ANNONSE

HELSE & LIVSSTIL

Trening et tastetrykk unna

Tekst: Andrea Bærland


Publisert: 27.08.2016

I EGEN STUE: Uansett hvor du er, kan treneren bli med deg. FOTO: Seth Wenig / NTB scanpix


Hverdagen er kanskje travel, men med trenings­senteret i lomma kan vi ikke lenger bruke tidsnød som en unnskyldning.

Treningsvideoer til hjemmebruk er i seg selv ikke noe nytt. I flere årtier har profiler som Jane Fonda og vår egen Kari Jaquesson ledet folket gjennom aerobic-programmer og styrkeøvelser. Men internett gir nye muligheter – og TV, VHS-kassett og videospiller høres plutselig ut som en omfattende utstyrsliste for å få svetten til å sile på stuegulvet. Nå til dags holder det med internett-tilgang, dermed kan det trenes enten via datamaskin, nettbrett eller mobiltelefon.

Først ut

Allerede i 2008 lanserte Jan Helge Hagland Norges første nettbaserte treningssenter, exerto.no.

– Det har både vært fordeler og ulemper med å være først ute, sier Hagland.

Selv om exerto.no en stund hadde kundene for seg selv, har de også måttet dra markedet alene. Nå har flere lignende aktører dukket opp, både generelle «treningssentre» og mer spesialiserte tilbud. YouTube kryr også av treningsvideoer av varierende kvalitet. På nyåret kastet tungvekteren Sats Elixia seg på nettbølgen.

– Jeg registrer en jevn økning i totalmarkedet, spesielt de siste par årene, kommenterer Hagland.

Selv om de nå får en gigant å bryne seg på, tror Hagland de etablerte kjedenes inntog vil skape enda mer bevissthet rundt mulighetene.

– Det var en slags idealisme som fikk oss til å starte opp. Vi ønsket å gi alle muligheten til å trene, uansett forutsetninger og uansett hvilke grunner folk hadde for ikke å komme seg til treningsstudio, sier han, og legger til at småbarnsforeldre og folk med tidkrevende jobber utgjør store deler av kundegruppen.

Lett forståelig

Ved nettrening har ikke trenerne mulighet til å rette opp dersom man gjør teknikkene feil. Instruksjonene må derfor være gode og lette å følge.

Den erfaringen har Eva Oddrun Jakobsen gjort seg. Hun instruerer i barre (ballettinspirert styrketrening) på Sats Elixias nettsider, og har gjennom sine 18 år i kjeden vært innom det aller meste.

– Man må forestille seg hvordan den vanlige kunden er og undervise deretter, så det blir litt mer generelt.

Jakobsen legger til at mange benytter seg av tilbudet på nett for å øve seg på de forskjellige timetypene kjeden tilbyr. Det samme programmet blir liggende på nettsidene en hel sesong.

– De færreste har en hel sal tilgjengelig hjemme. Så timer som krever mindre plass og ikke er avhengige av mye utstyr, fungerer best på nett, mener Jakobsen.

Yoga hjemme

Ekaterina Gavenas har trent yoga på nett de siste tre månedene, og mener det kan være en fordel å ha vært på et introduksjonskurs før man begynner på hjemmebane. Da blir instruksjonene lettere å følge. Siviløkonomen som til daglig jobber i Landbruksdirektoratet, bruker nettyogaen som et supplement til treningstilbudet på jobb. I sommer håper hun å få tatt med seg yogaen på ferie.

– Men jeg skal besøke familie, og da kan det bli litt tett program, ler hun.

Før hun begynte i april, hadde hun ikke vært på treningssenteret på flere måneder til tross for at hun betalte for medlemskap. Hun forteller at hun i utgangspunktet var skeptisk til om nettrening var noe som ville passe for henne.

– Men så fant jeg videoer med en instruktør jeg kjente til fra før av, og det var det som fikk meg til å prøve.

Fleksibilitet i fokus

Jakobsens barre-time på nett er 30 minutter lang – halvparten av det den er på senteret.

– Det er en lengde som passer bra for «folk i farta», og gjør det også mulig å kombinere litt forskjellige treningsformer mens man likevel er i gang. På nett trenger man heller ikke forholde seg til senterets fastsatte timeplan, men kan heller velge det man har lyst til, akkurat når man vil, sier Jakobsen.

Gavenas synes videoene med ulike lengder gjør det enklere å få plass til trening i hverdagen. Av og til kan hun også kan gjøre øvelsene på kontoret.

– Man kan i større grad ta det etter dagsformen, og et kvarter bør man alltid klare å finne, mener hun, selv om hun innrømmer at faste avtaler med trenings­partnere føles mer forpliktende.

For dem som frykter de skal sluntre unna når treningen foregår på stuegulvet, tipser Jakobsen om å avtale med en venn at man på et gitt tidspunkt skal logge seg på – på samme måte som man ofte gjør avtaler om å trene sammen med noen på et senter.

Tren trygt og effektivt ­hjemme

Personlig trener Desiree ­Andersen er kvinnen bak en av Norges mest leste treningsblogger, fitfocuse.blogg.no. Hun har laget en rekke treningsprogrammer på nett, og kjører ukentlige økter via Facebooks live­funksjon for sine lesere.

Etter det Andersen erfarer, er interessen for å trene på egenhånd i vekst, og bare det siste året har hun opplevd en kraftig økning av besøkende til bloggen på jakt etter treningstips.

Andersen understreker at trening ikke er farlig, men at det likevel er et par ting man bør tenke på før man ruller ut treningsmatten. Her er hennes råd:

• Velg treningsøkter ut fra eget nivå og forutsetninger.

• Sørg for å lære deg øvelsene godt før du går i gang, det er viktig både for tryggheten og for utbyttet av treningen. Det er ingen til stede som kan rette på deg.

• Husk å trene variert, ikke kjør deg fast i den samme videoen gang på gang.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no