ANNONSE

MOTOR

Her er bruktbilene verdt flere hundre millioner

Tekst: Morten Abrahamsen


Publisert: 14.09.2016

MIDTMOTOR: Ferrari begynte for første gang å eksperimentere med midtmonterte motorer i 268 SP. FOTO: Tim Scott / RM Sotheby's


Det er vanskelig å finne dyrere biler enn dem som ble tilbudt under auksjonen på Pebble Beach i California for få uker siden.

Hvert år arrangeres det flere svært eksklusive bilauksjoner i forbindelse med Pebble Beach Concours d'Elegance i California som i år gikk av stabelen i midten av august. Det var særlig auksjonshuset RM Sotheby's som denne gangen bød på ekstremt kostbare, klassiske, biler.

Flere av bilene oppnådde summer som vil plassere dem blant de dyreste gjennom tidene, det vil si langt over 100 millioner kroner, og i noen tilfeller over 200 millioner kroner.

Normalt er det så å si bare biler fra Ferrari som snuser på slike spinnville summer, men i år var det også andre merker som ble verdsatt så hinsides høyt.

De to som hadde høyest prisvurdering, var det RM Sotheby's som presenterte, og det var en Jaguar og en Alfa Romeo. Begge to hadde et prisestimat på godt over 200 millioner kroner.

Den viktigste Jaguaren

Jaguaren er en D-type fra 1955, med chassisnummer XKD 501. De virkelig verdifulle, klassiske, bilene har gjerne en historikk som gjør dem til noe mer enn bare en gammel bil, og dette er en som kan krysse av med noe ekstra. Det er vinnerbilen fra Le Mans 1956.

– XKD 501 er uten tvil en av verdens viktigste racingbiler. Den har en utrolig racinghistorie, da den har vunnet den tøffeste konkurransen i verden, det berømte 24-timers løpet i Le Mans. I tillegg er den imponerende original når det gjelder karosseri, chassis og motor. Det er ingen andre Le Mans-vinnere fra denne perioden som er så original som denne bilen, sier Shelby Myers, bil­spesialist hos RM Sotheby's, i en pressemelding.

Han mener den rett og slett er viktigste racingbil fra Jaguar gjennom tidene.

Under samme evenement ble lagt ut for salg en Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Touring Spider fra 1939 som hadde samme ekstreme prisvurdering som Jaguaren.

Første gang i dette århundret

Det skal være første gang i dette århundret at en bil av denne typen er blitt lagt ut for salg. Den kalles "2,9" av kjennere, og bilen er én av tolv man antar fortsatt eksisterer.

– Alfa 2,9 er en bil med makeløs teknikk og ekstrem eleganse, for meg representerer den det høyeste nivået av det å samle på biler, og passer perfekt inn i vårt arrangement under Pebble Beach Concours d'Elegance-uken, sier Ian Kelleher, sjef for RM Sotheby's Vestkyst-avdeling, i en pressemelding.

For to år siden gikk en Ferrari 250 GTO for 35,7 millioner dollar, 326 millioner kroner etter dagens kurs på Pebble Beach-arrangementet, en rekord som fortsatt står.

Av de ti dyreste gjennom tidene, er ni Ferrari, den siste er en Mercedes-Benz.

Ukjent sum

En Ferrari ble det ikke satt noe prisestimat på. Bilen, en 1962-modell 268 SP, er nemlig en svært sjelden Ferrari. Nummer tre av seks slike biler som ble produsert, hvor bare fem fortsatt eksisterer, i tillegg er dette én av to med en 2,6 liters åtte sylindret motor. Den ble brukt som testbil til Ferraris Le Mans deltakelse i 1962.

– Dette er en av de fineste og mest attraktive 60-talls racerne fra Ferrari som har vært på markedet på mange år, sier Gord Duff, bilspesialist hos RM Sotheby's.

I tillegg hadde de enda en Ferrari i 100 millioners klassen. En 1958 Ferrari 250 GT LWB California Spider med karosseri av Scaglietti. Dette er biler som alltid går for en frisk sum, og auksjonshuset mente denne utgaven er verdt nærmere 120 millioner kroner. Det skal være den ellevte av modellen som ble bygget, og den har vært i USA siden den var ny. Allerede på 1990-tallet gjennomgikk den en restaurering som den gang kostet rundt 1,5 millioner kroner. Ferrarier av denne typen har flere ganger blitt solgt for mer enn 100 millioner kroner.

For å komme inn på listen over de ti dyreste bilene solgt på auksjon gjennom tidene, må hammeren falle etter at budet har passert 144 millioner kroner.


Annonse

© 2019 - Lokalavisen -- Design/layout: Blest.no