ANNONSE

TRENDER & MOTE

Bademotens historie (del 2): 


Bikinien endret alt

Tekst: Kjersti Blehr Lånkan 

Foto: NTB scanpix


Publisert: 25.06.2016

1950-1960: Etter andre verdenskrig ble det mer vanlig å ta sommerferie. Én reaksjon på bikinien, særlig i USA, var å bevege seg mot mer tildekket badetøy. På 50-tallet hadde badedraktene gjerne relativt lav skjæring. Denne modellen har i tillegg badekåpe, korksandaler og solbriller, bildet er fra Øst-Tyskland, 1960. Den viktigste utviklingen skjedde kanskje på stoff-fronten: Spandex, et lett syntetisk materiale ble introdusert i 1958.


Bikinien var revolusjonerende da den kom på 1940-tallet. Først fordi den var «umoralsk», deretter som frigjøringssymbol.

Praktiske badedrakter i ett stykke, nesten like menns svømmeklær, ble promotert som aktive svømmeklær for den moderne kvinnen på 1920- og 30-tallet. Men allerede da var kvinnelig bademote under moralpolitiets lupe. Den australske svømmeren Annette Kellerman ble for eksempel arrestert på en strand i Boston i 1907 for «usømmelig eksponering». Men verden gikk videre, og spesielt innføringen av tre ukers ferie etter andre verdenskrig bidro til at bademoten ble stadig viktigere.

Og så kom den: Itzy witzy teenie weenie yellow polka dot bikini. Lansert i 1946, allemannseie utover 50-og 60-tallet – selv om den ble oppfattet som umoralsk til å begynne med.

– Den var revolusjonerende, for til da hadde man bare sett de todelte badedraktene med stor over- og underdel, sier tekstilhistoriker og pensjonert førstelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Kirsten Røvig Håberg.

Nytt stoff

Dessuten skjedde det en rivende utvikling på stoff-fronten: Spandex, et lett syntetisk materiale, ble introdusert i 1958 og bidro til at svømmetøy kunne sitte tett inntil kroppen, omtrent som et ytre hudlag.

Mer markedsføring mot ungdomskulturen og mer liberale holdninger knyttet til kroppseksponering ga små bikinier på 60-tallet. Toppen av kroppseksponering må sies å ha blitt nådd med designer Rudi Gernreichs kontroversielle toppløse badedrakt, først fotografert i 1964. Hans ønske var imidlertid kvinnefrigjøring fra restriktiv bekledning.

– Monokinien var et frigjøringssymbol, mener Røvig Håberg.

Pop art

Designere på 60-tallet hentet inspirasjon fra pop art, dykkerutstyr og stammekultur fra fjerne verdenshjørner. Utover 1970- og 80-tallet ble det stadig viktigere med en slank, veltrent kropp. Badedrakter kom tilbake i motebildet, selv om mange av dem ikke dekket særlig mer enn samtidige tanga- og stringbikinier. Spagettistropper, optiske mønstre og lyse farger med metallisk overflate var vanlig på det glade 80-tallet.

Siden slutten av 80-tallet kan bademoten sies å ha gått gjennom en postmoderne fase, med en rekke forskjellige, og samtidige, stiler og påvirkninger.

Korsett under huden

Pedersen synes bademoten er spesielt interessant fordi den sier noe om hvordan vi forholder oss til kropp.

– Fra kvinnekropper som åpenbart ikke skulle sees på starten av 1900-tallet, til i dag, da korsettet nærmest er flyttet inn under huden for å leve opp til idealene, sier hun.

Selv ville ikke Pedersen vært ung strandløve i dag for «alt i verden»:

– Det som gleder meg, er når jeg ser folk har på seg en gammel, slitt badedrakt og bare koser seg på stranden.

Kilder:

Encyclopedia of clothing and fashion (2005),Valerie Steele.

Den myke historien – om tekstiler, klær og moter (2002), Kirsten Røvig Håberg. Radioprogrammet «Ekko» om strandpyjamasen, 13.03.2014, NRK P2.

100 years of fashion (2012), Cally Blackman


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no