ANNONSE

MOTOR

Fra polarsirkelen på sparebluss – i en Mustang

Tekst: Morten Abrahamsen



Publisert: 13.08.2016

STARTEN: De to sjåførene med to lokale politimenn som har forseglet tanklokket. FOTO: Privat


Aldri tidligere har noen kjørt over 1000 kilometer i en Ford Mustang på én tank.

Etter nitid testkjøring av Ford nye Mustang-modell, satt Knut Wilthil og Henrik Borchgrevink nylig av gårde fra polarsirkelen med frontlyktene rettet mot Oslo.

– Mye av arbeidet er forberedelser. Vi studerer for eksempel hvert eneste veikryss på forhånd, slik at vi kan planlegge hvordan vi skal passere det uten at vi må justere farten. Det er jo klart at det blir litt sært, men det er detaljene som teller, sier Borchgrevink.

Kjørestilen er sentral for å klare minst mulig forbruk. De stopper bare i nedoverbakke hvis de må gjøre sitt fornødne eller ha et sjåførbytte, slik at de kan trille i gang med minst mulig motorkraft. De sverger også til cruisekontrollen, og ligger helst unna bremsepedalen i nedoverbakker, for å bygge opp fart til neste oppoverbakke.

Mustang-modellen de kjørte, har en 2,3 liters motor med 317 hestekrefter. Fabrikken oppgir 0,8 liter bensin per mil som snittforbruk, og med en tank på 59 liter betyr det 74 mil. Med andre ord et godt stykke unna de to sjåførenes mål.

Ikke første gang

Dette er langt fra første gang de to kollegaene fra Avinor setter av deler av sommerferien til økokjøring. Det hele startet i 2010, da de kjørte fra Oslo til Kirkenes med en Ford Mondeo, på én tank. Siden den gang har de to kompisene gjerne brukt ferien sin til økokjøring.

– Det hele begynte med at vi var nysgjerrige på hvor lite drivstoff det er mulig å bruke, og svaret er: Veldig lite, sier Wilthil.

I forkant av turen kjører de en rekke tester, for å finne ut hvilken hastighet som er mest gunstig. For Mustangens del er det 65 kilometer i timen i oppoverbakke og 63 kilometer i timen på flatmark.

Et godt stykke unna det man vil forvente av en slik bil på motorvei.

– Vi er flinke til å slippe forbi andre bilister. Men det er påfallende hvor ofte vi tar igjen de samme bilene ved fergeleier eller steder der det er veiarbeid, sier Borchgrevink.

Hastigheten har også en annen synlig effekt.

Insekter

– På vei opp til polarsirkelen, da vi ikke tok hensyn til forbruket, ble bilen full av insekter, og vi måtte skrubbe den ren. Da vi kom til Kragerø, var det knapt en insekt på bilen. I en gitt hastighet skapes det en luftlomme rundt bilen, sier Wilthil.

Da vi møter dem sent på kvelden vel ett døgn etter at de startet, viser det seg at Oslo var et altfor beskjedent mål. Bilen stoppet ved Kragerø. 1249 kilometer fra polarsirkelen. Det betyr at den 317 hestekrefter sterke bilen brukte 0.49 liter på mila.

– Det gikk langt bedre enn forventet, og stemningen i bilen var svært god da vi så at dette gikk veien, sier Wilthil.

Værforholdene var perfekte, med oppholdsvær hele veien, men de fikk også noen nye opplevelser som var relatert til den store og røde sportsbilen.

Stoppet av politiet

– Vi ble stoppet av politiet. Noen lokale helter hadde sett to karer i en Ford Mustang som kjørte så seint at de mente det måtte være promille det var snakk om. Det kunne jo ikke være edru folk som kjører sånn i en Mustang. Det var etter sju mil av turen, sier Borchgrevink.

Utfordringen denne gangen var større mentalt enn de har vært vant til tidligere når de har kjørt biler som Ford Mondeo og Fiesta.

– Alle som ser oss, tror jo at vi skal dra på, og man vil jo på en måte innfri forventningene. Det krever disiplin å holde seg til planen.

Bilen gjør null til hundre på 5,8 sekunder, noe Wilthil og Borchgrevink ikke tok hensyn til på ferden sørover. Det ble litt mer sus i serken da de var på vei hjem igjen.

– Man blir faktisk omvendt fartsblind. På vei hjem igjen, i en tunnel, trodde jeg Knut hadde mistet kontrollen fullstendig, at han grisekjørte. Han lå i 110. Det virket helt ekstremt, sier Borchgrevink.

Hva som bli neste prosjekt har de ingen idé om, men sier de liker en utfordring.

– Kanskje en superbil? Sier Borchgrevink.

– Den må vi i så fall ha lenge, det ville kreve svært mye testing i forkant, sier Wilthil.

Knut ­Wilthil og Henrik ­Borchgrevink på tur

2010: Oslo – Kirkenes på én tank.

2011: Murmansk – Oslo – Uddevalla på én tank.

2012: Helsinki – Oslo (uten ferge) på én tank. Dette skal være europarekord i kjøring på én tank diesel. Distanse 2536 kilometer.

2013: Kautokeino – Oslo på én tank med bensin. En strekning på 1619 kilometer, noe som skal være verdensrekord.

2015: Lindesnes – Nordkapp med et forbruk på 0,29 liter per mil.

2015: De første til å kjøre Nordkapp – Oslo på én tank.

2016: Polarsirkelen – Kragerø på en tank i en Ford Mustang. 1249 kilometer.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no