ANNONSE

Tidenes beste album

Bringing It All Back Home

Tidenes beste album

ved Rolf Schreiner


Publisert: 27.08.2016

Bringing It All Back Home er den amerikanske artisten Bob Dylans femte studioalbum. Det ble innspilt på kun tre dager – 13. til 15 januar 1965 – og utgitt på Columbia records 22. mars 1965. Sjangeren er folkrock og rock, og produsent var Tom Wilson. Albumet fikk i noen land tittelen Subterranean Homesick Blues etter den første singelen som ble gitt ut.

Albumet er delt i en akustisk og en elektrisk del. På den elektriske delen har Dylan et rock ’n’ roll-band med seg, noe som fjernet Dylan enda mer fra folkemusikkmiljøet, og forarget mange. Albumet omtales som folk-rockens opphav, og det nådde sjetteplassen på den amerikanske Billboard-listen – Dylans første topp-10 plassering på albumlisten i hjemlandet. I Storbritannia ble det førsteplass på albumlisten. Singelen Subterranean Homesick Blues var Dylans første plassering på singellisten i USA – den nådde 39. plass.

Litt nytt og gammelt

Dylan holdt seg mye i Woodstock sommeren 1964, en liten by nord i staten New York. Manageren hans, Albert Grossman, hadde et hus her og da Joan Baez kom for å besøke Dylan i august dette året, bodde de i huset til Grossman. Baez husker at Dylan stort sett satt foran skrivemaskinen og skrev og skrev. Han hadde allerede en sang klar for det nye albumet – Mr. Tambourine Man, som ble skrevet i februar 1964, men som ikke kom med på tidligere album. En annen sang, Gates of Eden, var også skrevet tidligere på året. På denne tiden var Dylan stadig mer interessert i surrealisme, og prosaen hans ble også mer stilistisk.

Møte mellom giganter

Dylan kom tilbake til New York, og den 28. august møtte han The Beatles for første gang på hotellet deres, og det påstås at det var der og da at Dylan introduserte The Fab Four for marihuana. Dette møtet førte til en radikal endring i låtskrivingen til The Beatles, som etter dette ble mer selvgranskende. (Dylan er jo berømt for veldig personlige tekster – med mer bruk av I og You enn noen andre.)

Mislykket første dag

Då Dylan og produsent Wilson startet arbeidet med nytt album, foregikk første innspilling 13. januar 1965 i Columbia Studio A i New York. Sangene ble spilt inn uten band – med Dylan på piano eller akustisk gitar. Minst ti sanger ble spilt inn, man alle ble vraket. Noen havnet på The Bootleg Series Volumes 1–3 (Rare & ­Unreleased) 1961–1991.

Fullt band andre dag

Dylan og Wilson gjekk i Studio A igjen dagen etter, denne gangen med et fullt elektrisk band. De øvde ikke – de bare tok det på sparket. De brukte et par forsøk på hver sang og etter 3,5 time hadde de spilt inn fem sanger for det endelige albumet.

Personlig instruksjon

Dagen etter var siste innspillingsdag. Musikerne var entusiastiske. De diskuterte med hverandre og løste problemer etter hvert som de oppstod. Dylan hoppet rundt fra mann til mann og forklarte hvordan han ville ha det, og ofte viste han dem på piano hva han trengte av lyd. Det var som et svært puslespill – bitene kom sammen og hele bildet kom frem. De trengte bare tre-fire forsøk på hver av sangene. Noen ganger hørtes det første opptaket helt annerledes ut enn det siste, fordi de spilte i forskjellig tempo, eller kanskje de spilte en annan akkord, eller soloene ble arrangert forskjellig. Dylans arbeidsmetoden, at han var så bevisst på hva han ønsket, gjorde at det hele flyttet seg framover.

Sangen If You Gotta Go, Go Now ble valgt ut til albumet, men kom ikke med til slutt. Den ble i stedet gitt ut som singel i flere land i Europa – men ikke i USA, og heller ikke i Storbritannia, der den ble en hit med Manfred Mann.

Fru Grossman i bakgrunnen

Bildet på albumets cover er tatt hjemme i huset til Dylans manager, Albert Grossman, i Woodstock. Bildet er fullt av referanser til Dylans liv. Han har på seg en jakke og mansjettknapper han hadde fått av sin tidligere kjæreste, Joan Baez. Plater med artister som hadde hatt betydning for hans utvikling, ligger slengt omkring. Kvinnen på bildet er Sally Grossman, managerens kone – hun var god venninne av Dylans kone Sara. Katten, en aristokratisk perser som het Lord Growing, bodde også i huset.

Alle sangene – både tekst og melodi – på ­albumet er skrevet av Bob Dylan.

