent av nordmenn som bestilte en Toyota personbil i februar, valgte hybrid. Vi ser en markant økning i hybridsalget i år, sa Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota, tid­ligere i år. Tallet har holdt seg i de to månedene etterpå også.

Det er liten grunn til å tro av hybridenes markedsandel vil synke så lenge avgiftene er som de er i dag. Det kommer en rekke nyheter framover som heller kan få markedsandelen til å stige.

Hybridleveringer i år

April – 2016

1. Mitsubishi Outlander 507 – 1832

2. Volkswagen Golf 602 – 1552

3. Toyota Auris* 416 – 1495

4. Toyota RAV4* 272 – 1290

5. Toyota Yaris* 347 – 1246

6. Audi A3 196 – 812

7. Volkswagen Passat 361 – 618

8. Toyota Prius* 195 – 524

9. BMW X5 138 – 471

10. Volvo V60 53 – 344


* Ikke ladbare hybrider

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no