Albumets 47:23 minuter består av:

Side 1:

Subterranean Homesick Blues – 2:21

She Belongs to Me – 2:47

Maggie’s Farm – 3:54

Love Minus Zero/No Limit – 2:51

Outlaw Blues – 3:05

On the Road Again – 2:35

Bob Dylan’s 115th Dream – 6:30

Side 2:

Mr. Tambourine Man – 5:30

Gates of Eden – 5:40

It’s Alright, Ma (I’m Only Bleeding) – 7:29

It’s All Over Now, Baby Blue – 4:12

Det høyst anerkjente amerikanske musikk­magasinet Rolling Stone satte i 2003 opp en liste over de 500 beste albumene i historien – bygget på stemmene fra 100 musikkeksperter. Her er de første 100.


1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles 

2. Pet Sounds, The Beach Boys 

3. Revolver, The Beatles 

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan 

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles («The White Album»), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Und.

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, Jimi Hendrix Experience

16. Blood on the Tracks, Bob Dylan

17. Nevermind, Nirvana

18. Born to Run, Bruce Springsteen

19. Astral Weeks, Van Morrison

20. Thriller, Michael Jackson

21. The Great Twenty-Eight, Chuck Berry

22. Plastic Ono Band, John Lennon

23. Innervisions, Stevie Wonder

24. Live at the Apollo (1963), James Brown

25. Rumours, Fleetwood Mac

26. The Joshua Tree, U2

27. King of the Delta Blues Singers, Robert Johnson

28. Who’s Next, The Who

29. Led Zeppelin, Led Zeppelin

30. Blue, Joni Mitchell

31. Bringing It All Back Home, Bob Dylan

32. Let It Bleed, The Rolling Stones

33. Ramones, Ramones

34. Music From Big Pink, The Band

35. The Rise and Fall of Ziggy Stardust, David Bowie

36. Tapestry, Carole King

37. Hotel California, The Eagles

38. The Anthology, 1947 - 1972, Muddy Waters

39. Please Please Me, The Beatles

40. Forever Changes, Love

41. Never Mind the Bollocks, The Sex Pistols

42. The Doors, The Doors

43. The Dark Side of the Moon, Pink Floyd

44. Horses, Patti Smith

45. The Band, The Band

46. Legend, Bob Marley and the Wailers

47. A Love Supreme, John Coltrane

48. It Takes a Nation of Millions..., Public Enemy

49. At Fillmore East, The Allman Brothers Band

50. Here’s Little Richard, Little Richard

51. Bridge Over Troubled Water, Simon & Garfunkel

52. Greatest Hits, Al Green

53. The Birth of Soul: 1952–1959, Ray Charles

54. Electric Ladyland, The Jimi Hendrix Experience

55. Elvis Presley, Elvis Presley

56. Songs in the Key of Life, Stevie Wonder

57. Beggars Banquet, The Rolling Stones

58. Trout Mask Replica, Cpt. Beefheart & Magic Band

59. Meet the Beatles, The Beatles

60. Greatest Hits, Sly and the Family Stone

61. Appetite for Destruction, Guns n’ Roses

62. Achtung Baby, U2

63. Sticky Fingers, The Rolling Stones

64. Phil Spector, Back to Mono, Various Artists

65. Moondance, Van Morrison

66. Led Zeppelin IV, Led Zeppelin

67. The Stranger, Billy Joel

68. Off the Wall, Michael Jackson

69. Superfly, Curtis Mayfield

70. Physical Graffiti, Led Zeppelin

71. After the Gold Rush, Neil Young

72. Purple Rain, Prince

73. Back in Black, AC/DC

74. Otis Blue, Otis Redding

75. Led Zeppelin II, Led Zeppelin

76. Imagine, John Lennon

77. The Clash, The Clash

78. Harvest, Neil Young

79. Star Time, James Brown

80. Odessey and Oracle, The Zombies

81. Graceland, Paul Simon

82. Axis: Bold as Love, The Jimi Hendrix Experience

83. I Never Loved a Man the Way..., Aretha Franklin

84. Lady Soul, Aretha Franklin

85. Born in the U.S.A., Bruce Springsteen

86. Let It Be, The Beatles

87. The Wall, Pink Floyd

88. At Folsom Prison, Johnny Cash

89. Dusty in Memphis, Dusty Springfield

90. Talking Book, Stevie Wonder

91. Goodbye Yellow Brick Road, Elton John

92. 20 Golden Greats, Buddy Holly

93. Sign ‘o’ the Times, Prince

94. Bitches Brew, Miles Davis

95. Green River, Creedence Clearwater Revival

96. Tommy, The Who

97. The Freewheelin’ Bob Dylan, Bob Dylan

98. This Year’s Model, Elvis Costello

99. There’s a Riot Goin’ On, Sly and the Family Stone

100. In the Wee Small Hours, Frank Sinatra


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no